Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!-oppropet.


Gjest

#26

2014-03-15 17:13

Man sparer småpenger på å nedlegge åpen barnehage. Om noen år vil det koste store penger å reparere skadene

Gjest

#27

2014-03-15 18:55

Dumt å nedlegge et så godt forebyggende tiltak som styrker de små barnas oppvekstvilkår i Sagene bydel!

Gjest

#28

2014-03-15 23:04

Etter å ha benyttet meg av åpen barnehage i tre av mine mnd i permisjon. Nesten hver dag siden det var mulig ønsker jeg virkelig at dette blir tilgjengelig for andre som trenger et sted å være hvor man kan skape et sosialt nettverk. Så man har en mulighet til å komme seg ut av huset å nyte tiden med barnet sitt.

Gjest

#29

2014-03-16 21:09

Åpen barnehage har vært et kjærkomment tilbud for meg som mor. Et sted å møte andre foreldre og uforpliktende snakke med de ansatte (som var helt supre!) om ting man lurer på ang barn og barneoppdragelse. For barnet mitt som fikk barn i april, og ikke hadde barnehageplass før i august var det kjærkomment å leke med andre barn på samme alder. Det er veldig trist om tilbudet faller bort.

Gjest

#30

2014-03-17 10:28

Vet om mange som har fått god hjelp her. Dyktige fagfolk er ansatt og det er et kjempeviktig tilbud i bydelen vår. Det favner bredt på et tidlig stadium!
Christoffer Staib

#31 Hvor mye sparer man egentlig?!?

2014-03-17 14:44

Det er snakk om kanskje tre-fire årsverk tilsammen - et svært rimelig tiltak, men med ekstrem oppslutning blant befolkningen på Sagene/Torshov. Smålig av bydelen, og direkte diskriminerende overfor fedre i permisjon som mangler gode alternativer til barselgrupper.
Skam dere!

Gjest

#32

2014-03-17 18:43

Åsenhagen og vannvokterboligen har definitivt mye av æren for at Sagene er en flott bydel for småbarn og foreldrene deres. Jeg håper det forblir sånn også i fremtiden!

Gjest

#33

2014-03-17 22:01

Dette er et utrolig godt tilbud til barn og familier. Med få eller større utfordringer. Det er ingen lignende arenaer hvor man kan møte andre barn eller foreldre på en slik måte eller i et slikt miljø. Dette er en god forberedelse til barnehagestart. Det er synd hvis dette tilbudet faller bort. At tilbudet er lavterskel gjør at de som har utfordringer lettere oppsøker tilbudet.
Hvorfor må alt som ikke er lovpålagt fjernes. Er det virkelig så mye å spare på å fjerne dette???

Gjest

#34

2014-03-18 19:19

Åpen barnehage er et fantastisk tilbud for de som venter på barnehageplass. En sosial arena for de minste og foreldre som finner veien i en utfordrende fase i livet. Å legge dette ned kan ikke annet enn å frata samfunnet en viktig byggesten. Ikke alt kan måles i kroner og øre. Jeg håper regjeringen snart skjønner at det ikke er noen vits i å være rik hvis samfunnet ikke har noe samhold.

Gjest

#35

2014-03-19 09:09

UFF uff

Gjest

#36

2014-03-19 10:07

Bra initiativ! Men jeg syns dere kan endre teksten fra "foreldre i permisjon" til "foreldre som er hjemme med barn".

Vil også trekke fram de ansatte, spesielt Janne og Trine i Åsenhagen - to varme og fantastiske mennesker jeg ikke kan få fullrost nok!


Gjest

#37 Forebyggende og sosialt!

2014-03-19 18:55

Dette er et tilbud som burde utvides og ikke nedlegges! Åpen barnehage har hjulpet oss i en tøff tid med fødselsdepresjon, sykdom og søvnløsr netter. Vi har brukt Åpen barnehage på Sagene, både Åsenhagen og Vannvokterboligen - og her jobber det så fantastiske og dyktige mennesker! Dette er et tilbud som er forebyggende og sosialt - våkn opp poliitikere!

Gjest

#38 Starthjelp

2014-03-19 20:03

Tilbudene til foreldre og barn ved Vannvokterboligen og Åsenhagen er uvurderlige. Det ville vært en katastrofe for alle som har fått hjelp og støtte hvis dette tilbudet ikke fantes. Jeg har benyttet meg av tilbudene med begge mine to barn, og det ga oss en mye bedre start. Jeg er evig takknemlig. Tror ikke politikeren skjønner hva dette dreier seg om.
Mari

#39 Dagens sparegris,fremtidens konkurs.

2014-03-19 21:41

Det er nettopp dette tilbudet som har gjort at jeg fikk troen på at hverdagen ville bli bedre,det å møte andre som har det verre og andre som har fått det bedre. Jeg takker familiegruppa og to ansatte for at datteren min har fått tilbake den gode mammaen sin og for at jeg er tilbake i arbeid igjen.Dette er et tilbud foreldre kan ha stort behov for i en periode i livet som er så utrolig viktig for familie og barn,samtidig så utfordrende.Tiden i Åpen BHG leger mange sår, noen gror helt.Tilbudet har alt som skal til.Ta det bort,og små barn må ta støyten. Langsiktig ville en nedleggelse vere et kjempe tap for samfunnet, ikke minst for barna våre.

Gjest

#40

2014-03-20 07:26

Dette tilbudet betydde svært mye for meg som nybakt mor. Jeg fikk diagnosen Graves, som er en sykdom som gir høyt stoffskifte. Hele kroppen min jobbet dobbelt så fort som vanlig og dette gjorde meg veldig stresset.
Jeg gikk innom vannvokterboligen da sønnen min var 5 mnd. Jeg ble tatt imot med åpne armer. De ansatte ga meg støtte og veiledning. Det var utrolig viktig for meg å møte noen, og ha noen å snakke med.
Barnet mitt fikk møte andre barn og koste seg alltid da vi var der. Det fikk meg til å slappe av på tross av dykdommen. Jeg møtte også andre i lignende situasjoner. Det var utrolig viktig for meg å kunne dra et sted hvor jeg alltid var velkommen, og det å ha noen å snakke med. Jeg vet ikke hvordan jeg ville klart meg uten åpen barnehage og familiegruppa på vannvokterboligen i barseltiden.
Kjære politikere; ikke legg ned dette tilbudet! Det er så viktig for alle barnefamiliene i Sagene bydel!

Gjest

#41

2014-03-20 10:42

Jeg r veldig trist at dere har bestemt å lege ned. Jeg har fått veldig mye hjelp fra åpenbarnehage. Vær så snill ikke ned lege det. Hilesen sakina

Gjest

#42 Behold åpen barnehage!

2014-03-20 18:13

Dette tilbudet er utrolig viktig, og et av de få forebyggende tiltakene vi har i vår mangfoldige bydel. Spør de som jobber med tiltak mot vanskeligstilte familier i bydelen vår, og de vil si hva de mener om å fjerne dette tilbudet. Har selv brukt det i mange år og satte enorm pris på det. For mange er dette den eneste kontakten barna har med andre barn når de er minst - og den eneste kontakten mødrene har med andre mødre. Beskytt åpen barnehage!!

Gjest

#43

2014-03-21 08:53

jeg fortell at hvor er viktig dette tilbudet med mange barn og foredre i åpen barnehagen jeg önsker nei nedleggge
Sunniva Oftedahl

#44

2014-03-21 11:27

Jeg er tobarnsmor og bor i bydel Sagene. Jeg vil her fortelle min historie og mine opplevelser i møtet med Vannvokterboligen familiehus.
Mitt første barn er født sent på året og fikk derfor ikke barnehageplass før hun var 1 år og 8 mnd. I denne perioden benyttet vi oss ofte av åpen barnehage, både i Vannvoktern og i Åsenhagen. Her var det sangstunder, felles måltider, frilek, erfaringsutvekslinger mellom foreldre, og ikke minst: samtlige av de som jobbet der var genuint interessert i hvert enkelt barn, barnets utvikling, dets samspill med andre barn og familienes ve og vel. Om noe føltes vanskelig, var dette et sted hvor man kunne lufte sine tanker. Mang en gang så jeg mødre som gikk inn på siderommet med en av dem som jobbet der for å få råd, støtte eller veiledning i hverdagen. Tilbudet var uforpliktende og åpent for alle barnefamilier i bydelen, ingen timeavtale var påkrevet om man måtte ha noe på hjertet. Det slo meg at dette var et kommunalt tilbud som betingelsesløst var til for brukerne.
Mitt andre barn ble født i august 2012, altså innenfor fristen til å få barnehageplass ved fylte 1. år. Dessverre var det ikke ledig plass i samme barnehage som storesøster, vi forlenget derfor permisjonen et halvt år.
Da minstejenta vel hadde fylt ett år, opplevde vi noe som snudde hverdagen på hodet. Lillesøster ble syk. Etter noen døgn på Ullevål var det klart at dette var en sykdom som ville følge henne og oss livet ut. Vi var på Ullevål noen uker for å lære å håndtere sykdommen før vi kunne reise hjem og starte vårt «nye liv». Vi anser oss for å være en ressurssterk familie. Vi har et godt nettverk og familie i nærheten, allikevel, dette ble i overkant mye. Ekstremt lite søvn, mye bekymringer og et barn som krever tilsyn dag og natt gjør noe med en.
Et tilfeldig møte med ped. leder i vannvokterboligen, som jeg kjente fordi jeg tidligere hadde benyttet åpen barnehage, gjorde at jeg fikk høre om tilbudet familiegruppa, et tilbud til familier med en ekstra utfordring. Hun inviterte oss dit, jeg tvilte på at dette var noe for oss, men terskelen for å prøve det var lav fordi jeg kjente dem som jobbet der fra tidligere. Til tross for min skepsis viste dette tilbudet seg å være av uvurderlig viktighet for meg og min familie. Hit kunne vi komme uansett dagsform og bli tatt varmt imot. Min datter kunne leke, samtidig som jeg kunne puste ut, bli sett, få anerkjennelse for det enorme ansvaret og arbeidsbyrden som nå var pålagt meg. Vi benyttet oss av dette tilbudet i ca 4 mnd. I løpet av denne tiden oppdaget jeg hvor viktig dette tilbudet var for mange familier. Her kunne man komme å få hjelp til så og si alt. En kvinne med minoritetsbakgrunn fikk opplæring i å kle barnet sitt for en norsk vinter, hun manglet ullundertøy, dette klarte de ansatte å fremskaffe. En kvinne fikk ikke spedbarnet sitt til å spise, hun fikk hjelp til mating av en av de ansatte, slik at ikke byrden og tålmodighetsprøven skulle bli for stor. Her var det norskopplæring, kulturbrobygging, nettverksbygging, hjelp å få til så og si alt.
Nå er jeg tilbake i jobb og minstejenta har begynt i barnehagen, hverdagen har stabilisert seg. Det hender forsatt jeg tar turen innom Vannvokterboligen og slår av en prat med de dedikerte menneskene som jobber der.
Nå har det kommet meg for øre at Vannvokterboligen familiehus og dagens tilbud trues med nedleggelse / omstruktureringer:

DETTE KAN IKKE SKJE!

I Vannvokterboligen finner det sted så mye god forebygging at tanken på at tilbudene i sin nåværende form skal forsvinne synes jeg er svært urovekkende.
Det er avgjørende for mange familiers fremtid at politikerne nå evner å se de klare linjene. Gjennom åpen barnehage søker de som måtte trenge det hjelp og støtte hos de ansatte, videre kan de inviteres til familiegruppa om det skulle være behov for det, eller få hjelp til å oppsøke andre instanser. Åpen barnehage er også en viktig utgangsport for familier, som etter en tid i familiegruppa «får hodet over vann» og orker å ta del i større sosiale sammenhenger. Hvordan skal disse familiene fanges opp og få hjelp og støtte om åpen barnehage legges ned og huset drives av barnevernet?
Jeg hadde ikke oppsøkt familiegruppa om barnevernet drev tilbudet. Jeg hadde heller ikke oppsøkt dette tilbudet om jeg ikke kjente til stedet og de ansatte gjennom åpen barnehage. Jeg vet at mange har det som meg.

Nettopp det at det nåværende tilbudet er et lavterskeltilbud, gjør at det er lett tilgjengelig, det favner bredt og vil fange opp mange problemer før de vokser seg store.
På bakgrunn av dette ber jeg innstendig om at samtlige tilbud i Vannvokterboligen familiehus opprettholdes i sin nåværende form!
Gjest

#45 Under enhver kritikk

2014-03-21 11:35

Stillingen som enhetsleder for det nye "familiehuset" er en nyopprettet stilling og MÅ utlyses!!!
"bruker"

#46 Lavterskel?

2014-03-21 11:43

At det nye tilbudet skal drives av barnevernet sier sitt om forståelsen for det nåværende tilbudet, som for øvrig fungerer så utmerket!

Gjest

#47

2014-03-22 09:52

Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!

Gjest

#48

2014-03-24 01:46

Dette var et uvurderlig tilbud for min guddatter det første året mens hun var på svangerskaps permisjon.

Gjest

#49

2014-03-24 09:51

Jeg blir oppriktig lei meg og fortvilet når jeg hører dette. Hvordan kan dere legge ned et så viktig og velfungerende tilbud? Det er ikke alltid så enkelt å bringe et barn til verden, et sånt felleskap som man mæter på Vannvokterboligen finner man få steder og kan være uvurdelig for mange i en litt uvant og tøff situasjon. Et sted hvor du alltid er velkommen, og hvor det alltid er mange andre i din situasjon du kan snakke med. Enten det gjelder søvnrutiner, tannfrembrudd eller matvaner. Og alle kan "Apekatten Bongo"... Plis, tenk dere om en gang til og hør på oss som faktisk bruker dette stedet.

Gjest

#50

2014-03-24 12:03

For all del ikke ødelegg denne fantastiske muligheten for oss småbarnsforeldre. At det i det hele tatt blir vurdert å legge ned Åpen barnehage er helt forferdelig.