HVALSTAD-AKSJONEN 2013

Olaf N. Lofstad

/ #3 Hvem skal bosettes hvor?

2013-04-23 19:01

Det er mange mennesker som av ulike årsaker er vanskeligstilt på boligmarkedet. De skal naturligvis hjelpes og kommunen og Husbanken har en lang rekke tilbud som tilpasses hver enkelt. Det er flott!

Asker kommune inviterte den 19. januar 2012 til «Informasjons- og idémyldringsdag - Utvikling av differensierte botilbud i Asker». Jeg var selv tilstede sammen med representanter for kommuneadministrasjonen, politikere, ulike statlige og kommunale etater og instanser, Hvalstad Vel, beboere på Kraglund og representanter for Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon (RiO).

Jeg satt igjen med et klart inntrykk av at boligene i Skustadgata skulle forbeholdes tidligere rusmisbrukere som skulle få et varig botilbud (minimum 3 års leieavtaler), ikke midlertidig bo-trening eller ettervern. Jeg noterte meg at Hvalstad Vel stilte seg positiv til et slikt tiltak.

Jeg har selv erfaring fra eiendomsutvikling og har jobbet med planer for etablering av utleieboliger for økonomisk vanskeligstilte i Oslo. Etter min vurdering vil det være et godt tiltak om boligene i Skustadgata tilbys rusfrie beboere. Dette forutsetter at prosjektet driftes av RiO, som kan vise til suksessprosjekter blant annet i Sarpsborg. RiO har dedikerte folk som vet hvor skoen trykker. RiO har tillitt hos beboerne fordi de har vært i samme situasjon selv. Tillitt betyr trygghet. Trygge beboere skaper tryggere nabolag.

Nå viser det seg at Formannskapet allerede i 2011 vedtok at boligene skal etableres for bo-trening for personer som kommer fra langtidssoning, i tillegg til mennesker som kommer rett fra institusjon (psykiatri/rus). Det er mitt sterke inntrykk at kommunen helt bevisst har forledet lokalbefolkningen på Hvalstad. I stedet for rusfrie beboere skal de planlagte boligene i Skustadgata forbeholdes tungt belastede kriminelle, i tillegg til pasienter innen psykiatri og rus. Beboerne forventes å ha så store utfordringer i hverdagen at de kommunale boligene i Skustadgata skal etableres med fast personalbase. Det betyr i klartekst at beboerne har behov for kontinuerlig tilsyn for å kunne bo i en ordinær leilighet. Ikke nok med det – kommunen forventer at de har behov for å lære seg å bo så lenge som 1-3 år før de er i stand til å bo for seg selv. I henhold til forskrift til Plan- og bygningsloven endres da prosjektet fra reguleringsformål «bolig» til «institusjon».

Og nå kommer jeg til poenget. Skustadgata er ikke egnet for lokalisering av en institusjon for psykiatri og/eller rus-pasienter som kommer rett fra behandling. Ei heller er Skustadgata egnet for å bosette kriminelle som kommer rett fra langtidssoning. Jeg ber deg dvele litt ved hvilke forbrytelser som kvalifiserer til langtidssoning i Norge, og så tenke gjennom om du vil at barna dine (eller du selv) skal gå alene i den samme gata hvor disse plasseres for bo-trening rett etter soning.

Jeg registrerer at man i kommentarene etterlyser et alternativ, hvor skal disse menneskene bo om de ikke skal få bo i Skustadgata? Til deg vil jeg si at de skal ikke plasseres for bo-trening i et veletablert bomiljø hvor det er 340 skolebarn i alderen 6-13 år like i nærheten, i tillegg til barn i de tre barnehagene i nærheten. Asker er en stor kommune og det er ikke vanskelig å finne områder langt fra folk. Det er en god tanke at mennesker med store utfordringer skal få trene til et nytt liv. Men de må få trene et sted hvor de ikke skaper begrunnet frykt hos lokalbefolkningen. Det kan heller ikke være godt å være beboer når du vet at lokalbefolkningen er redd for deg.