NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)

Tanja Sørfjord

/ #10 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-05-14 23:44

#8: brubyggeren - Re: Re: Ja til bru 

Flott at du ville rette på den formuleringen. Det er dessverre en trasig tendens i små bygder at mange flytter, men det er derfor ekstra gledelig når folk ønsker å bosette seg og ta del i samunnet, uavhengig av hvor de kommer fra.

Å si at drop-in har "noe" å si for vertshuset er mildt sagt en underdrivelse. Vi som har jobbet der og som har bodd tett på vet at slik vertshuset drives er beliggenheten uvurderlig. Dersom andelen som kom av inntekter fra drop-in hadde vært fjernet kunne ikke vertshuset ha holdt åpent. Vertshuset vil selvsagt få gode år under bygging av E6, men du kjenner vel til begrepet "å pisse i buksa for å holde seg varm". Du foreslår å selge seg som konferansehotell. Siden du ikke er så kjent med vertshusets tilbud kan jeg opplyse deg om at det i mange, mange år har vært reklamert for konferansevirksomhet. Det sendes ut tilbud og det reklameres for dette på flere arenaer, og mange velger å komme til vertshuset for sine møter, nettopp på grunn av beliggenhet. Det kan selvsagt satset enda mer på dette området, men å drive kun etter det vil neppe være gjennomførbart, og tanken er som du ser ikke ny. 

Når det gjelder veien utover Engan så må jeg lure på om du virkelig er kjent med landskapet der, og om du er kjent med at Engan er en del av det utvalgte kulturlandskap i Nordland med det dette innebærer, som blant annet bevaring av området som egentlig tilsier at en utviding av veien ikke bør gjennomføres. På nettsidene til regjeringen kan man lese følgende om kulturlandskapet "Kulturlandskapet i Engan/Ørnes er sannsynligvis det største gjenværende og mest intakte av denne typen i Nordland fylke. Mye av arealet er i aktiv bruk og drives på en måte som ivaretar de biologiske verdiene og de varierte forholdene i dette kulturlandskapet".  Dersom det skulle bli en utbedring og utvidelse av veien vil både matjord og bygninger gå tapt, og dette vil selvsagt ramme bøndene, men også andre som bor der. Forøvrig kan jeg jo legge til at brualternativet også vil føre til rasering av matjord i Bonådalen.

Du nevner Kobbvatn, og ja, de blir hardt rammet. Bare tenkt på de omturene de må kjøre. I Kobbvatn bor det blant annet en mann som kjører tungtransport, uansett om han skal sørover eller nordover må han etter brualternativet gjennom Engan med lastebil hver gang han skal på jobb. Du snakker om fastboende og hytteparadis litt opp mot hverandre. Kobbvatn er i tillegg til noens kjære hjembygd og bosted et hytteparadis, men dette fører til arbeidsplasser. Campingen driftes og Kobbskarhytta er også åpen om sommeren. 

Jeg vet ikke hva av det jeg nevner som kan anses som private interesser, slik du refererer til, men det viktigste med den nye E6 er ikke bare å få strakest og slakest mulig trasé.  Det går an å både få en sikker veiløsning óg legge til rette for å ivareta og utvikle det næringslivet som har nytt godt av E6 til nå.