Bevar internatskolene: Ja til momskompensasjon for internatdrift


Gjest

#1

2016-01-14 14:02

Fordi at den internatskolen jeg går på har vært veldig viktig for at jeg har kunnet utvikle meg personlig.

Gjest

#2

2016-01-14 14:06

Jeg går på Drottningborg, og man kan ikke tillate at internatskolene blir utsatt for dette.
Gjest

#3

2016-01-14 14:15

De tre årene jeg har gått på Kvitsund har vært utrolige, og jeg mener at så mange som mulige bør få sjansen til å gå på skoler som denne.


Gjest

#4

2016-01-14 14:24

Jeg har nå gått 2,5 år på Lundeneset og disse årene har jeg lært mye mer enn bare fag. Internatskole er så utrolig mye mer enn bare skole og jeg ønsker at andre skal få den samme muligheten som jeg har fått. 

Sundmyhr

#5

2016-01-14 14:45

Har gått 3 år på Drottningborg for 20 år siden - ingen tvil: det har vært mine 3 beste år i mitt liv!! De vennene jeg har mest kontakt med idag er elever fra skolen. 

Fantastisk opplevelse - ville ikke vært det foruten. Alle burde hatt seg minst 1 år på internatskole! Lært utrolig mye! 

Skolen var så utrolig mye mer enn bare en skole. 


Gjest

#6

2016-01-14 15:49

Jeg går selv på en internatskole, og jeg har aldri hatt det så bra som jeg har det her! Jeg kjenner mange som har gått på internatskole, og jeg har aldri hørt om noen som angrer på dette valget, eller på noen måte ser negativt på tiden sin der! Jeg mener at dette er et tilbud vi må bevare, ettersom det er et valg jeg skulle ønske flere hadde muligheten til å velge. De som ikke går på internatskole vet ikke hva de går glipp av!

Når du går på en internatskole blir du kjent med de på skolen din på en helt annen måte, og det er så absolutt valg jeg unner alle å få! Jeg gjentar, det semesteret jeg nå har gått på internatskole er den beste tiden jeg har hatt!

La internatskolene være en mulighet!

Gjest

#7

2016-01-14 15:51

Internatskoler betyr svært mye for meg, spesielt fordi jeg selv har gått på en (Kvitsund Gymnas). Jeg vet at internatskoler er veldig bra, både sosialt og skolemessig. Jeg kommer aldri til å gi opp kampen for at internatskolene skal bevares her i Norge!

Gjest

#8

2016-01-14 15:54

Internatskolene er ikke bare en plass man finner minner for livet, men er også et utfluktsted for de som ønsker seg en ny start. Det er gjennom disse skolene man finner mest solidaritet blant elevene, og hvor man har størst anledning til å bygge sin karakter uten å møte på fordommer.

Den livserfaringen man sitter igjen med, er den typen livserfaring man trenger videre i livet, og som man ellers ikke ville ha funnet ved offentlige skoler.

Derfor signerer jeg med et håp om at andre unge mennesker får sjangs til å få de godene private skoler har å tilby, som man ellers ikke finner ved offentlige skoler.

Gjest

#9

2016-01-14 15:58

Internatskoler er et viktig tilbud i det norske samfunnet. Det bidrar til at elver som ønsker en litt annerledes skolegang har muligheten til nettopp det. Elever som kanskje er skolelei eller ønsker å flytte hjemmeifra. Internatskoler gir et innblikk i voksenlivet for mange, og er på den måten en viktig steg mot høyskole og universitet når man flytter inn i studentkollektiv eller egen leilighet. Ta vare på internatskolene!!!

Gjest

#10

2016-01-14 16:01

Fordi det er ekstremt vigtigt at det ikke bliver gennemført.

Gjest

#11

2016-01-14 16:08

Synes det er merkelig at Skatt Vest (enda en gang) skal tolke lover på sin egen måte.

Det kan godt väre det er rett denne gangen, men hvorfor skal det ha tilbakevirkende kraft. Og hvorfor tolket de ikke loven slik fra begynnelsen?

Gjest

#12

2016-01-14 16:12

Fordi det er viktig at internatskolene fortsatt kan drives. Har hatt 5 år på internat, -og det er gode år å se tilbake på!

Gjest

#13

2016-01-14 16:12

Fordi eg meiner at internatskole er veldig viktig! Dei 3 åra eg har gått på internatskole, har eg lært meg å vere sjølstendig, lære meg å måtte komme overens med all type folk fordi vi bur så tett sammen. Internatskule er ein fin overgang fra mamma til eiget hus, fordi eg lærer meg å vaske klær, ordne på rommet, vaske, og ta vare på meg sjølv, samtidig som eg slepper å laga mat og eg har vaksne rundt meg heile tida som passar på, slik at eg kan ta ett skritt om gangen mot vaksen livet. Det hadde vore veldig trist og domt dersom internatskolen må legges ned, og at andre ikkje kan få oppleve de som eg har fått opplevd desse 3 åra. Dei 3 åra har vore så kjekke, og du får deg venner for livet! Og dessuten er det genialt dersom du vil gå på skule ein anna plass men du vil verken pendle eller bu på hybel!

Gjest

#14

2016-01-14 17:38

Fordi jeg ikke ønsker moms på internatskoler

Gjest

#15

2016-01-14 18:04

Etter 30 år er fremdeles åra på internatskole dei åra som har gitt mest vidsyn, vener og gode minner.


Gjest

#16

2016-01-14 18:31

Fordi jeg har hatt mine beste år de 4 årene jeg gikk på internatskole... Og de værste årene på offentlig skole...internatskolene betyr mye for mange og er mer enn bare skole! 


Gjest

#17

2016-01-14 18:34

Fordi det halve året jeg har gått på internatskole, har vært det beste halve året i mitt liv!

Gjest

#18

2016-01-14 19:16

Årene på internatskule kan ikkje samanliknast med offentlege tilbod. Ein får utrulege år og ein unik personlig utvikling. Mangel på vennar får ein heller ikkje, noko som er utrulig viktig for livet videre.
- Sygna vgs elev

Gjest

#19

2016-01-14 19:57

Internatskule er meir enn ein vanleg skule. Godt sosialt og lærere får følgje opp elevene opp på ein anna måte. Hadde troleg ikkje bestått videregåande utan internatskulen jeg gjekk på.

Gjest

#20

2016-01-14 20:14

Har 3 år på 3 ulike internatskular, kjempe bra år. Lærte mykje om den vaksne verda i ung alder, lærte å ta ansvar og mykje meir!

Gjest

#21

2016-01-14 20:55

De kristne internatskolene har betydd mye for veldig mange og vi trenger de fortsatt.

Gjest

#22

2016-01-14 21:02

Internatskolen er for mange et godt alternativ til den offentlige skolen. Valgfrihet er viktig - også i skolevalg - la mangfoldet leve!


Gjest

#23

2016-01-14 21:41

Vil at friskolene fortsatt skal eksistere !

Gjest

#24

2016-01-14 22:12

Det er helt urimelig at man plutselig tolker et lovverk og praksis gjennom mange år plutselig over natta helt annerledes og som gir millionregninger til private skoler med internat. Dette vil bety nedleggelse av mange skoler eller betydelig dyrere utgifter for hver elev. Å få bo i et internat på skolen er nettopp en del av det meningsfulle ved å gå på en slik skole. At internatskoler nå står i fare for å bli nedlagt hvis fjerning av momskompensasjon for internatdrift blir gjeldende, vil være et stort tap for nåværende elever som har valgt denne type skole og for framtidige elever som ønsker en slik mulighet.


Gjest

#25

2016-01-14 22:37

Fordi det har vert momsfritak i årtier, og internat hører sammen med skolen. Det er også merkelig at det her er snakk om tilbakevirkende kraft.