MØREAKSEN utenom MOLDE

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra MØREAKSEN utenom MOLDE-oppropet.


Gjest

#1

2014-06-03 14:18

Bypakken slik den foreligger på planstadiet er galskap. Vi ser at det meste av trafikken fra ferga går østover ut av byen.

Gjest

#2

2014-06-03 15:04

Mesteparten av trafikken som går nord-syd og omvendt på E 39 har lite eller ingen ærend i Molde. Derfor er det bare dumt å rasere området i vest og øst for bysentrum med tunellinnslag, med de følger det vil få for beboere rundt innslageneang ang eksos og støy. For lyd og eksos skal også ut av tunnelen .

Gjest

#3

2014-06-03 15:26

Eneste fornuftige veivalg mellom Julbøen og Krifast er via Jendem , Aurosen , Sommarnes og bru over til Lindset , videre via Syltevorpa , nytt Moakryss , videre over Freneidet , Nås , avkjøring via Svanviken og videre på ny vei over Storlandet og til Krifast . Da blir denne traseen 5 km kortere og i hovedsak 80/90 soner i forhold til å Kjøre via Molde by og over Fjellovergangen Fursetfjellet og da i hovedsak 50/60 soner .

Gjest

#4

2014-06-03 16:21

Så bra at vi som er utflytta Romsdalinger også kan være med å bestemme over Moldebyen våres :)
Gjest

#5

2014-06-03 17:28

Hadde man bestemt seg for Sekkfast i stedet hadde mye av problemet vært løst. Nå kommer Tresfjord broa, og da vil E39 i kombinasjon med sekkfast bli atskillige mil kortere til f.eks. Trondheim sørfra. Om man går for annet alternativ blir ruten lengre, og ergo liten miljøgevinst.
Pust...

#6 Ikke SÅ enkelt...

2014-06-03 19:04

Støtter på mange måter aksjonen, men bli litt skremt over mangelen nyanser på noen av innleggene. Det er for lettvint å si at "i vil f... Ikkje ha na veien" uten å veie fordeler mot ulemper. For det første: mesteparten av trafikken skal etter opplysninger jeg har skaffet meg TIL Molde, ikke forbi. Dette i følge undersøkelser og beregninger... Trafikkgrunnlaget for en trasé utenom byen vil derfor mer enn halveres og da vil man måtte se på kost/nytte-effekten på nytt. Veien fra Julneset til Molde må altså oppgraderes vesentlig uansett og trafikkøkningen vil bli enorm. Om det vil bli behov for en firefeltsvei er en annen sak, kanskje ikke, foreløpig kan jeg for lite om dette. Så må man også stille spørsmålet: hvilke fordeler oppnår man med ferjefri E39? Jo, et kraftig utvidet bo- og arbeidsmarked (reisetiden mellom Molde og Ålesund vil trolig halveres, fra halvannen time til 45 minutter, noe f.eks. Sekkfast ikke ville ha medført). Dette vil bety enormt for næringslivet og skape nye og større klynger og andre synergier. Så må man spørre seg om fordelene er større enn ulempene og velge standpunkt ut fra det... Det jeg er hundre prosent enig med aksjonen i, er at informasjonen er altfor dårlig og fragmentert. Det er kun tegnet en tynn strek på et kart fra Julneset til byen, mens østsida er presentert i detalj. Hvordan i all verden skal man lage en firefeltsvei uten å rasere både hus og bomiljø. En aksjon er derfor på sin plass (har selv skrevet under), rett og slett for å belyse alle sider av saken slik at folk får velge på ordentlig grunnlag. Hvilke eiendommer og hvem blir berørt og i hvilken grad? Erstatninger? Søksmål? Osv...

Gjest

#7

2014-06-04 11:48

Virker ikke som de tenker framover. Hvor stor vil Molde by være om 50 år? 60 år?
Hvordan er trafikken da? Vi kan ikke ha en hovedvei gjennom byen om molde har tippet opp mot 50 000 inbyggere.

Molde har nok dårlig infrastruktur, av veier som ligger på kryss og tvers.
Vei har blitt lagt underveis som byen har utformet seg, og det er tydelig noe de har planer om å fortsette med.

Gjest

#8 Re: Ikke SÅ enkelt...

2014-06-04 12:29

#6: Pust... - Ikke SÅ enkelt...

Hei - du tar opp noen meget relevant problemstillinger.   Jeg kan i dag gi en viktig tilleggsinformasjon:  Det er i følge sentralt plasserte fagfolk mye som tyder på at FV 662 Julneset-Molde har krav på riksvegstatus allerede i dag.  Både det faktum at byen har stamruteflyplass, byens størrelse og prognoser for trafikkvekst tilsier dette.  Bekymringen for at denne strekningen skal bli underprioritert og -finansiert i fremtiden dersom E39 blir lagt om Fræna vil da bortfalle.  En slik trafikkspredning vil kunne redusere investeringsomfanget på begge strekningene, og gi en løsning som er bedre både trafikalt, økonomisk og miljømessig.

Det som er viktig nå er å stoppe bypakka og få saksomplekset og alle alternativer tilstrekkelig belyst.  Det er gravd frem mange momenter som bør danne grunnlag for det.  Det blir arbeidet jevnt og trutt i mange kanaler.  Følg med på FB-gruppen MuM.  Mvh Terje Tovan


Gjest

#9

2014-06-04 20:08

La Molde blomstre.

Gjest

#10

2014-06-05 06:53

Tror Høgset,Eide,Aureosen,Julsundet er beste alternativ. Helt meningsløst og få all E 39 trafikken i nærheten av sentrum.
Per TN

#11 Re:

2014-06-05 06:54

#3: -

Helt ening i dette veivalget


Gjest

#12

2014-06-05 18:38

Helt klart detta må bli utemom molde. Med god avstand og. Må jo ta høyde for framtida, bebyggelse og praktiske løsninga.. gjennom byen??? D va d mest trangsynte i har hørt på lenge.. kjør den feite veien til malmefjorden å tussentunnelen.til årø. kanskje vi kan bli ferdig med den bommen en dag og.
Bjørset vest

#13 Re:

2014-06-14 07:34

#2: -

Elsker Molde by!


Gjest

#14

2014-06-14 21:00

Dette er helt utrolig!
I hele Norge de siste 50 år, er alle store veier lagt utenom byer og tettsteder. Tenk bare på E18 fra Oslo til Kristiansand. Før gikk veien gjennom de fleste av disse byene. Nå går den utenom ALLE.
Slike eksempler finner vi over hele landet.
Så dette som det nå legges opp til her i Molde er faktisk "kjerringa mot strømmen"
Neste generasjons innbyggere vil helt sikkert komme til å betegne dette som "århundrets veiskandale"
Til politikerne: Husk, det er ingen skam å snu, men gjør det før det er forsent.
sev aar

#15 MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

2014-06-19 17:52

Nå har det gått opp for meg hva dette betyr for alle oss i byen. Med all den trafikken gjennom byen - fra øst til Roseby nesten og fra Reknes i vest og videre gjennom Bjørset, Kvam, Djupdalen og videre, så blir dette litt av en 4-felts motorveg fra øst til vest og motsatt. Dette vil medføre store utslipp av miljøgasser, luftforurensing etc pluss all den lydforurensinga og motorstøy som resultat. Jeg trodde at politikerne våre jobbet for byens beste, men resultatet kan bli det motsatte. Er det næringslivet i byen som driver fram denne utviklinga? All trafikk gjennom byen, mest mulig trafikk og handel. Nå må vi utvikle trafikkgjennomstrømmingen i byen for framtiden. Da blir det å legge E39 gjennom en kort tunnell en utvikling som ikke gavner oss. Trafikkbildet vil endre seg dramatisk. Med en ferjefri E39 fra Trondheim til Sørlandet og omvendt, vil trafikkgjennomstrømmingen øke slik at for de som bur langs vegen inntil Molde sentrum, vil bli ulidelig. Vi må sannsynlig vurdere å flytte. For meg blir dette en særs aktuell problemstilling. Jeg vil be om at alle som støtter oppropet mot E39 - 4-felts motorveg - om at en må vurdere aksjoner om vi ikke blir hørt. Legg E39 enten ut i Fræna eller i hvertfall i en svært lang tunnell forbi bysentrumsområdet. Jeg har selv tidligere bodd ved siden av en slik motorveg med stor gjennomgangstrafikk - så jeg vet en del om hvordan det er. Dette er noe jeg aldri skal oppleve igjen. Derfor skal vi ikke ha slike veger i nærmiljøet vårt - ikke heller i byene og tettstedene våre.  All gjennomgangstrafikk skal legges utenfor byer og tettbygde strøk. Dette skal være visjonen vår for framtiden for oss og våre barn og barnebarn. Dette må starte nå.   Å kombinere å løse trafikken til Molde by med å legge E39 i samme trasse, er ikke å bygge for frramtiden. Disse 2 trafikk vegene må skilles klart fra hverandre. En sammenblanding vil bare føre til mer trafikk gjennom byen - mere trafikkstøy og forurensing. Vårt mål er å legge E39 utenfor og ikke sammen med byens egne store trafikkproblemer - særlig fra østsiden.  Moldes by egen trafikkork må få sin egen løsning som er tilpasset byen vår.


Gjest

#16 Re: MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

2014-06-20 09:01

#15: sev aar - MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

Hei! Takk for et meget godt innlegg.  Tillater du at jeg publiserer det på MuM sin Facebook-gruppe?  Det er alltid en styrke for enhver ytring at den er undertegnet med fullt navn, men ikke nødvendig.  Dersom du ønsker å kontakte meg, så kan du sende en privat melding på FB.

 

Med vennlig hilsen,

Terje Tovan

sev.aar

#17 Re: Re: MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

2014-06-21 09:30

#16: - Re: MILJØBOMBE AV DIMENSJONER

Du kan bruke det som du vil.

sev aar

#18 Re: Ikke SÅ enkelt...

2014-06-21 09:48

#6: Pust... - Ikke SÅ enkelt...

Ingen er imot E39, men den skal bare ikke gå gjennom Molde by. Alle er vi for utvidet bærekraftig bo- og arbeidsmarked. Alle er for E39, men bare ikkke gjennom vår vakre by som er så frodig og grønn. Hvorfor være negativ når du selv sier at veien vil r a s e r e både hus og bomiljø. At det er noe mangler ved nyansene i noen av innleggene er helt naturlig. De har  ikke hatt lang tid til å sette seg inn i sakens mange saksdokumentger og argumenter. Det er det vi gjør nå. I samme slengen lurer jeg på om politikerne har gjort det samme eller om de sluker næringslivets argumenter og ønsker om økning av kunder, salg og profitt helt rått.

sev aar

#19 Re:

2014-06-21 09:50

#14: -

BRA. Kom med alle slike eksempler.

KEN

#20 Alle alternativ må vurdres,hvorfor gjøre det dyrt

2014-07-10 08:05

Det gamle Sekkenfast må jo være et godt alternativ å ta med i debatten. I og med at målet er ny fergefri forbindelse Spjelkavika - Krifast. De midlene som må brukes til å bygge ny veg Spjelkavika - tunnellinnslag Møreaksen kan brukes til oppgradering av vegen Spjelkavika - kryssningspunkt Sekkenfast - Åndalsnes. ( Tresfjordbrua er jo på gang).

Da slipper vi unna med en avansert fjordkryssing og en enklere mot Nersjestranda, vegen kan legges vest for Røvika.

Misund/Aukra kan knyttes opp mot Havneset.

Langfjorbrua kan vi glemme. Ferga Sølsnes - Åfarnes er backup ved stenging.

Veien utenom Hjelset ( Lønset - Roalset ) er jo ferdig prosjektert nord for bebyggelse.

Her får vi benyttet dagens E 39 sør og nord for fjorden med et krysningspunkt uansett om trafikken kommer indre eller ytre.

Resultatet er at trafikken vil gå utenom så å si all tett bebyggelse ( unntatt Sjøholdt).

Da kan vi glemme 4-feltsproblematikken øst og vest for Molde. Alt vi står igjen med er å løse rushproblematikken i byen

Dette må vel være noe å tenke på, reietida vil øke litt til Ålesund

sev aar

#21 Regjeringen vil legge trafikk utenom tettstedene

2014-07-14 05:30

Se på denne artikkelen om bl a E39 - http://www.smp.no/nyheter/article9916459.ece

Gjest

#22

2014-10-27 09:09

Det er på tide å slutte å gå baklengs inn i framtida. På 60/70 -tallet ble ofte hovedfartsårene lagt gjennom tettsteder/byer. Økt forurensing,støy og mangel på estetikk(veier er ikke vakkert)skaper ikke trygge og trivelige tettsteder/byer. Jeg vil ikke bo i en by som tenker så gammeldags.
steveek

#23

2015-11-06 12:47

Har ikke politikerne i Molde oppdaget følgende: hvor glade innbyggerne i Tresfjord er over at den farlige trafikken nå er borte fra bygda. Først så vi det i Batnfjordøra da de fikk ny vei - all farlig trafikk forsvant fra boligområdene langs fjorden. Alle som er blitt intervjuet i massemediene om trafikkløsningen på disse stedene, har etter det jeg har fått med meg, ytret stor glede over det som har skjedd. Og så vil politikerne i Molde legge E39 gjennom byen - jeg forstår ikke logikken deres. Og nå ser vi i et større perspektiv at politikere i f eks Oslo går inn for bilfri sentrum. Dette vil bre om seg. Flere slike politikere vil i kommende valg, bli valgt inn i kommunestyrer og på stortinget også. Og flere og flere byer vil få bilfrie sentrum. Denne utviklingen kan ingen stoppe - selv ikke politikerne i Molde. Skal da Molde gå mot strømmen? Nå må politikerne i Molde våkne opp å se hva som skjer rundt oss og hva som er viktigst for innbyggerne i byen vår. Løsningen er ingen E39 gjennom byen. Vi skal ikke forurenses helt. Framtidens vegbyggingspolitikk er at alle gjennomgangsveier legges utenfor byer og tettsteder. Det er bærekraftig politikk for nødvendig transport av folk og gods. E39 må ikke blandes sammen med byens egne interne trafikkproblemer som må få egne uavhengige løsninger.