Stopp utbyggingen i lia nordøst for Heståsmyra opp mot Lunkefjell på Sjusjøen

Sjusjøenentusiast

/ #12

2015-03-14 08:32

Er det virkelig mulig at dere (les Pihl) vil gjøre denne inngripen i dette vakre området av Sjusjøen? Om disse planene blir gjennomført vil en stor del av gleden ved å være på Sjusjøen, for mange med meg, bli borte. Selv har jeg vokst opp med hytte på Sjusjøen og har hatt gleden av å ferdes til fots og på ski, uten å gå gjennom byggefelt med hytter før jeg kommer på toppene. Heståsmyra ligger som et flott og urørt platå rett før vi kommer inn på fjellet. Her ser vi langt innover mot bla vakre Nevelfjell i bakgrunnen. Skråningen langs Trolløypa som jeg skjønner det skal bygges i, er et yndet akeområde for familier som tar en pust i bakken og spiser sin appelsin og kvikklunsj. 

På vei opp til Heståsmyra fra Birkebeinerløypa går vi i dag forbi et av "postkortbildene" fra Sjusjøen med den nostalgiske setra i midten, som etter min erfaring er et av de mest brukte traseene på vei mot fjellet. Her planlegges det å legge vei som hovedadkomst til Heståsmyra hvor det kan bygges opp mot 65 nye hytter. I tillegg er det planer om å etablere en bro et sted nedenfor setra, slik at biler og Birkebeinere ikke skal hindre hverandre. 

Hvis Sjusjøen skal bevare sitt rykte om Norges beste langrennssted, må vi også ta vare på de vakre områdene og ikke fylle opp naturen med veier og flere hytter i de beste friluftsområdene. Det er aldri for sent å snu, da en fortsettelse vil forringe Sjusjøens egenart som har gjort stedet så attraktivt.