NEI TIL ETABLERING AV BAMA SITT NYE SENTRALLAGER I RINGVEIEN 2

NEI TIL ETABLERING AV BAMA SITT NYE SENTRALLAGER I RINGVEIEN 2 PÅ TRANBY

Vi tror ikke det blir så mange lokale arbeidsplasser her på Tranby av at BAMA sentrallager flytter til Ringveien 2. Men vi får sikkert all tungtransporten til og fra sentrallageret - dag og natt. Det kan bli tungtransport både dag og natt langs skoleveien til våre barn i Joseph Kellers vei ned mot Statoil og forbi Tranby skole. Og dette blir i tillegg til all den tungtransporten som vi i dag opplever fra Franzefoss pukkverk.

Med større varelager i Ringveien 2 og tilsvarende kansje senere næring på Kværnertomten da kan en anta at det blir sikkert mye mer tungtransport her i det flotte nærmiljøet vårt her på Hennummarka og det er en svært trist utvikling.

Vedlegger under lenke til en artikkel fra fagbladet Logistikk og Ledelse nr 7 / 2014 om BAMA som er kjent for å få store gevinster gjennom å drifte ett stort lager fremfor mange små og dessuten ha en stor grad av automasjon. Dette står i artikkelen.

På det omtalte BAMA sentrallagret (i artikkelen) anslår lederen at "de daglig mottar mellom 100 og 120 semitrailere".

Vi mener at veiene vår her i vårt flotte lokalmiljø på Hennummarka har ikke kapasitet til alle de lagerbyggene som planlegges i området og vi kan også risikere å få inntil 4 større lagerbygg på Kværnertomten - hver inntil 15 meter høye (sier litt om hvor stort det kan bli).

DETTE ØNSKER VI OSS

Vi ønsker oss næringsutvikling her på Tranby for vi trenger mange nye arbeidsplasser i området både til oss voksne og til våre barn som senere skal ut i arbeidslivet.

Men vi trenger jo "aktive arbeidsplasser" og ikke "døde lagerbygg" som kansje er hel-automatisert, og de eneste menneskene ansatt der er de som kjører sine trailere og vogntog med varer til og fra lageret samt kansje noen få ansatte inne på lageret.

her på Tranby har vi Dølasletta næringsområde som også ligger også langs Joseph Kellers vei. Der har vi flotte arbeidsplasser og noen av de  som arbeider der nettopp bor her i vårt flotte nærmiljø. Dølasletta er hva vi kaller god og fornuftig næringsutvikling her på Tranby.

Det vi ikke trenger her i vårt flotte nærmiljø er en jevn strøm av store trailere og vogntog som kjører i Joseph Kellers vei både dag og natt. Våre veier her på Tranby er ikke dimensjonert for så mye tungtransport.

Under er kopi fra saksfremlegg fra administrasjonen i Lier Kommune.

Ringveien 2 tomta
Denne eiendommen ligger langs Joseph Kellers vei, mellom Tranby og Pukkverket. Den er ca. 25 mål og ligger i gjeldende kommuneplan. Eiendommen inngår i dag i reguleringsplanen for Lierskogen Pukkverk med omgivelser fra 1987.

Eiendommen er under omregulering (formål kontor/industri/lager).

Reguleringssaken vil bli lagt frem for politisk behandling i løpet av høsten 2015 (førstegangsbehandling).

Eier av eiendommen er Trafico AS og en av interessentene er BAMA Gruppen.

Denne eiendommen vil få et rekkefølgekrav knyttet til opparbeidelse av G/S langs Joseph Kellers vei. Ivaretakelse av viltkorridor (elgtråkk) i henhold til godkjent kommuneplan.

lenke til en artikkel fra fagbladet Logistikk og Ledelse nr 7 / 2014 om BAMA

Berørt nabo Ringveien 2 på Hennummarka    Kontakt personen bak underskriftskampanjen