ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

/ #435 Ung ufør mistet overgangsordningene bostøtte urettmessig og vært uten bostøtte siden juli 2019

2020-02-07 13:46

Ung ufør mistet overgangsordning bostøtte av 2009 KUN som følge av etterbetaling av G i EN påfølgende måned etter trygdeoppgjøret i 2018. Ingen skulle tape på uførereformen og utilsiktede konsekvenser rettes er et hovedprinsipp i uførereformen som alle politiske partier på stortinget skrev under på med uføreforliket. Regjeringen Solberg endret praksisen med ta fra alvorlig og livsvarige psykisk syke i overgangsordningen av 2009 noen måneder senere slik at ingen skulle miste sin overgangsordning bostøtte av 2009. En del ung ufør som mistet overgangsordningen av 2009 kun som følge av atterbetaling av G i en påfølgende måned ble ikke fanget opp av denne regelen slik at de forksjellbehandles i forhold til de som fikk omgjort overgangsordningen til varig bostøtte noen måneder senere.
Det er åpenbart og svært urimelig at samme gruppe ung ufør som urettmessig mistet overgangsordningen av 2009 i tillegg mistet kompensasjonsordningen av 2015 selv om Regjeringen Solberg garanterte at alle skulle få kompensasjonsordningen omgjort til varig bostøtte.
Dette er åpenabart forskjellsbehandling og svært urimelig overfor de som mistet alle overgangsordningene og hele bostøtte kun som følge av to siste trygdeoppgjør.
For orden skyld ovenfor nevnte gruppe ung ufør som mistet overgangsordnngene samt hele bostøtten etter juli 2019 har kun levd på ung ufør stønad og bostøtte for ung ufør sammenhengende i 6-15 år. denne gruppen ung ufør som mistet alle former for bostøtte urettmessig har aldri hatt annen inntekt, aldri hatt netto formue, alltid bodd alene i en nøktern borettslagsleilighet alene hele tiden. Derfor er det mange sterke og gode argumenter som tilsier at alle ung ufør som var i overgangsordningene bostøtte er begått en stor feil av det offentlige og må få tilbake overgangsordningene bostøtte til varig bostøtte slik andre i nesten identisk situasjon fikk noen måneder senere da regelen om bruke etterbetaling av G som inntekt ble fjernet slik at de som har alvorlig og livsvarige bostøtte kan få bostøtte i fremtiden.
I samme tidsperiode har fellesutgiftene økt flere tusen i måneden for ung ufør som urettmessig falt ut av begge overgangsordningene bostøtte og ikke har motatt bostøtte etter trygdeoppgjøret i 2019 da feilaktig 32 kr for mye i ung ufør stønad gjorde at vi falt ut av kompensasjonsordningen av 2015 mistet all form for bostøtte.

Forvaltningsrett: De ulovfestede reglene for forvaltningens virksomhet er ikke nedfelt i noen formell lov, men er en følge av langvarig rettspraksis og bygger på læren om myndighetsmisbruk, som ble utformet i slutten av 1930-årene, da domstolene, hovedsakelig Høyesterett, fant det nødvendig å sette visse begrensninger for forvaltningens skjønnsmessige frihet.
Denne læren går ut på å hindre tre hovedkategorier av myndighetsmisbruk:
Utenforliggende hensyn i saksbehandlingen
Usaklig forskjellsbehandling
Vilkårlige eller urimelige avgjørelser.
Det grunnleggende utgangspunktet for disse ulovfestede reglene er Legalitetsprinsippet og Lex superior-prinsippet, som er noe av det som karakteriserer en moderne rettsstat.
Lex superior-prinsippet
Forvaltningens lovhjemmel gis av Stortinget gjennom formelle lover. I mange tilfeller delegerer Stortinget myndighet til forvaltningen til å fastsette nærmere regler, «forskrifter», som er å betrakte som lov. Dersom lover motstrider hverandre, er Lex superior-prinsippet en rangordning for lover og regler, hvor regelen av høyeste rang gjelder. Grunnloven går foran formelle lover, og formelle lover går foran forskrifter.
Lex superior (latin, ”høyere lov)” er et rettslig prinsipp, som går ut på at rettsregler av høyere rang går foran regler av lavere rang dersom det er motstrid mellom reglene.