Steng motivasjonskollektivet

Quoted post

Undrende bv.ped

#38 Den andre siden.......

2014-03-11 07:49

Dere er klar over at det er barneverntjenesten som sender barna hit? Dette er ikke noe ungdomsHJEM, det er en behandlingsinstitusjon....korttid. Dette er den strengeste i Norge...dit man sender de som har vært på utallige institusjoner før. Jeg forsvarer ikke vold og har aldri utøvd vold, verken fysisk eller verbalt mot ungdommer jeg har jobbet med. Jeg er ei lita dame som bruker hodet, framfor armer og bein ;-)
Jeg vil bare påpeke at jeg tror det foreligger en haug med feilplasseringer her...Ungdom med psykiske lidelser, har ingenting på MK å gjøre. Tunge, unge rusmisbrukere som har vært ut og inn av utallige institusjoner, ja...fordi nettopp disse, så er MK siste holdeplass før fengsel, en siste sjanse. Det er disse som burde vært intervjuet, for å se hva som har skjedd med dem i etterkant. De vi så i reportasjen, var feilplassert og det kan dere ta bv.tjenesten for!!
Når det er sagt, er jeg ikke for vold i noen betydning av ordet!!! Jeg har aldri brukt vold, verken verbalt eller fysisk mot noen, på jobb eller privat. Jeg vil bare sette lyset på at dette er ungdom som ingen klarer å hanskes med... Som ruser seg, som vil ta livet av seg,som angriper fysisk om noe går han/hun i mot, som ikke har hatt grenser/regler/kjærlighet og som i stor grad familien har gitt opp...og andre institusjoner. Dette er ungdom som burde fått hjelp på et langt tidligere tidspunkt, og jeg vil si at når man havner på MK, har barnevernet/skole (som har plikt til å melde fra om avvik) sviktet FULLSTENDIG!!!!!!!!!! Jeg skjønner at det er lett å skylde på MK etter en slik reportasje, men det er faktisk en annen side her også...og det er den jeg prøver å få dere til å se.... GRUNNEN til at ungdommene havner her....det har MK ingen kontroll over..de tar imot de ungdommene som ingen andre klarer å hanskes med..eller vil ta i mot. Det er et tankekors....

Replies

Tore L. Tangen

#40 Re: Den andre siden.......

2014-03-11 11:33:25

#38: Undrende bv.ped - Den andre siden.......

Man lager ikke mennesker av barn ved å behandle dem på måter som ville gjort at enhver dyreeier ville havnet i fengsel.

Gjest

#41 Re: Den andre siden.......

2014-03-11 19:30:31

Det er ikke hjemmel i lov til å behandle noen barn med slike tvangsmessige inngrep. Det er ingen unnskyldning at de er gitt opp av foreldre/ andre barnevernsinnstitusjoner. Det er straffbart å utøve psykisk vold. Disse barna har opplevd omsorgssvikt fra de ble født. De er sveket av barnevernet som ikke har kommet barnet tidlig nok til unnsetning. Det er skoler som ikke har meldt fra at barna har det vanskelig. Det er tanter, onkler, besteforeldre, søsken som ikke har meldt fra. Det er naboer og venner som ikke har turt å si ifra eller ikke har brydd seg. De fleste barna med rusproblemer har også psykiske vansker i tillegg. Det er ikke lett å skille det ene fra det andre. Alle barna som havner her er sårbare og trenger empati, omsorg, respekt, forståelse, sunne grenser, beskyttelse fra vold fra andre ungdommer. Det er mange som kommer fra MK som er merket for livet, de har fått mer angst, blitt mer kriminell, mer rusavhengig, mer traumatisert!
Tidligere-mkbeboer

#45 Re: Den andre siden.......

2014-03-13 20:27:02

#38: Undrende bv.ped - Den andre siden.......

Heihei

Jeg er så glad det er noen som deler mitt syn. Jeg har selv vært på MK og mener de strenge reglene som er der må være der nettopp for at ungdommene skal være trygge. Jeg har mange opplevelser derfra som fremdeles preger meg. Men de negative opplevelsene som preger meg mest er fra tida da jeg brukte heroin, tok overdoser og fløy rundt inne i Oslo.  På Mk opplevde jeg at ungdom stakk av til oslo, solgte seg selv, smuglet inn rus via brev, i bøker og andre steder jeg ikke vil nevne, Dop som ble smuglet inn ble alltid delt rundhåndet og det skjedde stort sett hver uke,sprøyter ble oppbevart i luftekanalene, om natta gikk en og hentet bensin fra pumpene som han sniffet fra pose, en kar stjal penger fra kassa på hotellet på nyttårstur på fjellet(6 av 10 ungdommer røyka hasj på hotellrommet samme kveld, slåssing med miljøarbeiderne, verbale angrep, slossing med andre ungdommer, ungdommer som nektet å følge en eneste bekskjed, jeg tror jeg kan fortsette i det uendelige. Jeg er så glad jeg kom dit og fikk hjelp til å starte livet som rusfri. Noen ganger er tvang faktisk helt nødvendig