Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Bjørn N

/ #133 Er bro tryggere?

2017-02-23 10:55

Da forslaget om tunnel under Oslofjorden kom i -90 årene, syntes jeg det var veldig bra. Planen var en 4 felts vei med nye veiforbindelser til Drammen og Sande, men sånn ble det ikke. Det ble 2 felts vei og kun ett tunnelløp. Nye veiforbindelser på Hurum siden ble ikke gjennomført.

 

En ny bro er planlagt langt nord på Hurum/Asker siden. Skal man sydover må man kjøre gjennom Drammen, eventuelt ta ferja over ved Svelvik. Men med tunnel vil man kunne tilnærmet gjennomføre de bra planene fra -90 årene.

 

Det skrives mye om hvor farlig det er å kjøre gjennom tunnelen. Det har, etter det jeg kan erindre, aldri vært noen dødsulykker i tunnelen, men en alvorlig brann. Men med 2 tunnelløp vil faren for alvorlige uhell reduseres kraftig.

 

Vil en bro være så mye mer sikker? Jeg tror ikke det. Det skrives også at vi må tenke langsiktig. Jeg mener at med tunnel så gjør man det. Det er spådd mye mer vind, glatte veier og mye tåke i fremtiden. Jeg vil ikke føle meg trygg på en bro, mange titalls meter over vannet i kraftig vind eller såpeglatte veier eller tjukk tåke. Tenk å ligge bak en trailer, noe det blir mange av på brua, i liten kuling eller trailer som kommer vinglende mot deg på brua i vinden.

 

Og hva vil skje ved en kjedekollisjon på glatte veier på brua i tykk tåke? Hvor er da fluktveiene på en bro.

Jeg tror mange som i dag føler seg utrygge i tunnelen, også vil føle seg utrygge på en bro, 60 – 70 meter over vannet i vind , tåke eller glatte veier.

 

En annen ting er støy. Håøya er i dag en perle i Oslofjorden. I Bjørnebukta og Dragsund er det nå et fantastisk båt og badeliv om sommeren og Håøya tilpasses nå mer og mer for publikum. Men over Dragsund og Bjørnebukta kommer brua til å gå med kontinuerlig støy døgnet rundt med tungtransport, ja noen foreslår til og med tog, dundrende over hode på badegjestene.

I tillegg vil fantastiske Gråøya på Hurumsiden merke støyen fra brua.

 

Og brualternativet vil også ødelegge mye av den fantastiske marka vår.

 

Kom i gang med tunnelløp nummer 2.