MØREAKSEN utenom MOLDE

Quoted post

sev aar

#15 MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

2014-06-19 17:52

Nå har det gått opp for meg hva dette betyr for alle oss i byen. Med all den trafikken gjennom byen - fra øst til Roseby nesten og fra Reknes i vest og videre gjennom Bjørset, Kvam, Djupdalen og videre, så blir dette litt av en 4-felts motorveg fra øst til vest og motsatt. Dette vil medføre store utslipp av miljøgasser, luftforurensing etc pluss all den lydforurensinga og motorstøy som resultat. Jeg trodde at politikerne våre jobbet for byens beste, men resultatet kan bli det motsatte. Er det næringslivet i byen som driver fram denne utviklinga? All trafikk gjennom byen, mest mulig trafikk og handel. Nå må vi utvikle trafikkgjennomstrømmingen i byen for framtiden. Da blir det å legge E39 gjennom en kort tunnell en utvikling som ikke gavner oss. Trafikkbildet vil endre seg dramatisk. Med en ferjefri E39 fra Trondheim til Sørlandet og omvendt, vil trafikkgjennomstrømmingen øke slik at for de som bur langs vegen inntil Molde sentrum, vil bli ulidelig. Vi må sannsynlig vurdere å flytte. For meg blir dette en særs aktuell problemstilling. Jeg vil be om at alle som støtter oppropet mot E39 - 4-felts motorveg - om at en må vurdere aksjoner om vi ikke blir hørt. Legg E39 enten ut i Fræna eller i hvertfall i en svært lang tunnell forbi bysentrumsområdet. Jeg har selv tidligere bodd ved siden av en slik motorveg med stor gjennomgangstrafikk - så jeg vet en del om hvordan det er. Dette er noe jeg aldri skal oppleve igjen. Derfor skal vi ikke ha slike veger i nærmiljøet vårt - ikke heller i byene og tettstedene våre.  All gjennomgangstrafikk skal legges utenfor byer og tettbygde strøk. Dette skal være visjonen vår for framtiden for oss og våre barn og barnebarn. Dette må starte nå.   Å kombinere å løse trafikken til Molde by med å legge E39 i samme trasse, er ikke å bygge for frramtiden. Disse 2 trafikk vegene må skilles klart fra hverandre. En sammenblanding vil bare føre til mer trafikk gjennom byen - mere trafikkstøy og forurensing. Vårt mål er å legge E39 utenfor og ikke sammen med byens egne store trafikkproblemer - særlig fra østsiden.  Moldes by egen trafikkork må få sin egen løsning som er tilpasset byen vår.

Replies


Gjest

#16 Re: MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

2014-06-20 09:01:20

#15: sev aar - MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

Hei! Takk for et meget godt innlegg.  Tillater du at jeg publiserer det på MuM sin Facebook-gruppe?  Det er alltid en styrke for enhver ytring at den er undertegnet med fullt navn, men ikke nødvendig.  Dersom du ønsker å kontakte meg, så kan du sende en privat melding på FB.

 

Med vennlig hilsen,

Terje Tovan