Rettferdig pris til bonden

Quoted post


Gjest

#29

2014-05-08 15:13

Mange kloke innlegg, jeg er selv "deltids" bonde da arealet og typografien gjør at jeg med dagens avkasting pr produserte kg sauekjøtt ikke har mulighet til å forsørge min familie. Har i dag litt over 100 vinterfora sau. Ser det imidlertid som meningsfult å bidra til å opprettholde selvforsyningsgraden og kulturlandskapet rundt der vi bor ( driver også jorda til 9 andre bruk). Der er jo ikke sånn at man blir veldig rik av dette, medfører dobelt opp med jobb og det man får i oppgjør går i all hovedsak til å betale utgifter som tilfaller andre som driver med gjødsel, drivstoff, byggevarer, maskiner, strøm, forsikringer, kraftfor, frø osv. Om vi legger ned driften slik Listhaug gjerne vil, er det heller ikke store enheter som vil overta da arealet vil ligge for langt unna der hvor det er store nok jordbruksarealt til å ha en produksjon å leve av etter regjeringens målestokk. Med klima utfordringeen og de miljømessige utfordringene vi står ovenfor syns jeg det er underlig at regjeringen (Høyre må også medberegens her, da de stiller seg solidariske bak landbruksmenisterens retorikk og tankesett)ønsker å drastisk redusere antall enheter som produserer Norsk mat, redusere arealet som blir brukt til dette formålet og basere seg på større enheter som vil måtte medføre mer transport, større sårbarhet for smittsome sykdommer, og mindre produksjon på Norske resurser ( mindre areal som er lønsomt å drive). Når listhaug også ønsker å kutte ut erstatningene for rovdyrtap, samtidig som staten ønsker rovdyrene velkommen og lar beitedyr og annet vilt lide for det mener jeg det er et tydelig signal om at man ønsker et land hvor landskapet er gjengrodd, vi kjører fra by til by og importerer eller reiser til utlandet for å kjøpe mat. Ønsker flertallet av den Norske befolkning en slik utvikling må jeg respektere det og inse at alle ekstra timene for å bidra til Norsk matproduksjon og syselsetning ( liten skal ja vel,men likevel)ikke har livets rett. Blir dagens forslag fra Lishaug vedtatt håper jeg alle som velger å slutte personlig sender Landbruksmenisteren sin oppsigelse!

Replies


Gjest

#31 Re:

2014-05-08 17:06:42

#29: -

De som vil bygge landet for fremtidige generasjone må bidra til å sette Listhaug fri, ikke bonden