NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)

Tanja Sørfjord

/ #13 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-05-15 22:00

#11: - Re: Re: Ja til bru 

Jeg vet ikke helt hva som skal til for å få for eksempel deg til å innse at dette ikke dreier seg bare om det du refererer til som et bittelite mindretall i Kobbvatn og Sørfjorden. Hvis du ser på underskriftskampanjen her og i boka på vertshuset ser du jo at det ikke er bare folk fra Sørfjorden og Kobbvatn som har signert. Dersom eksempelvis arbeidsplassene ved vertshuset ryker og Bjørn Helland og hans bedrift blir utkonkurrert av bedrifter fra andre kommuner er dette selvsagt negativt for kommunen i sin helhet. Det er også negativt dersom flere bønder velger å legge ned driften på grunn av de ulempene løsningen med bru innebærer. Jo flere arbeidplasser som forsvinner, jo flere folk flytter og dette er selvsagt negativt for alle i bygdene rundt, og for kommunen i sin helhet. Det er i tillegg negativt for kommunen at enkelte bygder blir så atskilt fra hverandre, slik som det vil bli dersom brualternativet kommer og flere tunneller blir stengt. Folk her i området benytter seg for eksempel av butikken og bassenget i Mørsvika. Dersom brualternativer blir et faktum og folk får mye lengre å kjøre til Mørsvik er det ikke like sannsynlig at de gjør det. Da drar de kanskje heller noen ekstra turer til Fauske. 

Selvsagt vil det ta lengre tid for folk for eksempel i Sørfjorden å kjøre til Sommerset, eller mer interessant, der brua vil komme over. En pendler fra Sørfjorden må jo kjøre utover til Bonåkrysset, som er ca 1 mil, og så videre opp mot Bonå før han kan komme seg på nye E6, og så derfra og til bru og selvsagt over brua. Ikke bare blir det lengre i km, men man kan selvsagt ikke holde samme hastighet fra Elvkroken til Bonåkrysset som man kan fra Sørfjorden til Sommerset. Jeg håper alle som regner på hvor kort tid de får tenker over at det ikke vil bli uttallige påkjøringsmuligheter. 

Sikrere skolevei er noe alle er interessert i og som går an å arbeide felles for. 

Å si at noen av alternativer KUN har fordeler for det store flertaller er etter mitt syn rart og kanskje kan det tyde på at man ikke har satt seg inn i saken. Ser du virkelig ikke én eneste fordel med å legge E6 etter dages trasé?... Slik jeg ser det har ingen av alternativene KUN fordeler, men jeg mener alternativet uten bru helt klart har flest.