Vi som krever endring i hundeloven

Quoted post


Gjest

#64 Re:

2016-05-18 17:02

#53: -  

 Hei. Helt enig om at det ikke skulle vært så lett å få seg hund. Et type hundesertifikat er jeg for! Altfor mange som ikke skulle hatt hund eller dyr i det heletatt.

Replies

Renate

#72 Vedr. hundesertifikat!!!

2016-08-31 10:25:00

#64: - Re:  

 Å begynne å sertifisere hundeiere, tanken er bra!!! MEN.... hvor skal de midlene komme i fra, og hvem skulle godkjenne en eventuell valpekjøper, og på omplasseringssenter, samt hunder som omlasseres privat?? Staten??

Neppe det, skattepengene våre bruker de ikke på slikt!!..

Jeg mener oppdrettere, omplasserings senter/organisasjoner og de som må omplassere hunden sin privat har en plikt til å være veldig kritisk til valp/hundekjøpere, samt gi de grundig informasjon om hund og hundehold, sette krav til den enkelte om å kontakte en lokal hundeklubb, gå flere dressurkurs og veldig gjerne brukskurs, motiver dem til å fortsette trening i klubbene etter endt kurs,ha valpetreff (jeg foretrekker min. 2 ganger i året) da får man se utvikling samt eventuelle problem som kan utvikle seg, så tett oppfølging av valpekjøpere, det samme gjelder ved omplassering etter overtakelse er med på og forbygge eventuelle problemer og man kan veilede og følge ennå tettere.

Jeg er selv oppdretter og jeg slipper ikke ansvaret av "barnebarna" mine så lett fordi om de er kjøpt og betalt og fått nye hjem. Og det er heller ikke så lett og komme igjennom nåløyet for i det hele tatt og få kjøpt valp av meg. Jeg selger valper av rasen rottweiler. De er verdens herligste hunder, men de krever sitt av trening både mentalt og fysisk noe jeg mener absolutt alle raser og blandingshunder trenger mye av. Noen kanskje mer enn andre, men uansett.

Og som oppdrettere har vi alle et viktig ansvar og kun avle på fysisk og ikke minst mentalt friske, stabile, trygge og omgjengelige hunder. Personlig mener jeg alle hunder (både tisper og hanner) som skal brukes i avl må mentaltestes og selvsagt ha bestått før de avles på! Jeg personlig foretrekker funksjonsanalysen, tilnærmet det samme som KORAD i Sverige. Det er den testen som sier mest om hundene, synes ikke K-test og MH er fullverdig nok.Men ta gjerne den testen når den er unghunden rundt 10-11 mnd da får man en liten pekepin på hvordan hunden din kommer til å bli, men husk de er umodne og jeg ville ikke lagt sååå stor vekt på akkurat den testen. Men ta F-analysen når hunden har fylt 2 år(som er minimums alder).. ikke vent til den er 3-4 (som er max alder) jo eldre de er jo mer tillært kan de være. OG det er jo selvsagt viktig at resultatet av testen brukes aktivt i avls arbeidet i forholdt styrker og svakheter til begge foreldredyra, det er jo det som er grunnlaget for den mentale helsen og hovedgrunnen til at vi i det hele tatt mentaltestester hundene.

 Er jo ikke å komme bort i fra at ustabile hunder avler ustabile hunder... Og det trenger ikke vårt samfunn når det er ganske så  mange uegnede eiere også, er og blir en dårlig kombo!! Derfor MÅ vi som selger/fomidler hunder, og samt hundeklubber gi all hjelp og veiledning som vi bare kan til uerfarne/førtegangs hundeiere! Og til de som planlegger sin første hund... vær kritisk til hvem du kjøper hunden av, sørg for at de er seriøse hundekyndige oppdrettere, klubber og organisasjoner!For de seriøse har tilegne seg kunnskap med mange års erfaring! 

KUNNSKAP ER VERKTØYET FOR Å FOREBYGGE AT ENNÅ FLER HUNDER FÅR AVLIVINGS VEDTAK, OG ER I UKJENTES FORVARING I MÅNEDER OG ÅR, OG SOM OFTEST EN URETTFERDIG RETTSGANG, OG OFTE ET NEGATIVT DOMS RESULTAT!!