Rettferdig pris til bonden
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Industri
Derfor trenger vi mer norsk mat og fôr.
Vi må stå sammen!
Ved en krise, skal politikerne som har lagt ned jordbruket i Norge stille bakerst i køen, uansett hvor mye penger de har. La dem sulte i hjel for min del.
Re:
som melkeprodusent skulle jeg ønsket at det kunne vært så enkelt å gå til leveranse streik som du sier. utfordringen for meg, og sannsynligvis veldig mange andre melkeprodusenter er at; i dèt man ikke leverer melka stopper også inntektene , noe som isolert sett er en utfordring man alltids kan leve med. det som immidlertid skaper store problemer da, er at utgiftene fortsetter i samme tempo som når man leverer melka. (for meg utgjøre dette i størrelsesorden 50 000- 60 000kr pr mnd.) hvor lang en leveranse streik vil måtte pågå for den får ønsket effekt er veldig usikkert av flere grunner. nevner kort noen faktorer som er med å påvirker dette:
- hvor mye ferdige meieriprodukter som er på lager.
- hvordan distribueres lagervarene.
- (viktigst) hvordan importen endres.
Myndighetene vil ved hjelp av import kunne holde markedet i en tilnærmet ballansert stilling relativt lenge om nødvendig (avhenger av situasjonen på verdensmarkedet), noe som gjør at virkningene av en leveranse streik vil bli "symbolske" regnet opp i mot hva det vil koste oss å gjennomføre den.
selv ser jeg desverre at jeg ikke råd til å påføre drifta den kostnaden leveranse streik vil medføre for meg.
Re: Alternative metoder å si at nok er nok
Bondesolidaritet vil sette makt bak kravene slik andre yrkesgrupper gjør. Selv om det er streik i hotell- og flybransjen, er ikke det nødvendigvis den rette veien å gå for bønder. Vi har lidd nok tap.
Det som er viktig nå, er å stå sammen og si at nok er nok!
Bondesolidaritet skal være et redskap for alle som ønsker å opprettholde og øke norsk produksjon av jordbruksråvarer og norsk foredling. Vi oppfordrer derfor alle, også storbønder, til å stå sammen med småbrukeren for å sikre en bærekraftig matproduksjon i hele landet og internasjonalt.
Sammenligning med Canada
Kutt ut supsidiepolitikken og gi landbruket de rammene det trenger for å klare seg. Skatte og avgiftsletter relatert til matproduksjon ville bli respektert, i stedet for at folk faktisk uttaler at - 'bonden må da kunne tjene egne penger'!
| This discussion has been closed. |