Statue til minne om nordmenn som var slaver i Nord-Afrika

En lite kjent del av historien er at ca én million europeere ble tatt til fange av slavejegere og solgt på slavemarked i Nord-Afrika fra år 1500 til år 1800.

Dette er et opprop mot slaveri, og en underskriftskampanje for å få satt opp en statue av Christian Børs og Niels Moss, som er to av de tusener av nordmenn som ble solgt på slavemarkedet i Algerie, men som klarte å komme seg tilbake til Norge. Å få satt opp en statue av disse to vil også være et flott minnesmerke over alle de navnløse som aldri kom tilbake, men som døde under den brennende ørkensolen i Nord-Afrika, og sørge for at denne delen av historien aldri blir glemt.

Ved å signere godkjenner jeg at Øyvind Sørensen kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.