Si JA til #stillenatur

Quoted post


Gjest

#972 Re:

2013-12-05 19:05

#6: -

Hvem har ikke opplevd stillhet sier du? Jeg er født og oppvokst på Finnmarksvidda og vet vel mer om både stillhet og natur på godt og vondt enn de fleste.

Folk må begynne å tenke over hvor de bor selv og hvor denne kvaliteten de forguder befinner seg. Jeg opplever total stillhet fra ca kl 23 til kl 0600 når jeg står opp å går på jobb. Jeg trenger vel ikke å gå mer enn 10min ut i skauen her jo bor nå i Vestfold så hører jeg ikke en dritt. Er stillheten så viktig for deg, flytt på deg vel. Etter noen år på bygda synes kanskje du også at det er greit med liv og aktivitet i ditt nærmiljø.

Skifolk lever i en illusjon om at én lyd er ødeleggende for deres opplevelse men vet dere hva. Jorden roterer ikke rundt dere og den ene turen dere tar i distriks-norge for å "fornye" dere selv. Det er faktisk ikke vår oppgave i bygdene her i landet å varte på dere turfolk som er så bestemt på at det er dere som er taperen. Folk som bor i bygdene synes ikke de mister noe stillhet og hvis det er sånn at folk i kommune-norge synes de gjør det og ikke vil ha snøscooter i sitt område, ja så kan de si nei.
Grunnen til at det er som det er i nord-norge er fordi flestparten bruker scooter på fjellet. Noen går på ski som mine foreldrer ofte gjør(de kjører scooter også har to stk). Folk går da ikke på veggene oppe i Finnmark pga den høye scootertettheten der, tenk etter da selv for svingern.

Dagens støynivå på scooter er særdeles lav og lyden bærer ikke veldig langt, kanskje noen hundre meter i skogsterreng. Nå for tiden er det rett og slett litt vanskelig å høre en scooter komme når den kjører i normal hastighet. Som oftest er det man hører best beltet mot en litt hard løype. I god fart hører man rimelig godt duringen, jeg snakker nå godt over 70kmt, si det dobbelte. Det høres ingen tvil om det, men en som kjører i 50-60 som de alle fleste kjører i under gode forhold, lager lite støy

Jeg ønsker å se dokumentasjonen på at Sverige ønsker å forby motorisert ferdsel. Meg bekjent er det god butikk med null konsekvenser for miljø. De har også store områder hvor ingen får kjøre scooter, merkelig nok er det få folk som går på ski der også.

Replies


Gjest

#975 Re: Re:

2013-12-05 20:51:50

#972: - Re:

Jeg bor ca hundre mil lengre syd enn deg, og har snøscooter. Scooteren benytter jeg til å kjøre meg selv, kone og tre barn til en fjellhytte ca 1 times skitur fra vei. I tillegg benytter jeg den til å hente ned bjørkeved, da scooter til dette formålet er langt mer miljøvennlig enn ATV/traktor.

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg å kjøre fra hytta og ut i fjellet. Da går vi på ski. Samtlige andre hytteeiere rundt vannet er av samme oppfatning, også innenbygdsboende. Selvjustisen er det beste politi. Hvorfor ? For det første mosjon for meg og holdninger til natur, trening/kropp for mine barn i alderen 7 til 13 år. For det andre behovet for stillhet og nærheten til naturen.

Du fremhever Finnmark. Bortsett fra et rimelig aktivt konkurransemiljø for langrenn, er jo fylket et skrekkeksempel på følgene av en liberalisering. Lemper man på reglene om forbud mot motorisert ferdsel øker bruken av bl.a. scooter. Hvilket formål tjener dette ? Jeg kan ikke se noe, heller ikke turisme, ref. Virkes støtte til aksjonen. Friluftsliv i Finnmark er nå mer og mer scooter, slede, reinskinn, primus/bål, isfiske m.v.. Skiene er i ferd med å fordufte til fordel for minste motstands vei opp på fjellet. Dette gjelder også barn og ungdom. I byer og tettbebygde strøk legges det mer og mer til rette for mosjon og bevegelse ved utbygging av gang- og sykkelstier osv., men naturen skal nå brukes med hestekrefter under baken i stedet for svette, trim og mosjon. Dette i en tid hvor fedme og overvekt er i ferd med å bli et virkelig alvorlig samfunnsproblem. Problemet er ekstra stort i grisgrendte kommuner med enkel tilgang til motoriserte leketøy.. Man leser stadig oftere, bl.a. i scooterkommuner i Nord-Troms og Finnmark, at kun halvparten av elevene på turdager på skolene stiller med ski. De har rett og slett ikke ski, scooteren har overtatt. Dette ser du på som formålstjenelig ???

Scooteren kom som kjent først til Finnmark i kjølvannet av reindriften. Fylket har siden sist på 80-tallet hatt dispensasjon fra lov om motorisert ferdsel med milevis med scooterløyper. Det er dette regjeringen nå åpner for i 105 kommuner. Det nye i Finnmark etter 6. mai - hvor forbudet mot scooterbruk iverksettes - er mer og mer bruk av ATV på bar mark. Jeg regner med at du er kjent med dette. Er bruk av ATV også noe innbyggere i små og stillle kommuner bør ha rett til ifølge deg ? Det ene følger som kjent det andre, og snart har vi problemet lengre syd i landet, med de samme argumentene - les båttrafikk, vår form for friluftsliv osv..