Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.


Gjest

#951

2013-12-04 18:58

Vi må ta vare på Guds skjønne natur!

Gjest

#952

2013-12-04 20:57

Nå ser det ut til at den nye regjeringen er værre enn den forrige hva rovdyrpolitikk gjelder. Og nå kommer de med dette. Hva er det som er galt med oss nordmenn?

Gjest

#953

2013-12-04 21:06

Samfunnet vårt er allerede gjennomsyret av mye støy, stress og oppjaget tempo. Vi trenger å lytte til det som er sjelen i naturen: Fred og ro.

Gjest

#954

2013-12-04 21:39

Flott initiativ!

Gjest

#955

2013-12-04 21:45

#Stillenatur

Gjest

#956

2013-12-04 21:58

Hvem skal stå ansvarlig for det verditapet som en scooterløype påfører den som 

har investert i kommunen ved å kjøpe eiendom og støtte kommunen på den måten? Blir det redusert eiendomsskatt?

 


Gjest

#957

2013-12-04 22:08

Ja, til natur uten unødvendig lydforrensning.

Gjest

#958

2013-12-04 22:18

Naturen vår er det stedet vi må passe spesielt godt på. Det må aldri bli en lekeplass for unyttig motorferdsel.
Forhenværende finnmarking

#959 Anbefales ikke!

2013-12-04 23:49

Har bodd over 40 år i Finnmark og opplevd på kroppen en utvikling fra omtrent null til dagens vanvittige antall sneskutere. Bygda og dalen jeg vokste opp i er i dag komplett ubeboelig for dem som ønsker fred og ro fra skutertrafikk om vinteren og ATV'er om sommeren. Visstnok skal antall mil åpne skuterløyper i Finnmark nå være høyere enn for riksveinettet, og enda holder det ikke. Hvert år skrikes det etter flere løyper, og i samme åndedrag forstår man ikke hvorfor løypene stenges 5. mai "når det ennå er masse sne i fjellet". Hensynet til dyr og fugl, som er utslitte etter å ha tæret på alle krefter gjennom en lang vinter, er ikke lenger pensum i oppdragelsen. Må få advare på det sterkeste mot å la slikt svineri spre seg til resten av landet.

Gjest

#960

2013-12-05 00:41

stå på

Gjest

#961

2013-12-05 05:42

Noe av det vi er ute etter i naturen er stillheten.
Hvorfor skal det bli som på sjøen, der er det aldri stille.

Gjest

#962

2013-12-05 05:50

Vidda er en farlig lekeplass for uvante folk, hvordan skal det bli om alle plutselig får kjøre der ?

Gjest

#963

2013-12-05 06:15

Vis hensyn.Hold motorlarmen vekk fra naturen.

Gjest

#964

2013-12-05 07:49

JA TIL STILLE NATUR!

Gjest

#965

2013-12-05 08:17

stille natur

Gjest

#966

2013-12-05 09:12

Snøscootere burde kun være tilgjengelig for hjelpemannskap og brukes den i nød bør man ikke straffes

Gjest

#967

2013-12-05 09:13

Når jeg signerer dette oppropet #stillenatur blir jeg samtidig møtt med mye usaklighet som ikke hører hjemme her: F.eks: "Your PC Performance is Poor" Dette er markedsføring som er svært usaklig! I tillegg en del annet som jg helst vil slipe å nevne!

Gjest

#968

2013-12-05 10:11

Hello,
I just like Norway more than Sweden because of its quitness and less crowded. Therefore it is a shame Norway should approve noise, more people and disturb nature.
Ivo.

Gjest

#969

2013-12-05 10:26

Dette må vi få til. Vi trenger områder uten motor, og det er ikke artig å måke døde skuterentusiaster ut av snøskred.

Gjest

#970

2013-12-05 15:10

Dette er noe av det mest alvorlige som har skjedd politisk på lenge. Det gjør stor skade for mange menneskers hverdag og friluftsliv og rekreasjonsmuligheter. Jeg husker en nydelig dag og skitur i Sverige på vakre Fulufjell da plutselig 11 unggutter på scooter kom i skiløypa (selv om det kanskje ikke var lov) . De ødela både spor og stemning. Sånn må vi bare ikke få det. Folk må våkne og vi trenger mer hjelp til tverrpolitisk mobilisering. SP gjør en forferdelig tabbe også i å støtte dette.

Gjest

#971

2013-12-05 18:31

Er mot frikjøring, men kan gå med på skuterløype

Gjest

#972 Re:

2013-12-05 19:05

#6: -

Hvem har ikke opplevd stillhet sier du? Jeg er født og oppvokst på Finnmarksvidda og vet vel mer om både stillhet og natur på godt og vondt enn de fleste.

Folk må begynne å tenke over hvor de bor selv og hvor denne kvaliteten de forguder befinner seg. Jeg opplever total stillhet fra ca kl 23 til kl 0600 når jeg står opp å går på jobb. Jeg trenger vel ikke å gå mer enn 10min ut i skauen her jo bor nå i Vestfold så hører jeg ikke en dritt. Er stillheten så viktig for deg, flytt på deg vel. Etter noen år på bygda synes kanskje du også at det er greit med liv og aktivitet i ditt nærmiljø.

Skifolk lever i en illusjon om at én lyd er ødeleggende for deres opplevelse men vet dere hva. Jorden roterer ikke rundt dere og den ene turen dere tar i distriks-norge for å "fornye" dere selv. Det er faktisk ikke vår oppgave i bygdene her i landet å varte på dere turfolk som er så bestemt på at det er dere som er taperen. Folk som bor i bygdene synes ikke de mister noe stillhet og hvis det er sånn at folk i kommune-norge synes de gjør det og ikke vil ha snøscooter i sitt område, ja så kan de si nei.
Grunnen til at det er som det er i nord-norge er fordi flestparten bruker scooter på fjellet. Noen går på ski som mine foreldrer ofte gjør(de kjører scooter også har to stk). Folk går da ikke på veggene oppe i Finnmark pga den høye scootertettheten der, tenk etter da selv for svingern.

Dagens støynivå på scooter er særdeles lav og lyden bærer ikke veldig langt, kanskje noen hundre meter i skogsterreng. Nå for tiden er det rett og slett litt vanskelig å høre en scooter komme når den kjører i normal hastighet. Som oftest er det man hører best beltet mot en litt hard løype. I god fart hører man rimelig godt duringen, jeg snakker nå godt over 70kmt, si det dobbelte. Det høres ingen tvil om det, men en som kjører i 50-60 som de alle fleste kjører i under gode forhold, lager lite støy

Jeg ønsker å se dokumentasjonen på at Sverige ønsker å forby motorisert ferdsel. Meg bekjent er det god butikk med null konsekvenser for miljø. De har også store områder hvor ingen får kjøre scooter, merkelig nok er det få folk som går på ski der også.


Gjest

#973 Re:

2013-12-05 19:14

#970: -

Stemning er en høyst subjektiv greie. Kanskje disse ungguttene bor der og du var i deres bakgård. Hvorfor dra til Sverige å gå på ski når du har mesteparten av Norge for deg selv?

Hvorfor er denne stillheten mer viktig for dere enn for oss andre tror du?


Gjest

#974

2013-12-05 19:41

Kjempebra at dere har tatt initiativ til dette.

Gjest

#975 Re: Re:

2013-12-05 20:51

#972: - Re:

Jeg bor ca hundre mil lengre syd enn deg, og har snøscooter. Scooteren benytter jeg til å kjøre meg selv, kone og tre barn til en fjellhytte ca 1 times skitur fra vei. I tillegg benytter jeg den til å hente ned bjørkeved, da scooter til dette formålet er langt mer miljøvennlig enn ATV/traktor.

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg å kjøre fra hytta og ut i fjellet. Da går vi på ski. Samtlige andre hytteeiere rundt vannet er av samme oppfatning, også innenbygdsboende. Selvjustisen er det beste politi. Hvorfor ? For det første mosjon for meg og holdninger til natur, trening/kropp for mine barn i alderen 7 til 13 år. For det andre behovet for stillhet og nærheten til naturen.

Du fremhever Finnmark. Bortsett fra et rimelig aktivt konkurransemiljø for langrenn, er jo fylket et skrekkeksempel på følgene av en liberalisering. Lemper man på reglene om forbud mot motorisert ferdsel øker bruken av bl.a. scooter. Hvilket formål tjener dette ? Jeg kan ikke se noe, heller ikke turisme, ref. Virkes støtte til aksjonen. Friluftsliv i Finnmark er nå mer og mer scooter, slede, reinskinn, primus/bål, isfiske m.v.. Skiene er i ferd med å fordufte til fordel for minste motstands vei opp på fjellet. Dette gjelder også barn og ungdom. I byer og tettbebygde strøk legges det mer og mer til rette for mosjon og bevegelse ved utbygging av gang- og sykkelstier osv., men naturen skal nå brukes med hestekrefter under baken i stedet for svette, trim og mosjon. Dette i en tid hvor fedme og overvekt er i ferd med å bli et virkelig alvorlig samfunnsproblem. Problemet er ekstra stort i grisgrendte kommuner med enkel tilgang til motoriserte leketøy.. Man leser stadig oftere, bl.a. i scooterkommuner i Nord-Troms og Finnmark, at kun halvparten av elevene på turdager på skolene stiller med ski. De har rett og slett ikke ski, scooteren har overtatt. Dette ser du på som formålstjenelig ???

Scooteren kom som kjent først til Finnmark i kjølvannet av reindriften. Fylket har siden sist på 80-tallet hatt dispensasjon fra lov om motorisert ferdsel med milevis med scooterløyper. Det er dette regjeringen nå åpner for i 105 kommuner. Det nye i Finnmark etter 6. mai - hvor forbudet mot scooterbruk iverksettes - er mer og mer bruk av ATV på bar mark. Jeg regner med at du er kjent med dette. Er bruk av ATV også noe innbyggere i små og stillle kommuner bør ha rett til ifølge deg ? Det ene følger som kjent det andre, og snart har vi problemet lengre syd i landet, med de samme argumentene - les båttrafikk, vår form for friluftsliv osv..