Hjelp oss, så vi får beholde Svartskog Kolonial!

Tenk i gangavstand, å få kjøpt en skikkelig god kopp kaffe, en kanelbolle eller verdens beste vaffel i superhyggelige omgivelser og rusle hjemover etter hyggelig og tilfeldig prat, med nystekt brød under armen. Det er lykke for mange av oss som bor på Svartskog.

Kolonialen er ikke bare en viktig nabolagsinstitusjon, der folk naturlig samles rundt langbordet, den er også et populært, kortreist utfluktsmål for resten av kommunen og omegn. Bussen går kun på dagtid i ukedagene, så folk kommer gående langs kyststien, syklende langs fjorden og Gjersjøen, og de kommer kjørende. Samarbeidet med Roald Amundsens Hjem er viktig for begge institusjonene, og en gave til oss som får delta.

For turgåere er det parkeringsplasser ved Oppegård Kirke og på Solheim, men Kolonialen trenger også noen plasser nærmere, for de som av ulike grunner ikke kan gå så langt. Når det nå ikke er mulighet for å parkere i nærheten så ser ikke eierne av Kolonialen at de kan drifte videre og har varslet nedleggelse.

Vi noterer oss, og er glade for, kommuneledelsens forståelse for hvilket tap en nedleggelse vil være. Det er gått syv år siden reguleringsplanen ble vedtatt, med egendefinisjon av Kolonialen som sentrum og der parkeringsbehov er ivaretatt. Som ansvarlig kommune, oppfordrer vi Nordre Follo til å snu hver stein, søke dialog og bidra til gode langsiktige og kvalitetssikrede løsninger både for grunneiere og for videre drift av Svartskog Kolonial.

Vi ønsker med dette oppropet å vise at vi er mange som er glad i Svartskog Kolonial. Og vi har forventninger til at politikernes engasjement for å sikre videre drift vil lykkes.

En nedleggelse av Svartskog Kolonial er uendelig trist. Den er varslet med snarlig virkning så det haster å vise at vi bryr oss: signer og del!

Takk for at du bryr deg!

Hilsen Svartskogbeboerne

Lene Chr Holum, Eva Pedersen, Jon Sjødal, Nils Arnold Lenes

Bilde11.jpg