Vi som krever endring i hundeloven


Gjest

/ #71

2016-08-31 09:27

Dagens hundelov kom for oss hundeeiere som et slag i magen med angst om hvordan dette skulle utvikle seg. Dette var i 2003, og jeg husker godt når loven kom ut på høring og vi var mange enkelt personer, hundeklubber samt organisasjoner som protesterte høylytt og klart på enkelte punkter. Spesielt dette med at det var/er nærmest "fritt vilt" og avlive en løs hund på stedet.
Kapittel. 5 i hundeloven er klar på at den enkelte grunneier, tamreineier... etc. kan avlive hunden på stedet "dersom den utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt og selvsagt mennesker. Det er klart vi må ha en lov som beskytter andre når det er en reell trussel og fare, problemet er at denne retten missbrukes på det groveste.
Det har vært mange saker oppe når det gjelder dette, og at grunneier sier han handlet i "nødverge" noe dom er direkte løgn. Dette er bevitnet av eieren selv samt publikum på områder jeg sikter til.. Dette er så skremmende som det kan få blitt og vi hundeeiere er jo selvsagt livredde for å møte en "skyteglad hundehater" av et menneske når vi ferdes i inn og utmark med våre kjære 4-bente. Det kan være nok med at hunden vår står nysgjerrig beskuer f.eks sauer i utmarka og det på avstand! Oppfatter eller VIL eier av sauene statuere et eksempel kan han skyte hunden, for han oppfattet det som en trussel. En trussel er individuelt oppfattet og om du i tillegg ikke kan lese hundens språk... ja da har man inget grunnlag og forholde seg til!!
Og brått mister man all rettferdighet som finnes, man får ingen forvarsel, hunden er død. Og man anmelder selvsagt et slikt forholdet, men det blir ord mot ord i retten. Og det viser seg gang på gang at hundeieren ikke blir hørt og trodd, og grunneier får ingen reaksjon/straff, saken blir ofte henlagt grunnet bevisets stilling.
Hundeloven MÅ endres så denne galskapen tar slutt! Min hund utgjør ingen trussel, han er engstelig ovenfor fremmed arter, men langlina er på når vi ferdes i "FARLIGE OMRÅDER"!!