NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)

Quoted post

Vegard Grovassbakk

#15 Ja te bru over fjorn :)

2015-06-02 04:23

Tanja, du som tar opp dette med kulturlandskape på Engan, det e ei enkel å grei løsning på det. Tunnel ifra Ørnesfjell å ut i Tverrelvdaln :) så bevar man Engan sånn som det e. Å da slepp mann å bekymmer seg for glatt veibane opp Hestmyra på vinterstid. 

Å det e klart at bru over fjorn e best før alle partan. Tunnelen imellom Kobbelva å Kobbvatn kan nu vell heller ikke vær nå stor sak å gjør litt med for å gjør de. Meir trafikksikker. 

Å dette e nåkka heile nordsida av kommun tjene på. Det vil sikker bosettinga på Strøksnes å i Bonådaln my bedre enn idag. Dersom veien legges etter gammel trasé forsvinn bosettinga på disse plassan raskar. Å det betyr mindre onga te skola også. Nå som igjen generere mindre arbeidsplassa fer lærere. Å så praktisk for folk på Strøksnes som da kannj få seg jobb på Straumen/Fauske å pendel kvar dag uten å må kjør nærmar 2 - 2,5 t tur retur kvar dag. Samme med Bonnådaln. Å folk i Mørsvika å Leirfjorn. Bru over fjorn betyr: Kortar strekning te Straumen/Fauske arbeid, større mulighet før økt bosetting. Meir onga å arbeidsplassa. 

Replies

Samfunnsutvikleren

#16 Re: Ja te bru over fjorn :)

2015-06-04 10:49:35

#15: Vegard Grovassbakk - Ja te bru over fjorn :) 

Uansett trase' vil det være kortere å pendle Styrkesnes-Elvkroken enn Styrkesnes-Straumen. Men muligheten for å bevare de eksisterende arbeidplasser, og skape nye vil svekkes ved valg av bru. Uansett elevtall tror jeg man bør være forberedt på at også Leirfjorden skole blir nedlagt om det blir bru over fjorden. Hele nordsia, dvs. alle bygdene - Vil tjene på å ha E6 nært dagens trase. For nordsias videre eksistens er arbeidsplasser avgjørende. E6 gjennom Bonådalen gir få muligheter for nye arbeidsplasser, tar grunnlaget fra eksisterende arbeidsplasser, og svekker mulighetene for planlagte nyetableringer.

Dessuten tror jeg mange kan ha stor nytte av å sette seg ordentlig inn i de planene som foreligger. Sørover vil f.eks. Styrkesnes spare toppen 10 minutter på bru kontra indre trase, mens andre bygder faktisk vil få lengre vei enn i dag. 

Indre trase / K1 vil gi alle kortere vei, og viktigst av alt bedre mulighetene for at hele nordsia får arbeidsplassene de sårt behøver.

NORDSIA - EN BYGD