Vi protesterer på mange urimelige økte takster på husene i Arendal kommune med skyhøy eiendomsskatt som resultat. Vi vil ha takstene og eiendomsskatten redusert!

Vi protesterer på mange urimelige økte takster på husene i Arendal kommune med skyhøy eiendomsskatt som resultat. Vi vil ha takstene og eiendomsskatten redusert! / Kunngjøringer / Nå demonstrerer vi igjen! / Kommentarer


Gjest

#1

2021-12-01 06:23

Til orientering kan jeg fortelle at spørsmålet om takseringen har vært forsvarlig, er til behandling i Kontrollutvalget. Bakgrunnen er at jeg sjekket takstene til endel nabo-eiendommer i Flostafjorden opp i mot oppnådd/antatt markedsverdi. Jeg la til grunn uttalelse fra kommunens politiske ledelse om at markedsverdien skulle være retningsgivende for takstene. Jeg fant at mens min egen eiendom hadde fått en økning på ca 140% og en takst i tråd med siste omsetning for noen få år siden, så fikk de fleste andre takster under 50% av markedsverdi. Ja noen hadde også fått nedsatt takst. Disse eiendommene oppnår priser opptil 12-15 mill kr i dagens marked, men er altså taksert langt lavere. Dette opplevde jeg som urimelig forskjellsbehandling. Da jeg hevdet dette i en diskusjon med Hågen Poppe, ba han meg dokumentere påstanden. Jeg leverte da en oppstilling som ble drøftet i Kontrollutvalget 17.november. Drøftingen resulterte i at utvalget vil behandle en egen sak om takseringen. Jeg mener disse ulikhetene i takseringen kan tyde på at takseringsfirmaet har gjort en dårlig jobb, at kommunen taper store skatteinntekter og at innbyggere blir utsatt for en vilkårlig forskjellsbehandling som vil sette hele eiendomsskatten i ytterligere miskreditt. Jeg mener Kontrollutvalget her bør anbefale denne takseringen avvikles og erstattes av et mer pålitelig og rettferdig grunnlag. Hilsen Erling Steen, Flosta

Gjest

#2

2021-12-02 14:25

hvorfor demonstrere for kronestykker ? eiendomsskatt var ment som et midlertidig hjelpemiddel for den skakkjørte kommunen fra 1999, nå skal den bort og kommunen har vist at de ikke klarer å drive uten konkurs år etter år selv med eiendomsskatt. kommunen har også vert så frekke at de omtakserte da staten satte ned satsen, det er topen på frekkkhet. skjønner ikke at det ikke har kommet noen reaksjon fra stortinget.....



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...