Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

TG

/ #40 Oslofjordtunnelen er mindre farlig enn motorvei og bru, ifølge Vegvesenet

2014-12-06 09:22

Allerede i august 2013 sa FRPs Bård Hoksrud under et besøk i Drøbak: "Oslofjordtunnelen er farlig. Det er tullete og utrede et nytt tunnelløp". Han konkluderte med: "om det blir borgerlig flertall etter valget, vil det sannsynligvis bli bru". Referanse: AMTA 13/8-2013.

Her er vegvesenets egne tall for trafikkskader i Norge og en link til personskadestatistikken, se nedenfor. Tallene baserer seg på de åtte personskadene vi har hatt i Oslofjordtunnelen fra år 2000 – 2014, og den distansen på 213 millioner kilometer som har vært kjørt i tunnelen. Statistikken sier dermed at Oslofjordtunnelen er sikrere enn en fire-felts motorvei, bruer og andre tunneler generelt.

Konklusjonen må bli at det er farlig å kjøre bil, men skal du først kjøre, så er Oslofjordtunnelen et av de bedre alternativene. Selv med kun et tunnelløp som denne statistikken baserer seg på. At 15 prosent av de som kjører tunnel føler seg utrygge er en annen sak. Men er det å fjerne denne utryggheten verdt 14 milliarder skattekroner, tapet av rekreasjonsområder og store naturverdier til en million mennesker i indre Oslofjord?

Personskadestatistikk fra Statens vegvesen

Oslofjordtunnelen har hatt  0,047 personskader per million kjørte km. Noe som har gitt

Motorvei fire felt 90 km har 0,063 personskader per millioner kjørte km. Noe som gir

Bro < 6ᵒ har 0,16 personskader per million kjørte km. Noe som gir

Bro > 6ᵒ har 0,26 personskader per million kjørte km. Noe som gir

Bro alle typer har 0,20 personskader per million kjørte km. Noe som gir

Tunnel alle typer har 0,12 personskader per million kjørte km. Noe som gir

10 personskader på 213 millioner kjørte km

13 personskader på 213 millioner kjørte km

33 personskader på 213 millioner kjørte km

55 personskader på 213 millioner kjørte km

42 personskader på 213 millioner kjørte km

25 personskader på 213 millioner kjørte km

Link til trafikkstatistikk