Vi protesterer på mange urimelige økte takster på husene i Arendal kommune med skyhøy eiendomsskatt som resultat. Vi vil ha takstene og eiendomsskatten redusert!

Vi protesterer på mange urimelige økte takster på husene i Arendal kommune med skyhøy eiendomsskatt som resultat. Vi vil ha takstene og eiendomsskatten redusert! / Kunngjøringer / Revisjon #2 / Kommentarer


Gjest

#1

2021-02-20 10:33

Akkurat som på TV luksusfellen mener jeg at fokus burde være at se på HVA de sløst alle pengene på .

Gjest

#2

2021-02-20 10:38

Du gjør en utrolig jobb, Raymond. Jeg ønsker meg minst mulig e-skatt og skulle ønske den ble avviklet, men da legger vel politikerne det på oss i en annen avgift. Så jeg stemmer for forslaget ditt om ligningsverdi som grunnlag, og 1b og 2b.

Gjest

#3

2021-02-20 19:51

Eiendomsskatt på boligeiendom har de siste ti årene blitt stadig mer utbredt. Ved beskatning av boligeiendom er det viktig med presise og kostnadseffektive metoder for taksering av boligeiendom. Fra og med 2014 er det åpnet for at kommunene istedenfor å taksere boligene selv, kan velge å bruke boligverdier fra Skatteetaten som grunnlag for utregning av eiendomsskatt.

Ved å bruke boligverdier fra Skatteetaten ved utregning av eiendomsskatt, slik 70% av landets kommuner gjør, slipper kommunen utgifter på 10 mill ++ ved fremtidig taksering og kommunen slipper klager ved for høy takst og kostnadene med det, da klageinstansen er Skatteetaten (staten).



Boligverdi kan justeres opp eller ned hvert år av skatteetaten som følge av variasjon i boligprisindeksen, noe som er mer rettferdig for boligeiere.


Denne takseringsmetoden benytter også sjablongjustering.


Ved å benytte egen taksering, slik Arendal kommune har gjort, blir det utført mye arbeid og kostnader med det som allerede er utført av skatteetaten. Dobbelt arbeid, mao og ekstra kostnader for kommunen.


Av disse grunner, ønsker folkeaksjonen at kommunen skal bruke skatteetatens boligverdi grunnlag i utregning av eiendomsskatt.


Forslag 1: Arendal kommune vedtar å bruke boligverdier fra Skatteetaten som grunnlag for utregning av eiendomsskatt.



Forslag 1a og 1b ønskes satt opp mot hverandre.


Forslag 1a: Eiendomstaksten settes ned fra 4 til 2 promille.
Forslag 1a: Eiendomstaksten settes ned fra 4 til 3 promille.


Forslag 2a og 2b ønskes satt opp mot hverandre.


Forslag 2a: Bunnfradraget økes fra 150 000 til 1.000.000 kr
Forslag 2b: Bunnfradraget økes fra 150.000 kr til 500.000 kr

 



Mvh


Raymond Skorstad

Initiativtaker til og på vegne av folkeaksjonen


Gjest

#4 Re:

2021-02-20 19:52

#2: -  

Flott, takk for tilbakemelding :-)

Mvh Tom Pedersen gnr39 bnr48

#5 Re: Re:

2021-02-22 08:33

#4: - Re:  

Jeg går for forslag 1, likningsverdi.


Anonymous

#6

2021-03-18 13:43

Bystyret tok ikke vårt forslag til etterretning, men hevet bunnfradraget fra 150.000,- til 225.000,- Vi fortsetter kampen!



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...