Si NEI til Olav Thon's gigantiske utbyggingsprosjekt nær Vassfaret

Gjest

#76

2016-02-19 10:15

Dette må ikke skje! Vassfaret er en nasjonal skatt som tilhører hele folket og som vi forvalter for kommende generasjoner! 

 


Gjest

#77

2016-02-19 21:52

Fordi dette området bør være urørt og fint som det er.

Gjest

#78

2016-02-20 12:55

Det finnes nok hytter, og PENGER blant folk. Naturen tilhører først og fremst dyra, hvor vi er gjester, og så sant ikke dyra trenger alpinanlegg og hytter , så ble vi respektere og akseptere at nok er nok. Norge trenger ikke fler hytter, så nå må man slutte å ta seg til rette, kun for å vise seg frem for andre. Dyra bor der 365 dager. I Norge står hyttene tomme 340 dager i året allerede.

Gjest

#79

2016-02-21 09:19

Skuffende at naturelskeren Olav Thon vil ofre Vassfaret...

Gjest

#80

2016-02-21 09:49

Vi har bruk for friområder uten hyttebyer. Noen steder må forbli villmark

Gjest

#81

2016-02-21 11:57

Vassfaret er et velkjent bjørnehabitat, og et historisk viktig område for bjørn. Å ødelegge dette området med en gigantisk hytteutbygging vil skape konflikter mellom mennesker og dyr - hvor bjørnene vil bli den tapende part. At 2200 hytter, hotell og alpinanlegg skal settes opp i uberørt natur, som i tillegg er hjemmet til våre bjørner, er ikke bare en skam - det er også veldig uansvarlig!!!

Gjest

#82

2016-02-21 12:46

Opprinnelig og urørt villmark er i dag snart en saga blott. Å ødelegge og forbruke de siste rester til luksuspregede hyttefelt er forkastelig, da vi alle må legge forbrukslista vår ned, av hensyn til annet liv og artsmangfold rundt oss, og som en umistelig gave til våre etterkommere. Dagens ublu egoisme og naturrasering må stoppe. For i det lange løp vil et urørt Vassfaret være en større og felles turistmagnet enn privatiserte hyttegrender!

Gjest

#83

2016-02-21 13:54

Det er for dumt at en pengesterk person skal få rasere et vernet friluftsområde.

Gjest

#84

2016-02-21 17:00

Norges uberørte områder er nok fragmentert. NÅ MÅ VI SI: NOK ER NOK.

Gjest

#85

2016-02-22 05:45

Dette er et viktig område i Norsk natur. Både pga sin særegenhet og de arter som lever der. Det er også et viktig område historisk sett. Mikkjel Fønhus var Norges første naturvenner og forstod samspillet i naturen og hvor viktig det er å ta vare på urørt natur.

Gjest

#86

2016-02-22 08:45

Fordi dette er en rasering av norsk natur. Det skal framdeles være plass for dyr i Norge og fri uberørt natur.

Gjest

#87

2016-02-22 10:16

For å verne om norsk villmark.

Gjest

#88

2016-02-22 16:58

Uenig med utbyggingen.

Gjest

#89

2016-02-22 17:39

Jeg ønsker ikke at naturperler skal raseres på komersielt grunnlag. Vern om skogen

Gjest

#90

2016-02-23 14:25

Oppropet har nå flere signeringer enn det er innbyggere i Flå kommune (1074 iflg Statistisk Sentralbyrå), som står bak kommunestyret som er pådriver for utbyggingen!

 

 

 


Gjest

#91

2016-02-24 06:32

jeg signerte fordi jeg ønsker at naturen skal få leve sin gang uten unødig menneskelig påvirkning.

Dessuten har det seg slik at hvis du har behov for ei hytte, et sted vekk fra hjemmet. At du trenger ferie fra hverdagen sier mer om hverdagen din enn noe annet. Hvis du spør de "primitive" folkene som lever i pakt med naturen, om de trenger fri fra livene sine er nok svaret nei.

I stedet for å rasere naturen for å bygge noe som igjen forsterker måten vi lever på nå om dagen.. At det er normalt å stå opp tidlig om morgenen, for så å sitte i bilkø, i en bil du fortsatt betaler på. Slik at en kan komme seg på jobben man trenger for å finansiere bilen og et hus du ikke er i hele dagen, fordi du må jobbe for å betale for både bilen og huset. Bør man kanskje gå en runde i seg selv om huset, bilen og alt annen materiell rikdom er hva du faktisk trenger for å trives her på jorda.

Så ja jeg støtter en stoppelse av denne utbyggingen og andre som likner.

Gjest

#92

2016-02-24 23:50

La Vassfaret være!!!!!!
Eivind M.

#93

2016-02-25 14:41

Jeg støtter et opprop fordi jeg mener fordelene ved et nei til utbygging er større enn et ja.  Som hytteeier på Veneli kjenner jeg godt til området. Jeg sitter kanskje i glasshus, siden jeg nyter godt av området. Men om man på 60 og 70 tallet hadde stoppet min hytte og mange andres fra å bli bygd, ville det kanskje vært bra. Hensikten og formålet med Vassfaret som landskapsvernområde og naturrservatene i Vassfaret vil etter mitt syn tape seg ved en videre utbygging i området. Det bør kommunepolitikerne tenke grundig igjennom. Flå vil markedsføre seg som en villmarkskommune. Da virker det ikke gjennomtenkt, etter min begreper, å bygge ned og fragmentere store ormåder. Jeg kan se at det kanskje har gått prestisje i dette. Men dersom man velger å si NEI, skal man ikke tenke på det som et nederlag. Tvert i mot. I denne saken er det INGEN SKAM Å SNU!

Dette var noen få argumenter. Dette kan utdypes, mye, mye mer.

Enkelte av stemmene på denne siden kan virke krasse, men jeg vil råde dem som skal ta en avgjørelse om å tenke på at dette faktisk betyr mye for ganske mange. Da kan temperaturen stige noen hakk.


Gjest

#94

2016-02-27 00:16

Jeg er ikke enig i denne utbyggingen

Gjest

#95

2016-03-09 07:39

Viktig å bevare naturen som den er - det blir det bare mindre og mindre av i Norge.

Gjest

#96

2016-03-10 10:23

Jeg har hytte i Vassfaret. Grunnen til at jeg kjøpte nettopp her var spredt hyttebebyggelse med fred og ro. Snart er det hytter på alle sider av Landskapsvernområdet. Hvordan skal vi kunne verne disse områdene når flere tusen mennesker skal nyte friluftslivet her? -og hvor skal dyrene bo og trekke?

Gjest

#97

2016-03-13 16:27

Er sterkt uenig i utbyggingen!

Gjest

#98

2016-03-14 21:57

Vern av dyrearter og viktigheten av å bevare sammenhengende områder med urørt natur.

Gjest

#99

2016-03-15 23:46

Dette er et verdifullt verneverdig område som ikke må utbygges!

Gjest

#100

2016-03-24 19:34

Vassfaret er en opplevelse i seg selv, å gå i fotsporene etter Elsrud og Fønhus med Vassfarpladsen, Bukållen,med mere. Nå må vi ta vare på den uberørte natur reservatene vi har igjen( de er det ikke mange av) bedre og få opp igjen Bjørnestammen der inne, da er Vassfaret ødelagt, om Thon og grunneiere for gjøre som de vil.