La Vestvatn leve

Torgeir Stake
BODØ

/ #12 Vi trenger mangfold :-)

2015-04-20 15:22

Som gammel alpinist fra B&OI Slalåm klubb, sitter jeg igjen med minner fra når klubben gikk i oppløsning på begynnelsen av 90 tallet når vi mistet Skarmoen slalåmbakke fra Bodø kommune. Dette var i en tid da aktiviteten var i vekst, og jeg ser med gru på hvor vanskelig det er å prøve å starte nye aktiviteter utover fotball i Bodø regionen.

Derfor har det gledet meg å se hvordan interessen for alpine-sporter har økt de siste årene i hele Salten distriktet, hvor både Sulis, Fauske, Glomfjord og Vestvatn har hatt en økt pågang i sine anlegg, samt at man i det små har kommet i gang med organisert trening m.m. Sporten er fortsatt i startgropen å vil trenge støtte for å komme gjennom de første og største økonomiske hindringene, og vil derfor også trenge støtte fra det offentlige i starten. Slik at sporten kan vokse oss større og sterkere.


Hvis vi ser på BFF (Bodø/Salten Freeride Forening) som er en gruppering med godt voksne alpinister på facebook, har denne vokst fra ca 200 til 1179 personer i løpet av de 2 til 3 siste årene. Dette er en gruppe uten direkte klubb tilhørighet, men har dannet seg et felleskap på facebook. Bare økningen i denne grupperingen av alpinister som går toppturer i Salten viser at interessen for alpine-sporter er kraftig stigende. (Disse voksne har som regel barn som også er kommende alpinister).

Som pappa har jeg også merket at interessen er stigende blant barna. Jeg har 3 barn i alder som spenner seg fra 9 til 17 år. Da min største som nå er 17år begynte med alpint var hun neste alene på skolen med denne aktiviteten. Da min midterste begynte på skolen 4 år etter kjørte mer en 50% av klassen på ski. Og ser jeg på minste barnet som nå er 9 virker det som at nesten alle har et forhold til alpinsporten.

Håper ikke Bodø kommune på nytt sparker bena under en sport som er i startgropen og heller kan være med å løfte opp mangfoldet av idretter i Bodø og Salten regionen.

Vi trenger de bakkene som er kommet i Salten og ikke minst Vestvatn Alpinanlegg.

Håper jeg kan få lov til å gi mine barn de samme gode minnene som jeg fikk lov og oppleve som barn i Skisubakken(70tallet), Skarmoen og Steinmoen i Bodø (80/90 tallet).

 

Mvh
Torgeir Stake m/fam