Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!
Sunniva Oftedahl |
/ #442014-03-21 11:27Jeg er tobarnsmor og bor i bydel Sagene. Jeg vil her fortelle min historie og mine opplevelser i møtet med Vannvokterboligen familiehus. Mitt første barn er født sent på året og fikk derfor ikke barnehageplass før hun var 1 år og 8 mnd. I denne perioden benyttet vi oss ofte av åpen barnehage, både i Vannvoktern og i Åsenhagen. Her var det sangstunder, felles måltider, frilek, erfaringsutvekslinger mellom foreldre, og ikke minst: samtlige av de som jobbet der var genuint interessert i hvert enkelt barn, barnets utvikling, dets samspill med andre barn og familienes ve og vel. Om noe føltes vanskelig, var dette et sted hvor man kunne lufte sine tanker. Mang en gang så jeg mødre som gikk inn på siderommet med en av dem som jobbet der for å få råd, støtte eller veiledning i hverdagen. Tilbudet var uforpliktende og åpent for alle barnefamilier i bydelen, ingen timeavtale var påkrevet om man måtte ha noe på hjertet. Det slo meg at dette var et kommunalt tilbud som betingelsesløst var til for brukerne. Mitt andre barn ble født i august 2012, altså innenfor fristen til å få barnehageplass ved fylte 1. år. Dessverre var det ikke ledig plass i samme barnehage som storesøster, vi forlenget derfor permisjonen et halvt år. Da minstejenta vel hadde fylt ett år, opplevde vi noe som snudde hverdagen på hodet. Lillesøster ble syk. Etter noen døgn på Ullevål var det klart at dette var en sykdom som ville følge henne og oss livet ut. Vi var på Ullevål noen uker for å lære å håndtere sykdommen før vi kunne reise hjem og starte vårt «nye liv». Vi anser oss for å være en ressurssterk familie. Vi har et godt nettverk og familie i nærheten, allikevel, dette ble i overkant mye. Ekstremt lite søvn, mye bekymringer og et barn som krever tilsyn dag og natt gjør noe med en. Et tilfeldig møte med ped. leder i vannvokterboligen, som jeg kjente fordi jeg tidligere hadde benyttet åpen barnehage, gjorde at jeg fikk høre om tilbudet familiegruppa, et tilbud til familier med en ekstra utfordring. Hun inviterte oss dit, jeg tvilte på at dette var noe for oss, men terskelen for å prøve det var lav fordi jeg kjente dem som jobbet der fra tidligere. Til tross for min skepsis viste dette tilbudet seg å være av uvurderlig viktighet for meg og min familie. Hit kunne vi komme uansett dagsform og bli tatt varmt imot. Min datter kunne leke, samtidig som jeg kunne puste ut, bli sett, få anerkjennelse for det enorme ansvaret og arbeidsbyrden som nå var pålagt meg. Vi benyttet oss av dette tilbudet i ca 4 mnd. I løpet av denne tiden oppdaget jeg hvor viktig dette tilbudet var for mange familier. Her kunne man komme å få hjelp til så og si alt. En kvinne med minoritetsbakgrunn fikk opplæring i å kle barnet sitt for en norsk vinter, hun manglet ullundertøy, dette klarte de ansatte å fremskaffe. En kvinne fikk ikke spedbarnet sitt til å spise, hun fikk hjelp til mating av en av de ansatte, slik at ikke byrden og tålmodighetsprøven skulle bli for stor. Her var det norskopplæring, kulturbrobygging, nettverksbygging, hjelp å få til så og si alt. Nå er jeg tilbake i jobb og minstejenta har begynt i barnehagen, hverdagen har stabilisert seg. Det hender forsatt jeg tar turen innom Vannvokterboligen og slår av en prat med de dedikerte menneskene som jobber der. Nå har det kommet meg for øre at Vannvokterboligen familiehus og dagens tilbud trues med nedleggelse / omstruktureringer: DETTE KAN IKKE SKJE! I Vannvokterboligen finner det sted så mye god forebygging at tanken på at tilbudene i sin nåværende form skal forsvinne synes jeg er svært urovekkende. Det er avgjørende for mange familiers fremtid at politikerne nå evner å se de klare linjene. Gjennom åpen barnehage søker de som måtte trenge det hjelp og støtte hos de ansatte, videre kan de inviteres til familiegruppa om det skulle være behov for det, eller få hjelp til å oppsøke andre instanser. Åpen barnehage er også en viktig utgangsport for familier, som etter en tid i familiegruppa «får hodet over vann» og orker å ta del i større sosiale sammenhenger. Hvordan skal disse familiene fanges opp og få hjelp og støtte om åpen barnehage legges ned og huset drives av barnevernet? Jeg hadde ikke oppsøkt familiegruppa om barnevernet drev tilbudet. Jeg hadde heller ikke oppsøkt dette tilbudet om jeg ikke kjente til stedet og de ansatte gjennom åpen barnehage. Jeg vet at mange har det som meg. Nettopp det at det nåværende tilbudet er et lavterskeltilbud, gjør at det er lett tilgjengelig, det favner bredt og vil fange opp mange problemer før de vokser seg store. På bakgrunn av dette ber jeg innstendig om at samtlige tilbud i Vannvokterboligen familiehus opprettholdes i sin nåværende form! |
|
Oppropannonse
Promoter her
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Vi har råd til å øke støtten til Ukraina - Vi har ikke råd til å la være Regjeringen har i statsbudsjettet for 2025 foreslått 15 milliarder kroner i støtte til Ukrainas forsvarskamp mot Russland. En rekke partier og viktige stemmer tar nå til orde for å bruke betydelig mer. Heldigvis. For ukrainernes forsvarskamp er svært viktig for Europas og Norges sikkerhet. Vi sier at de kjemper vår krig. De forsvarer landets grense mot et brutalt diktatur. De forsvarer Europas grense. Vår grense. Vi har en...
Oppropannonse
Promoter her
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Nei til bruk av Bovaer i norsk landbruk! 18. juni skal Stortinget stemme over et forslag fra Bondelaget som innebærer at alle norske kyr må få tilsetningsstoffet Bovaer i fôret sitt fra 2026. Dette mener vi som forbrukere er feil vei å gå – både for dyrevelferd, folkehelse og fremtidens landbruk. Kua er ikke problemet. Den norske kua er en del av et bærekraftig kretsløp og spiller en viktig rolle i vår matproduksjon og kulturlandskap. Det er lite uavhengig forskning som viser at Bovaer er tryg...
Oppropannonse
Promoter her
La Fares Ali få bli i Norge - hans 11 år gamle datter trenger ham
Vår kjære venn Fares Ali Morad (44) har levd i limbo i hele 19 år – som papirløs, ureturnerbar flyktning i Norge. Han tilhører jesidiene, en religiøs og etnisk minoritet som har vært brutalt forfulgt – spesielt i Irak, hvor IS utførte det mest kjente folkemordet på jesidier, i 2014. De fleste jesidier i Norge har fått beskyttelse. Fares er så vidt vi vet, den eneste uten oppholdstillatelse. Hvorfor står han igjen uten beskyttelse? Nå sitter Fares på Trandum utlendingsinternat og risikerer å bl...
Oppropannonse
Promoter her
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Stortinget må ta umiddelbare og nødvendige grep slike at kunnskapen blir satt i arbeid og norsk natur og de naturgodene det norske samfunnet er avhengige av får den handlingsorienterte innsatsen de trenger og fortjener. Det norske forskersamfunnet har bidratt til kunnskapsgrunnlaget om tilstand og trender i naturen, og om årsakene til den naturkrisen som nå utspiller seg i verden og her i Norge. Vi har også bidratt med kunnskap om mulige tiltak og løsninger. Disse bidragene har kommet gjennom fo...
Oppropannonse
Promoter her
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
På vegne av hytte- og leilighetseiere på Mosetertoppen ønsker vi å komme med innspill til reguleringsplanen for Mosetertoppen Øvre. Nedenfor finner dere synspunkter på denne planen på vegne av et veldig stort flertall av de berørte hytte og leilighetseierne i området. Mosetertoppen Øvre er et felt som ligger i LNF- og statsskogeiet område og ikke var regulert til utbygging når vi som i dag har etablert oss med hytte og leiligheter på Mosetertoppen kjøpte/bygde hytte eller leilighet. Med dette...
Oppropannonse
Promoter her
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Vi oppfordrer politikerne til å si nei til vindkraftplanene i Sarpsborg kommune. Politikerne har ansvar for å ta vare på innbyggernes trivsel og helse og vår felles natur. Dette må prioriteres høyest i vindkraftdebatten! Sarpsborg kommune er nå i ferd med å ta første skritt til å si ja til vindkraftverk med til sammen 24 vindturbiner på opptil 255 meters høyde i Skjebergmarka, på Syverstadåsen og på Rudskogen. Vi ønsker at dette stoppes nå fordi: «Himmelhøye» vindturbiner med roterende beveg...
Oppropannonse
Promoter her
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
Nå samler vi underskrifter for at tvungen Pridefeiring ikke skal finne sted i byens barnehager og skoler. Dette er et brev til byrådet som i fjor ga et løfte om at ingen barnehager i Oslo skulle tvinges til å feire Pride, når det allikevel skjer og byråden velger å se bort fra det, er det et stort tillitsbrudd til foreldrene og folket. Vi som står bak kampanjen er: Eden Abraham Paalgard, småbarnsmor og lærer, Jim Swann, barnehagelærer og talsperson for LGB Alliance Norge, Tonje Roth Gjevjon, L...
Oppropannonse
Promoter her
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
STOPP BOVAER! Vi KAN BEDRE! Hvis Stortinget mener alvor av å gjøre jordbruket mere klimavennlig og redusere metanutslipp er det aller beste alternativet å legge til rette for at det lønner seg å la drøvtyggere spise det de er best egnet for - nemlig grovfôr - og gjøre det de er ment å gjøre - bruke de lokale beiteressursene hele beitesesongen. Hvis Stortinget er seriøse på at vi både skal imøtekomme klimahensyn og at sjølforsyningsgraden vår skal økes - så ligger løsningen her. Beiting stimul...
Oppropannonse
Promoter her
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
✋Bli med på Folkets veto 2025 – Stortinget skal ikke handle bak ryggen vår! 🛑 STOPP GALSKAPEN – sett politikken på pause frem til valget! Vi krever at Stortinget og regjeringen trykker på pauseknappen – NÅ. I årevis har det blitt fattet store avgjørelser som binder Norge stadig tettere til EU og EØS – ofte uten ordentlig debatt og nesten helt uten folkets medvirkning. Nå er det gått for langt. Nå – midt i en valgkamp – kjører Stortinget videre med hastevedtak på politisk autopilot i sake...
Oppropannonse
Promoter her
Legg underskriftskampanjen "Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!" til i denne listenVi krever handling for Gaza
Kjære, Jonas, du som er øverste leder i landet vårt. Det er natt nå, og kanskje du sover. Nettene mine er tunge denne sommeren. Jeg sover lite. Mest har det vært en blanding av mareritt, hvile noen timer, redsel for det som kommer, og mange samtaler på dårlige internettlinjer til Gaza. I natt har jeg bladd i et gammelt album med bilder fra en middag i Khan Younis. Fire søstre og deres foreldre har laget Maklooba og jeg er der på middag. Jeg tror bildet er fra 2019. Jeg har spist mange middager...
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Nei til avvikling av musikkprogrammene Spillerom, Jazzklubben, Klassisk Vorspiel, Y2K, Hegstad og Musikkreisen
2566 Laget: 2025-09-13
Stopp diskrimineringen i matberedskapen – opprett glutenfritt beredskapslager!
3726 Laget: 2025-08-21
Opprop for åpenhet, innsyn og likebehandling i norske valg
493 Laget: 2025-09-11
La Ahmad Khalil Idriss få bli i Norge – han hører hjemme her
1982 Laget: 2025-07-21
Fokus om mental helse på skolen
329 Laget: 2025-09-11
Behald skulen på Ropeidhalvøya
246 Laget: 2025-09-15
Vi sier nei til avvikling av Sammen-barnehager!
245 Laget: 2025-09-12
Stopp nedleggingen av Abildsø ungdomsskole!
1052 Laget: 2025-08-27
Kutt momsen på brukthandel!
2376 Laget: 2025-08-28
Bevar naturen-og miljøet i Søre Øyane for framtida!
409 Laget: 2025-08-18
JA til å bygge BEGGE Ensjøskolene
1077 Laget: 2025-07-28
Tryggere innkjørsel til Postvegen – Vi krever bredere veg
66 Laget: 2025-09-17
Barnehagebemanningen må økes!
8504 Laget: 2024-08-20
Nei til urimelige bompenger over Sollihøgda!
60 Laget: 2025-09-18
Innbyggerforslag: Behold Sundsmarka og Mula som LNFR-områder!
62 Laget: 2025-09-07
Medlemmer av Utdanningsforbundet: Signer for å fjerne “særskilt behov"-kravet!
630 Laget: 2025-08-04
Nei til nedlegging av Frydenlund skole
49 Laget: 2025-09-18
Nei til kutt i Eidsvoll-skolen
49 Laget: 2025-09-15
NSF bryter NIFs retningslinjer – transpersoner må få konkurrere på like vilkår
46 Laget: 2025-09-14
NEI til bovaer i norsk landbruk!
36163 Laget: 2025-06-10
Opprop.net
Vi tilbyr gratis hosting av nett-opprop. Lag et profesjonelt opprop ved å benytte vår kraftige løsning. Våre opprop nevnes i media hver dag, så å lage et opprop er en bra måte å få oppmerksomhet i offentligheten og hos beslutningstakere.