Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no
NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK |
/ #56 KVU ER PARTSINNLEGG FOR BRO NORD FOR DRØBAK2014-12-18 01:04
I KVU for kryssing av Oslofjorden står det på side 59: "Store bruer kan betraktes som uønskede inngrep i et verdifullt og vakkert landskap som bør forbli uberørt. Omvendt vil andre mene at store bruer kan tilføre landskapet en ekstra dimensjon og være et positivt landskapselement. Med sistnevnte syn er det avgjørende at konstruksjonen har høy arkitektonisk kvalitet. Det vurderes at landskapet her tåler det inngrepet brua representerer, og at det siste landskapssynet som er beskrevet over, kan brukes ved vurderingen." Les dette en gang til: "OMVENDT VIL ANDRE MENE AT STORE BRUER KAN TILFØRE LANDSKAPET EN EKSTRA DIMENSJON OG VÆRE ET POSITIVT LANDSKAPSELEMENT.... DET VURDERES AT LANDSKAPET HER TÅLER INNGREPET BRUA REPRESENTERER, OG AT DET SISTE LANDSKAPSSYNET SOM ER BESKREVET OVER, KAN BRUKES I VURDERINGEN."
1. Hvem er "andre" som mener at store broer i et av landets viktigste friluftsarealer kan tilføre landskapet en ekstra dimensjon og i tillegg være et positivt landskapselement? 2. Positivt element for hvem? 3. Hvordan kan det være et positivt element? - Ved å kaste skygge fra 200 m høye betong/stålmaster utover de som bruker landskapet? De som bor i landskapet? De som har hytte i landskapet? De som seiler forbi i landskapet? De som telter i landskapet? - Ved å føre støy ut i friluftsarealet og dermed ØDELEGGE området som friluftsareal? Håøyas nordre del, som er tenkt som fundament for broen, Oslofjordens største øy og kanskje sammen med områdene rundt er landets største og viktigste utfartsområde for småbåter (Fjord og Friluft, vinter 2014/2015, s.32), vil ødelegges som friluftsareal. Positivt element? 4. Hvem er det som våger påstanden om at landskapet tåler inngrepet broen representerer? Hva menes med denne påstanden- arkitektonisk? det kan diskuteres. estetisk? det kan diskuteres. ut fra natur og miljø? ut fra et forurensningshensyn? ut fra et støymessig hensyn? Vi snakker om en fire felts motorvei tvers over indre Oslofjord- et av landets viktigste områder for friluftsliv.... og det er ikke bare en bro som ligger i broforslaget. Broforslaget medfører i tillegg anleggelse av ny fire felts motorvei på begge sider av Oslofjorden (tunnelen ligger der allerede). Hvorfor står det ikke noe om at de nye motorveiene også vil være positivt landskapselement? For det vil de vel, som "positive" sår i landskapet... 5. Hvorfor er det bare "det siste landskapssynet som skal brukes i vurderingen" av broforslaget? Skal politikere kunne ta en riktig beslutning må det kreves at alle sider ved en sak kommer frem og ikke at uhensiktsmessige sider ved et forslag dysses ned eller ikke tas opp i det hele tatt.
Det må kreves en full gjennomgang av ALLE konsekvenser ved forslaget om en bro nord for Drøbak: STØY må belyses nøye, da støy bærer svært langt ved sjøen og vil ødelegge området som friluftsareal. FORURENSNING-effekt på sårbare arter på Håøya, deriblant rødlistearter VISUELL FORURENSNING- 200 m høye master i flett kystlandskap forurenser visuelt INNGREP PÅ FASTLANDET FOR MOTORVEIEN- 4 FELT! RØDLISTEARTER PÅ HÅØYA vil utsettes for ytterligere påvirkninger, mange er utrydningstruede RØDLISTEARTER DIGERRUDGRUNNEN, SUNDBYHOLMENE, ANDRE STEDER DER BRO OG VEI VIL GÅ? FASTBOENDE OG HYTTEEIERE VIL FÅ ØDELAGT OMRÅDET SOM FRITIDSOMRÅDE BÅTEIERE VIL FÅ ØDELAGT OMRÅDET SOM UTFLUKTSSTED OG ANKRINGSPLASS SÅRBARE FUGLEARTER VIL TRUES NATURRESERVAT VIL ØDELEGGES (SUNDBYHOLMENE) HAVØRNEN PÅ ØSTSIDEN AV HÅØYA VIL FORSTYRRES +++ og det beste av alt: Broen trenger ikke bygges da det allerede finnes en forbindelse tvers over Oslofjorden- DRØBAKTUNNELEN! Nei til bro nord for Drøbak! |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Dyrene trenger deg! Stans Dyrebeskyttelsen Norges overtakelse av lokalavdelingen i Bergen!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Utesteng Israel fra Eurovision!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
NEI til bovaer i norsk landbruk!
32308 Laget: 2025-06-10
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
6925 Laget: 2025-06-11
Nei til rasering av Sjusjøen sentrum
980 Laget: 2025-06-15
Norske myndigheter må hjelpe Tamaras familie ut av Gaza
1435 Laget: 2025-06-05
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
6574 Laget: 2025-05-09
Vi ønsker IKKE vindindustri i Os i Østerdalen!
2118 Laget: 2025-06-07
Fjern Coca Cola reklamen fra Grünerløkka
611 Laget: 2025-06-15
Ja til markering av Pride i barnehager
474 Laget: 2025-06-11
La Fåberg være Fåberg!
417 Laget: 2025-06-07
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
342 Laget: 2025-06-16
Nei til bilopphøggeri midt i boligområdet på Amtmannsnes!
330 Laget: 2025-06-14
Alle skal være trygge hos legen – signer for økt pasientsikkerhet etter Bye-saken
506 Laget: 2025-04-01
Nei til bovaer i norsk matproduksjon!
170 Laget: 2025-06-16
Nei til nedleggelse av Ramsum skole!
167 Laget: 2025-06-13
Hjelp barna som går på barnehagen nå og de fremtidige barna å beholde Verslefrikk(brakka)
138 Laget: 2025-06-12
Behold skolebuss Vestre Åmøy Kai
134 Laget: 2025-06-17
Ikkje legg ned Valestrand legekontor!
129 Laget: 2025-06-15
Perioden for kollektiv beskyttelse bør være lik perioden for å få permanent oppholdstillatelse
128 Laget: 2025-06-14
Krav om å få beholde Kristine Longfellow som fastlege i Høyanger kommune.
541 Laget: 2025-06-09
To like 1-10 skoler i Frogn
548 Laget: 2025-06-08