Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Ja til toløpet Drøbaktunnel

/ #111 Alvorlige konsekvenser av bygging av 4 felts motorvei over nordre Håøya

2015-02-15 12:47

Forslaget om ny rv.23 som 4 felts motorvei nord for Drøbak med bro over Oslofjorden til Åros/Båtstø får alvorlige konsekvenser for Håøya. Det er forslag om bro fra Digerud i Frogn til Håøya. Så kommer et veiparti på selve øya, som så fortsetter som bro over til området mellom Båtstø og Åros.

1. I anleggsperioden vil det måtte avsettes store arealer på nordre Håøya til deponi av masser og utstyr og maskiner til selve utbyggingen. Tenk på hvordan det ser ut i nærheten av store veiprosjekter- kjempestore områder rundt der veien lages blir påvirket. Hele nordre Håøya vil bli ødelagt.

Statens vegvesen vil rydde opp etter seg og anlegge intetsigende, slake veiskuldre flater og så til i sårene, men artsmangfoldet som er på øya vil bli borte for alltid. Det er mange viktige naturtyper og rødlistearter her.

 

2. Selve veien er en 4 felts motorvei, ca. 20 meter bred. I tillegg kommer areal til veiskuldre. Veien vil med tiden få ÅDT på 24 ooo.

Støy-, lys- og luftforurensning vil bli et betydelig problem på en av to øyer det er lov å telte på i indre Oslofjord, samt for ankringsplassene i nord. Viktige havner for dem som er på båttur lokalt og for dem som bruker Håøya som ankringsplass til og fra indre Oslofjord, da den ligger strategisk til.

I KVU står det at støyskjerming kan gjøres, men vil Statens vegvesen bruke penger på støyskjerming der ingen bor, dvs. der broene vil skjære Oslofjorden??

Spør om det, dere som er i dialog med Statens vegvesen.

Spør om hva som er akseptabel støygrense, spesielt i et område som i utgangspunktet er uten trafikkstøy.

Spør om hvordan det gikk med lokale vel nær den nye Svinesundboren da de søkte om å få oppgradert støyskjermingen, spør virkelig om det. De fikk ikke mer støyskjerming, det bråkte ikke nok......

men det bråkte nok for dem som bor der til at de søkte. Hvem skal definerer hva som er akseptabelt støynivå i et stilleområde? Statens vegvesen som ikke bor der eller beboerne?...... http://www.nrk.no/ostfold/braker-ikke-nok-til-stoyskjerming-1.6248826

 

Indre Oslofjord ved Håøya er det siste inngrepsfrie området uten tafikkårer som forstyrrer. Ta vare på dette området for dagens og fremtidens generasjoner. Ikke ødelegg området som frilufts- og naturområde. Ikke gjør det, det er irreversibelt.

Statens vegvesen sier selv at toløpet Drøbaktunnel imøtekommer de krav som stilles til sikkerhet og at denne løsningen fint kan brukes. To løp sikrer at tunnelen alltid er åpen, tunnelen er i dag sikrere å kjøre enn tilsvarende veier, broer og andre tunneler. Med to adskilte løp blir den enda sikrere.

Tunnel er ikke væravhengig. Viktig i dag med mye mildvær og veibaner som fryser til om vinteren. Bare tenk på hvordan veiene har vært i vinter.

Tunnel er mye billigere enn en bro, "bare" 3,5 milliarder mot bro på ca. 13 milliarder.

Tunnel kan ferdigstilles innen 2019/20 fordi planene er allerede lagt og forankret. Arbeidet med en evt. bro vil måtte starte helt fra bunnen av og vil tidligst kunne stå ferdig i 2026.

Før en ny rv. 23 vil det kreves grundige undersøkelser av områdene veitraseen er tenkt lagt pga. artsmangfoldet, rødlistearter (hele 241 i Frogn kommune), viktige naturtyper, urørte strandsonearealer, viktige friluftsområder, kulturminner hvor mange er automatisk fredete, viktige naturreservater like ved foreslåtte veitrase, fuglereservater med truede sjøfugler, støy i anleggsperioden og som trafikkåre, trafikkforurensning og lysforurensning og påvirkning på artsmangfoldet på Håøya. For å nevne noe.

KVU konkluderer med at bro er mer lønnsom enn tunnel på sikt, men nevner ikke at dette regnestykket forutsetter at det ikke etableres bompengeløsning, som ikke er realistisk. Med bompenger vil tunnel være det alternativet som lønner seg på kort OG lang sikt. 

Oppsummert: Tunnel er billigere på kort og lang sikt, tryggere, væruavhengig og sparer Norges viktigste friluftsområde. 

 

JA TIL NYTT TUNNELLØP I DRØBAKTUNNELEN, NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK.