Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK

/ #30 TA VARE PÅ INDRE OSLOFJORD SOM FRILUFTSAREAL

2014-11-29 18:41

 Hei!

Det er tre krysningsforslag i KVU. Protestgruppen du refererer til er mot forslagene lengre syd. Innspillene over er knyttet til forslaget om bro tvers over indre Oslofjord, dvs. nord for Drøbak og er den lengste strekningen på 4000 meter som vil stenge fri sikt i fjorden begge veier og føre trafikkstøy ut i Oslofjordens viktigste fellesareal for friluftsliv og båtliv.

Hvis man i tillegg til krysning Moss-Horten også skal ha krysning nord for Drøbak, vil et nytt tunnelløp være eneste løsning- det er mange milliarder billigere (minst halvparten av det en bro koster, i beste fall), det vil kunne stå ferdig mye tidligere enn det en bro vil gjøre fordi det meste er allerede utredet og avklart i forbindelse med Drøbaktunnelprosjektet for noen år siden, nå i fase II, et nytt tunnelløp vil medføre at tunnelen ikke renger å være stengt ved vedlikehold og rømningsvei er sikret ved evt. ulykker og ikke minst: Denne løsningen tar vare på miljøet for alle som bruker Oslofjorden eller bor i nærheten. Å bygge bro tvers over smørøyet av friluftsareal i indre Oslofjord, er det samme som om man skulle lagt en 4 felts motorvei gjennom Nordmarka forbi Ullevålseter- det gjør man bare ikke. Hvorfor skal man gjøre det over indre Oslofjord?

Med dagens befolkningsøkning rundt Oslofjorden vil det være viktigere enn noen gang å bevare fellesarealene slik at alle kan oppleve fjorden uten en forstyrrende bro, for å kunne padle, fiske, seile, ta en båttur, bade, overnatte på ankringsplassene på Håøya uten å bli forstyrret av en dundrende motorvei over hodet.

Støy bærer forferdelig langt til sjøs og en bro vil ødelegge mye mer areal ut til sidene for denne enn tilsvarende løsning i kupert landskap.

I tillegg kommer påvirkning på Håøya- en av svært få øyer i Oslofjorden som ikke har hytter og som er svært viktig for prinsippet om "sjøen for alle". 

Rundt Oslofjorden gjelder prinsippet om fri strandsone på 100 m fordi det er viktig å opprettholde og tilrettelegge for nettopp det. Det er interessant å se at en monsterbro på betongpilarer uten videre kan plasseres i strandsonen og på reservat (Sundbyholmene) uten problemer. Strandsoneprinsippet er ikke problematisert med ett ord i KVU (Konseptvalgutredningen) for krysning av Oslofjorden som kom i november. Svært interessant da en bro vil ødelegge store deler av strandsonen man ønsker å bevare for fremtiden. Staten kan ikke bli den største ødeleggeren av strandsonen.