Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no -oppropet.


Gjest

#76

2015-02-02 10:40

Broalternativ vil ødelegge områder med tydelige kulturminner fra iseksporten rundt århundreskiftet 1900.
På denne tiden preget Axel Wiborg området med etablering av mange oppdemmede isdammer, isrenner, stabeltomter for isblokker, bygging av hus og veier i tilknytning til isdriften. Spesielt på Digerud er det lite hus- og hyttebygging. Derfor er mange av steinkonstruksjonene uberørt. I tillegg har mange, blant annet jeg, mye lokalhistorie fra denne tiden som venter på å bli satt i system.


Gjest

#77

2015-02-05 08:18

Bra. Men det må være like mye trykk på JA til tunnel som NEI til bro! Hilsen Ragnar, ellers bosatt i Drammen.

Gjest

#78

2015-02-05 08:46

Miljømessig, kostnadsmessig og tid for realisering, gjør at tunnel er det rette.

Gjest

#79

2015-02-05 10:21

Det fremgår ikke av oppropet om bro over indre Oslofjord også gjelder bro Filtvet - Vestby, og er strekningen Horten - Moss også en del av indre Oslofjord? Pass på så dere ikke blir for navlebeskuende!
Trygve Gulliksen
Forfatteren bak dette oppropet

#80 Re:

2015-02-05 13:05

#79: -  

 Definisjonen av Indre Oslofjord er enkel å finne, ta en sjekk på internett.

Padler kajakk

#81 Re: Motstander av broløsninger i Oslofjorden

2015-02-05 23:20

#79: -  

Jeg er generell motstander av bro, både i Indre Oslofjord, Filtvet-Hvitsten og Moss-Horten. Hvorfor slippe trafikken opp i dagen, når det ødelegger fjordrommet? Etter å ha lest KVU'ens alternativer, ville jeg gått for å flytte ferjeleiet ut av Moss, og øke avgangene ved behov. (Nå vet ikke jeg hva slags skader det kan føre til på land. Så godt kjenner jeg ikke området.) Jeg er sikker på at man kan få mer miljøvennlige ferjer i fremtiden. Ellers vil jeg ha det andre løpet i tunnelen som ble vedtatt i 1995/96.




Gjest

#82

2015-02-06 08:41

Jeg bor om sommeren på øya Aspon, rett nord for Håøya.En øy som vil bli sterkt påvirket av en eventuell bro.
Friluftsområdet nord for Drøbak må sikres mot inngrep

#83 JA TIL TOLØPET DRØBAKTUNNEL

2015-02-07 15:08

Friluftsrådenes landsforbund har 25 års jubileum og har valgt ut flotte steder i kommunene. I Frogn kommune er Digerud valgt ut, stedet som i KVU for kryssing av Oslofjorden er valgt ut som utgangspunkt for broen nord for Drøbak med Håøya som brofundament: 

"...se Oslofjorden om vinteren er et fantastisk skue i lav vintersol og snødekte strender. I Frogn kommune ligger Digerudgrunnen fyrstasjon. Dette er del av kystleden i Oslofjorden, men kun som vinteråpen hytte. Nesoddlandet er kjent for godt fiske – dette gjelder også Digerudgrunnen. Hytta ligger usjenert til, rett i strandkanten, og er et glitrende utgangspunkt for en padletur der du på denne tiden er nesten alene. Mer om Digerudgrunnen og mulighet til å bestille...." 

Bestill mens du fremdeles kan oppleve området som et uforstyrret kystområde, før en 4-felts motorvei krysser indre Oslofjord like nedenfor denne kystperlen! 

Si nei til bro nord for Drøbak og ja til dobbeltløpet Drøbaktunnel, så sikres Oslofjordkrysningen samtidig som naturmiljø og friluftslivområdene og Håøya sikres.

 

Anne Holmen

#84 Re: Re: Re: Her er det en protestgruppe mot denne

2015-02-07 22:17

#72: - Re: Re: Her er det en protestgruppe mot denne 

 Jeg padler kajakk, så jeg vil ikke ha bro noen steder i Oslofjorden. Enig med deg i de løsningene du foreslår.

 


Gjest

#85

2015-02-09 09:10

Riktige avgjørelser krever sunn fornuft og langtidstenkning!

Gjest

#86

2015-02-09 11:42

Ja til bro grupperingen holder på med udemokratiske virkemidler ved å fremstette feilaktige, negative påstander om Nei til bro grupperingen i leserinngekk (Amta 4.2.105). Nå henger alliansen 'Nei til bro over indre Oslofjord' opp plakater for å bekjentgjøre møtet i Drøbak Kino 11.2.2015  kl 19. Men, får de henge i fred? Neida, Ja til bro - forsøker å hindre oss fra å spre kunnskap om bro/tunnel ved å rive ned våre plakater. Ja, det er litt av en gjeng!


Gjest

#87 Nei til bro

2015-02-10 20:22

#12: Bro er best - Bro jaaaaaaaaa..... 

 De som ønsker bro er noen idioter


Gjest

#88

2015-02-11 17:56

Ødelegger miljøet til dem som bor ved broen, rommet rundt Oslofjorden og naturen.

Gjest

#89

2015-02-11 17:57

La Indre Oslo fjord leve, til glede for folk og dyr!

Gjest

#90

2015-02-11 17:58

Pengesøkseri. Utvid heller Mosseveien eller bygg en motorvei gjennom Oslo retning nordover!

Gjest

#91

2015-02-11 18:03

Tunnel er rett og slett en langt bedre løsning. Modellene for å beregne hva som er samfunnsøkonomisk riktig er feil. Det finnes en lang rekke andre prosjekter det er mer lønnsomt å bruke penger på.

Gjest

#92

2015-02-11 18:06

Ad sammenligningen med 4-felts motorvei gjennom Nordmarka: Den motorveien vil knapt synes og gjøre langt mindre skade enn den påtenkte broen. Hvorfor skal "Marka" vernes mer enn fjorden? Fremtidige generasjoner vil ikke takke oss for at vi kveler alle grønne lunger for å bevare markagrensen.
La oss i fornuftens navn ta vare på Oslofjordens unike natur og miljø for fremtidige generasjoner.

Gjest

#93

2015-02-11 18:11

Nei takk til bro ! Det er bygget tunel allerede- benytt den- lag nye løp- Og hvorfor ikke bruk ferge tilgang???
En bro kommer til og ødelegge idyllen over indre Oslofjord på på land begge sider av fjorden og ikke minst innkjørsel til Oslo via båt!
Øresund - broen i vårt naboland er et grusomt skue i naturen!!!
jabro

#94

2015-02-11 18:30

Bru er det eneste fornuftige alternativet, blir et fint landemerke. Stemmer ja til bro. Og ja jeg bor like ved der den er planlagt.


Gjest

#95

2015-02-11 18:32

På Håøya hekker det havørn. Rekreasjonsområder for 1,2 millioner mennesker, f.eks. Frogn marka og Håøya med sitt unike kystmiljø har ikke et "tre å miste" for fremtiden. Oslofjordens mindre skogområder må bevares til neste generasjon/-er.

Gjest

#96

2015-02-11 18:33

Det vil ikke bli bygget bro som er stor nok for fremtidens cruise skip. Dette vil hindre turisme. Et prima eksempel er broen i hardanger, en stor skam ! Hvis broen blir vedtatt så vil historien gjenta seg som den ofte gjør. Så fra meg er det et klart NEI !

Gjest

#97

2015-02-11 19:00

På tide å få stengt norges farligste veitunnel!!!


Gjest

#98

2015-02-11 21:37

Jeg har alltid vært imot bro, og etter Folkemøtet i Drøbak i dag er det ingen vei tilbake, det må bli tunell. En bro ved Håøya er ikke bare hårreisende mht naturovergrep og total landskapsdominans, det må da også stride mot norsk naturvernlov. Jeg sikter til rødmerket område, noe statens veivesen ikke engang visste om...!! Hva mer er det de ikke vet? Tunell er det eneste fornuftige, også mht sikkerhet. Raser en bro er det over. Skjer noe i en ny tunell er det rømningsveier hver 250m.
Ja til tunnel nord for Drøbak

#99 Støy fra bro- ingen spøk ute på fjorden hvis man ønsker stillhet

2015-02-11 21:51

Det er ikke gitt at det blir støysikring på broen over fjorden- for der bor det ingen.....og det koster mye...., men støysikring blir nevnt i KVU`en som tiltak mot støy.....

Det er ikke sikkert det blir gang og sykkelvei over broen.... det koster mye, med sykkelvei til og fra bro 2,2 milliarder (tror du det da blir gang- og sykkevel når broen i beste fall koster 13 milliarder ?), men gang- og sykkelvei er nevnt i KVU`en og til og med vektet positivt i forhold til tunnel, selv om den ikke skal bygges.....

Rapporter kan man vri akkurat slik man vil og her bruker man forhold ved broen som sannsynligvis ikke kommer til å bli en del av broen for å kunne gi broforslaget nord for Drøbak tyngde i forhold til tunnel.

Finn flere slike eksempler til høringsuttalelsene

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2015-02-11 22:07