Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Nei til bro nord for Drøbak

/ #63 Bro nord for Drøbak er dyrt og vil ha negative virkninger på fjordlandskap, fritidsbebyggelse og nat

2014-12-28 17:21

På 1990-tallet førte protester til at broforslaget ved Drøbak over søndre del av Håøya ble skrinlagt  fordi bro var dyrere og ville ha negative virkninger på fjordlandskap, fritidsbebyggelse og naturverdier.

Hva er endret når man på nytt kan foreslå bro nord for Drøbak i 2014?

Har naturverdier mindre verdi i dag?

Har friluftsområder mindre verdi i dag?

Har negative virkninger på fjordlandskapet mindre betydning i dag?

 

Nei, er svaret. Dette er enda viktigere i dag enn det var på 1990-tallet fordi

1. Andelen friluftsområder er redusert.

2. Andelen naturverdier er betydelig redusert.

3. Mange rødlistearter er borte fordi man ikke klarer/vil bevare ulike arters habitater.

4. Behovet for rekreasjonsområder for alle øker pga. befolkningsøkning, spesielt rundt indre Oslofjord (nå 1,2 millioner).

5. Håøya med områdene rundt er et av Norgens viktigste utfartsområder for småbåter ("Fjord og Friluft vinter 2014/2015, s.32)

6. Sundbyholmene er naturreservat med bl.a. indre Oslofjords største ærfuglkoloni 

En 4-felts motorvei på bro nord for Drøbak er uforenlig med på ta vare på naturverdiene i området og området som friluftsområde.