Rettferdig pris til bonden

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Rettferdig pris til bonden-oppropet.


Gjest

#2

2014-05-07 09:11

Gå til leveransestreik på melkeprodukter. Da blir det raskt fart på opinionen, som forlanger at myndighetene må gjøre noe. Bøndene har et slagkraftig maktmiddel. Listhaug og co. skjønner bare maktspråk.

Gjest

#3

2014-05-07 09:17

Bonden gjør det viktigste jobben i landet. Bonden skaffer oss mat; mat som vi alle trenger. Både kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

Gjest

#4 Industri

2014-05-07 10:02

Dette er en av hovedgrunnen til å ikke sentralisere! Industri mat er ikke bra. Her har dere en av grunnene til hvorfor vi kjøpte oss et småbruk. Dyr SKAL ha det godt så lenge de lever, enten de dør naturlig eller skal bli mat. Tenk dere bare hvor mye stresshormoner og medikamenter som er kjøttet vi spiser i dag. bare for at vi skal ha det billig. Mat kunne sikkert vært billig, men da må vi blant annet få vekk alle mellomledd. Pengene må gå til bonden og evt. butikkene som selger det for bøndene. Ingen andre! Det er jo trossalt de som gjør jobben! Kortreist mat! Så kan bonden selv levere maten. Se, Der slapp vi et mellomledd! :-) Dessuten er det mer miljømessig :-)

Gjest

#5

2014-05-07 10:34

Kortreist mat er best for miljøet, levende bygder er best for Norge, sjølvberging er best for framtida!

Gjest

#6

2014-05-07 10:50

Listhaug er motsatt til Robin Hood,ho tek fra dei små og gjev til dei store!!

Gjest

#7

2014-05-07 11:12

Selvfølgelig ønsker jeg det aller beste for den norske bonde å småbruker. Jeg vil aller helst ikke gå i butikken å kjøpe noe jeg ikke vet hva er....

Gjest

#8

2014-05-07 16:25

Signer og del

Gjest

#9

2014-05-07 17:43

Ja til Norsk mat

Gjest

#10

2014-05-07 18:51

Vi kan ikke importere mer. Heller mindre. Når har kronekursen styrket seg i mange år, dette gjør import billigere... men jordbruk er langsiktig.
Derfor trenger vi mer norsk mat og fôr.
Bondesolidaritet

#11 Vi må stå sammen!

2014-05-07 19:09

Vi oppfordrer alle til å stå sammen med småbrukeren for å sikre en bærekraftig matproduksjon i hele landet!

Gjest

#12

2014-05-07 20:49

Matpridusenter må me ha! Industiallisere er ikkje svaret

Gjest

#13

2014-05-07 20:54

Levande bygder, og matproduksjon over heile landet!

Gjest

#14

2014-05-07 21:30

Signer:) ja til norsk mat, mindre import og høgare fortjeneste for bøndene!

Gjest

#15

2014-05-07 21:31

Heiaheia!

Gjest

#16

2014-05-07 21:55

!!!

Gjest

#17

2014-05-07 22:04

ståpå for bøndene, liten tid å miste.....

Gjest

#18

2014-05-07 22:14

Vi har maten underveis. Ingenting på lager. Bygg opp lagrene igjen. Sats på bøndene. Hjelp u-landene også. Det går an å kombinere dette. Med velvilje.
Ved en krise, skal politikerne som har lagt ned jordbruket i Norge stille bakerst i køen, uansett hvor mye penger de har. La dem sulte i hjel for min del.
melk

#19 Re:

2014-05-07 22:19

#2: -

som melkeprodusent skulle jeg ønsket at det kunne vært så enkelt å gå til leveranse streik som du sier. utfordringen for meg, og sannsynligvis veldig mange andre melkeprodusenter er at; i dèt man ikke leverer melka stopper også inntektene , noe som isolert sett er en utfordring man alltids kan leve med. det som immidlertid skaper store problemer da, er at utgiftene fortsetter i samme tempo som når man leverer melka. (for meg utgjøre dette i størrelsesorden 50 000- 60 000kr pr mnd.)  hvor lang en leveranse streik vil måtte pågå for den får ønsket effekt er veldig usikkert av flere grunner. nevner kort noen faktorer som er med å påvirker dette:

- hvor mye ferdige meieriprodukter som er på lager.

- hvordan distribueres lagervarene.

- (viktigst) hvordan importen endres.

Myndighetene vil ved hjelp av import kunne holde markedet i en tilnærmet ballansert stilling relativt lenge om nødvendig (avhenger av situasjonen på verdensmarkedet), noe som gjør at virkningene av en leveranse streik vil bli "symbolske" regnet opp i mot hva det vil koste oss å gjennomføre den.

selv ser jeg desverre at jeg ikke råd til å påføre drifta den kostnaden leveranse streik vil medføre for meg.

 

 

Bondesolidaritet

#20 Re: Alternative metoder å si at nok er nok

2014-05-07 22:27

#19: melk - Re:

Bondesolidaritet vil sette makt bak kravene slik andre yrkesgrupper gjør. Selv om det er streik i hotell- og flybransjen, er ikke det nødvendigvis den rette veien å gå for bønder. Vi har lidd nok tap.
Det som er viktig nå, er å stå sammen og si at nok er nok!

Bondesolidaritet skal være et redskap for alle som ønsker å opprettholde og øke norsk produksjon av jordbruksråvarer og norsk foredling. Vi oppfordrer derfor alle, også storbønder, til å stå sammen med småbrukeren for å sikre en bærekraftig matproduksjon i hele landet og internasjonalt.


Gjest

#21

2014-05-07 22:42

Vennligst skri under, for vi bønderfortenar bedre

Gjest

#22

2014-05-08 00:26

støtter
Ina

#23 Sammenligning med Canada

2014-05-08 02:08

Er det reelt å sammenligne hva bønder får for varene sine i Canada med hva bøndene får i Norge? Kun hvis systemet med samvirke og marked etc er cirka det samme. Dette er et spørsmål til Bondersolidaritet, jeg vet ikke svaret. Uansett, ingen tvil, jeg har signert og støtter opp om norske bønder som stolt bondedatter!

Gjest

#24

2014-05-08 03:43

Å sikre matproduksjon til egen befolkning er grunnlaget for en hver sivilisasjon.

Gjest

#25

2014-05-08 09:01

Nå må det snart kunne vises den respekt landbruket fortjener. Landbruket mottar ca 14 milliarder i støtteordninger hvert år og genererer i samfunnet mer enn 140 milliarder i årlig verdiskapning. Hvordan kan en regjering og ett folk ikke se fordelene av dette og legge til rette for at de som genererer denne avkastningen får godt betalt for å være på jobb hele året.
Kutt ut supsidiepolitikken og gi landbruket de rammene det trenger for å klare seg. Skatte og avgiftsletter relatert til matproduksjon ville bli respektert, i stedet for at folk faktisk uttaler at - 'bonden må da kunne tjene egne penger'!