Steng motivasjonskollektivet
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Steng motivasjonskollektivet-oppropet.
Gjest |
#282014-03-09 07:00Steng motivasjonskollektivet! For barnets/ungdommens beste.! At dette skjer i Norge i 2014 Er rystende! like mye de som jobber der og forsvarer ,at nå er alt bedre.Med fylkesmannens velsignelse.Etter intervjuer av ledere/fylkesmannen, virker det om enorm mangel på psykisk kompetanse. Sett i gang en uavhengig gransking!!! Å bli møtt på slike nedverdigende måter,som krenkelser,uten respekt, tvang osv i en sårbar situasjon tråkker ned mennesker, traumatisk. |
Gjest |
#292014-03-09 09:05Motivasjonskollektiv rundt om i landet kan sikkert hjelpe mange ungdommer, men jeg har ikke tro på at mannen vi så på Brennpunkt kan hjelpe en eneste en. Det kan ikke være opp til lederen å skjalte og valte med brukerne, behandlingen må være faglig forankret og de ansatte må være personlig egnet for jobben. |
Tore L. Tangen |
#30 Barnemishandling er straffbart!2014-03-09 10:57Vær vennlig å rediger oppropet slik at vi også har skrevet under på at de ansvarlige og de ansatte straffes for sine ugjerninger. |
Gjest |
#312014-03-09 17:42Rart? Et lite menneske kommer til et sted for hjelp, starten erSlusa" Hva i helvete! Jeg er rasende. Dette minner meg om Tyskland 1935>>Passer du ikke inn så krenker vi deg! Jeg er krenket på disse barna's vegne!!! |
Gjest |
#322014-03-10 08:00Det er klart ungdommene kommer dit fordi de har problemer, men metodene for å hjelpe dem virker ikke spesielt jordnære eller omsorgsfulle. |
Gjest |
#332014-03-10 10:32Barn skal ikke behandles med isolasjon! Skam på lederen og fylkesmannen som lar dette pågå over så mange år. |
Gjest |
#342014-03-10 11:47Min mening om motivasjonskollektivet, der jeg selv var innlagt på nittitallet, er følgende: Dette har ingenting å gjøre med "behandlingsfilosofi" eller lignende. De driver så billig som overhodet mulig, for å skape størst mulig profittmargin for en privat stiftelse. De stadige ulovlighetene er en direkte følge av det. |
Gjest |
#352014-03-10 11:48Må dette legges ned umiddelbart. Det strider mot norsk lov. Kan våre politikere se på at virksomheten fortsetter? |
Gjest |
#362014-03-10 20:09Ble så provosert av å se brennpunkt sin dokumentar om dette "fengselet"!! Utrolig modige ungdommer som snakker ut om fortiden. Lederen av MK virker totalt uskikket til å skulle "hjelpe" sårbare ungdommer. Valgjerd Svarstad Haugland er lite sympatisk der hun slenger rundt seg med svada og byråkrati. STENG MOTIVASJONSKOLLEKTIVET! |
Gjest |
#372014-03-10 21:21Om utnevnelsen av Valgerd som Fylkesmann. Faglig var hun ikke kvalifisert for stillingen. Det var andre ting som gjorde at hun ble utnevnt!! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4144663.ece |
Undrende bv.ped |
#38 Den andre siden.......2014-03-11 07:49Dere er klar over at det er barneverntjenesten som sender barna hit? Dette er ikke noe ungdomsHJEM, det er en behandlingsinstitusjon....korttid. Dette er den strengeste i Norge...dit man sender de som har vært på utallige institusjoner før. Jeg forsvarer ikke vold og har aldri utøvd vold, verken fysisk eller verbalt mot ungdommer jeg har jobbet med. Jeg er ei lita dame som bruker hodet, framfor armer og bein ;-) Jeg vil bare påpeke at jeg tror det foreligger en haug med feilplasseringer her...Ungdom med psykiske lidelser, har ingenting på MK å gjøre. Tunge, unge rusmisbrukere som har vært ut og inn av utallige institusjoner, ja...fordi nettopp disse, så er MK siste holdeplass før fengsel, en siste sjanse. Det er disse som burde vært intervjuet, for å se hva som har skjedd med dem i etterkant. De vi så i reportasjen, var feilplassert og det kan dere ta bv.tjenesten for!! Når det er sagt, er jeg ikke for vold i noen betydning av ordet!!! Jeg har aldri brukt vold, verken verbalt eller fysisk mot noen, på jobb eller privat. Jeg vil bare sette lyset på at dette er ungdom som ingen klarer å hanskes med... Som ruser seg, som vil ta livet av seg,som angriper fysisk om noe går han/hun i mot, som ikke har hatt grenser/regler/kjærlighet og som i stor grad familien har gitt opp...og andre institusjoner. Dette er ungdom som burde fått hjelp på et langt tidligere tidspunkt, og jeg vil si at når man havner på MK, har barnevernet/skole (som har plikt til å melde fra om avvik) sviktet FULLSTENDIG!!!!!!!!!! Jeg skjønner at det er lett å skylde på MK etter en slik reportasje, men det er faktisk en annen side her også...og det er den jeg prøver å få dere til å se.... GRUNNEN til at ungdommene havner her....det har MK ingen kontroll over..de tar imot de ungdommene som ingen andre klarer å hanskes med..eller vil ta i mot. Det er et tankekors.... |
Gjest |
#392014-03-11 08:39Det er skrekkelig når mindreårige underlegges straffesanksjoner som de som praktiseres her. Slik tvang er omdiskutert når det benyttes ovenfor psykisk ustabile, og så skal det utøves av privat institusjoner mot barn som under statlig omsorgsordninger? Det er institusjonelle overgrep, og bryter med barnekonvensjonen. |
Tore L. Tangen |
#40 Re: Den andre siden.......2014-03-11 11:33#38: Undrende bv.ped - Den andre siden....... Man lager ikke mennesker av barn ved å behandle dem på måter som ville gjort at enhver dyreeier ville havnet i fengsel. |
Gjest |
#41 Re: Den andre siden.......2014-03-11 19:30Det er ikke hjemmel i lov til å behandle noen barn med slike tvangsmessige inngrep. Det er ingen unnskyldning at de er gitt opp av foreldre/ andre barnevernsinnstitusjoner. Det er straffbart å utøve psykisk vold. Disse barna har opplevd omsorgssvikt fra de ble født. De er sveket av barnevernet som ikke har kommet barnet tidlig nok til unnsetning. Det er skoler som ikke har meldt fra at barna har det vanskelig. Det er tanter, onkler, besteforeldre, søsken som ikke har meldt fra. Det er naboer og venner som ikke har turt å si ifra eller ikke har brydd seg. De fleste barna med rusproblemer har også psykiske vansker i tillegg. Det er ikke lett å skille det ene fra det andre. Alle barna som havner her er sårbare og trenger empati, omsorg, respekt, forståelse, sunne grenser, beskyttelse fra vold fra andre ungdommer. Det er mange som kommer fra MK som er merket for livet, de har fått mer angst, blitt mer kriminell, mer rusavhengig, mer traumatisert! |
Gjest |
#442014-03-13 20:00Ungdom har behov får en trygg å stabilt bosted. Menneska som vil hjelpe ungdom må komme i demmes stadige (Misforstå meg rett) Du kan ikke bruke makt mit ungdom som sitt i sinn lifs krise. Alle instutisjona som bruke tvang/isolering/straff bør få strengere regla for hvordan dem skal hjelpe ungdom |
Tidligere-mkbeboer |
#45 Re: Den andre siden.......2014-03-13 20:27#38: Undrende bv.ped - Den andre siden....... Heihei Jeg er så glad det er noen som deler mitt syn. Jeg har selv vært på MK og mener de strenge reglene som er der må være der nettopp for at ungdommene skal være trygge. Jeg har mange opplevelser derfra som fremdeles preger meg. Men de negative opplevelsene som preger meg mest er fra tida da jeg brukte heroin, tok overdoser og fløy rundt inne i Oslo. På Mk opplevde jeg at ungdom stakk av til oslo, solgte seg selv, smuglet inn rus via brev, i bøker og andre steder jeg ikke vil nevne, Dop som ble smuglet inn ble alltid delt rundhåndet og det skjedde stort sett hver uke,sprøyter ble oppbevart i luftekanalene, om natta gikk en og hentet bensin fra pumpene som han sniffet fra pose, en kar stjal penger fra kassa på hotellet på nyttårstur på fjellet(6 av 10 ungdommer røyka hasj på hotellrommet samme kveld, slåssing med miljøarbeiderne, verbale angrep, slossing med andre ungdommer, ungdommer som nektet å følge en eneste bekskjed, jeg tror jeg kan fortsette i det uendelige. Jeg er så glad jeg kom dit og fikk hjelp til å starte livet som rusfri. Noen ganger er tvang faktisk helt nødvendig |
Tidlige beboer |
#46 Misshandling2014-03-13 22:14Har selv opplevd og bli trua med sausa for den minste ting, tvang lever i besfe velstand. Opplevde selv og bli lagt ned i bakken på slusa mens de satte oppå og spytt på meg, dette var i 2013. Tvang er enda rutine. Ned med mk |
Gjest |
#47 Re: Re: Den andre siden.......2014-03-17 17:12Selv om det er noen dette har vært bra for deg, er det mange som har opplevd overgrep på MK. De barna som dette ikke har vært bra for kan ikke oppveie for de som dette har vært bra for. Det kan også være at det har vært trygt for deg fordi du ikke har opplevd de ansatte som fæl med deg, imotsetning til hva andre har opplevd. Det er individuelle forskjeller hvor mye hver av barna tåler. Noen er ekstra sårbare pga tidligere overgrep. Det de hadde trengt var noen å snakke med som så dem og forsto dem, og kunne fortelle dem at det ikke var deres feil. At ingen skal oppleve det de har opplevd. Og fått bygget opp selvfølelsen sin. |
Tidligere MK-beboer |
#48 Re: Re: Re: Den andre siden.......2014-03-18 18:19#47: - Re: Re: Den andre siden....... Jeg er åpen for at vi er forskjellige når det gjelder sårbarhet og hvordan vi takler å bli satt grenser for. At noen har vært feilplassert er det vel heller ikke tvil om. men jeg mener at mange av de som hiver seg på hetsen av MK, og da mener jeg de som selv har vært der er lite nyanserte. De har sikkert oppført seg på en måte som gjorde at de fikk konsekvenser. Atferden til mange av de jeg var der sammen med var ganske drøy og kanskje vanskelig for de som ikke har vært ansatt eller ungdom der kan sette seg inn i. Det er lett å ta på seg en offerrolle og lete etter syndebukker fordi livet ikke går den veien man vil. Jeg kunne også valgt den strategien, men velger å ta med meg det som er positivt ved institusjoen Mk, det er dedikerte mennesker som jobber der som bryr seg om hva du foretar deg, strenge, men trygge rammer, alle vet godt hvilke regler som gjelder og ofte fikk man en advarsel før konsekvensen kom. Noen av de flotteste menneskene jeg kjenner jobber på MK og ja de har brukt tvang i forhold til meg også,men hva gjorde jeg i forkant???? jeg bare spør?? Og bare for å nevne det, jeg er selv barnevernspedagog og førskolelærer |
Gjest |
#49 Re: Re: Re: Re: Den andre siden.......2014-03-19 17:23Det er jo fint at det var rett plass for deg. Men det er veldig ille at en så stor del av barna har vært feilplassert der. Jeg kjenner også godt til den plassen. Og jeg vet hva tvang kan gjøre med mennesker! MK har tatt loven i egne hender, noe de må holdes ansvarlig for. Det kalles for maktmisbruk. Det har her i tillegg fullstendig manglet rettsikkerhet, dette gjør MK meget farlig.. |
tidligere MK-beboer |
#50 Re: Re: Re: Re: Re: Den andre siden.......2014-03-20 18:40#49: - Re: Re: Re: Re: Den andre siden....... Blir veldig nysgjerrig på hvordan du kjenner "godt" til den plassen. Er interessant i vite hvilket perpektiv man ser det fra?ansatt, beboer, nabo, pårørende? |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
Dyrene trenger deg! Stans Dyrebeskyttelsen Norges overtakelse av lokalavdelingen i Bergen!
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
NEI til bovaer i norsk landbruk!
35607 Laget: 2025-06-10
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
8281 Laget: 2025-06-11
Mammografiprogrammet må utvides!
8092 Laget: 2025-06-24
Bakstehuset blir valgt vekk for bred vei og busstopp.
1783 Laget: 2025-06-18
Nei til rasering av Sjusjøen sentrum
1384 Laget: 2025-06-15
Bevar furuskogen på Ørin
1151 Laget: 2025-06-20
Ikke legg ned tjenesten for inntekts bekreftelse ved den Norske Ambassaden i Bangkok.
1079 Laget: 2025-07-01
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
6885 Laget: 2025-05-09
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
729 Laget: 2025-06-16
Fjern Coca Cola reklamen fra Grünerløkka
727 Laget: 2025-06-15
Barnehagebemanningen må økes!
8231 Laget: 2024-08-20
Offentlig debatt kreves om WHO avtalene og WHOs vaksinepass
639 Laget: 2025-06-18
Norske myndigheter må hjelpe Tamaras familie ut av Gaza
1524 Laget: 2025-06-05
Bevar Coop Marked Storfosna – vår butikk, vårt fellesskap!
539 Laget: 2025-06-27
Fastlegekrise 2.0 – et nasjonalt opprop fra fastleger
480 Laget: 2025-06-27
Vi ønsker IKKE vindindustri i Os i Østerdalen!
2146 Laget: 2025-06-07
Nei til bovaer i norsk matproduksjon!
380 Laget: 2025-06-16
Ja til markering av Pride i barnehager
506 Laget: 2025-06-11
Nei til bilopphøggeri midt i boligområdet på Amtmannsnes!
346 Laget: 2025-06-14
Perioden for kollektiv beskyttelse bør være lik perioden for å få permanent oppholdstillatelse
273 Laget: 2025-06-14