NEI til nedleggelse av Lyngvegen barnehage!

Hei kjære godtfolk!

Porsgrunn kommunes elendige økonomistyring fortsetter å ramme barn og unge. Nå ser det ut til at Lyngvegen barnehage på Stridklev skal legges ned fra 1. august 2024 for småpenger. Lyngvegen barnehage har 49 plasser og det rammer mange i nærområdet.

Vi fikk informasjon om dette på møte i dag 18.01.2024. Saken skal behandles politisk i BUK og formannskapet 24 og 25 januar og i bystyret 8 februar. Dette gir oss meget dårlig tid på å si i mot. Det virker ikke som kommunen har noen ordentlig plan for hvor barna våres skal få ny barnehageplass. Vi som foreldre jobber hardt for å ha trygge rammer for barna våre, men nå ser det ut som de må gjennom en stor uønsket forandring tidlig i livet.

6.1 millioner håper kommunen på å spare ved å legge ned Radehuset og Lyngvegen. De store kostnadene knyttet til driften er lønnskostnader. De ansatte vil flyttes til andre arbeidsplasser i kommunen, så vil de egentlig spare noe særlig?

Kommunen har hatt mange økonomisk dårlige prosjekter. Hvorfor er det slik at barn skal straffes for dette. Slike ting tar de seg råd til, men det er for mye å be om en trygg barnehagehverdag for våre barn. Vi som innbyggere burde ikke godta dette. Før jul var det ikke penger til julefeiring på skolene og nå skal de spare på barnehager.

Stridsklev er tett bebodd, og mange av familiene er innvandrere eller har innvandrerbakgrunn. De ansatte i Lyngveien Bhg har vist utmerket interkulturell kompetanse i møte med barna og deres foresatte. God tidlig innsats er sentral i forebyggende arbeid. Lyngvegen bhg har vært for mange en arena hvor barn, uansett nasjonalitet, finner trygghet og tilhørighet. Barnehagen tar også i mot flyktninger. Er dette et tilbud vi ønsker å fjerne?

Vi er flere foreldre som har barn som sliter med forandringer og vi gruer oss veldig til hva utfallet bli.

Vi ønsker ikke gi oss uten å ha sagt hvort og ønsker at flest mulig er med på et opprop mot Porsgrunn kommune!

Ved å signere gir jeg Jørn Mikalsen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.