Slå ring om Sogn Jord- og Hagebruksskule

Tore B. Krudtaa
Gjest

/ #18 Økologisk produksjon og konsum er veien å gå!

2013-11-13 17:01

Det er flaut å se hvor lite engasjement våre politikere til nå har vist for Økologisk matproduksjon. All giftbruken i landbruket ødelegger jordsmonnet, og tar knekken på insekter. I tillegg ender giften opp i maten vår. Våre politikere har sagt at målet er 15% økologisk matvareproduksjon og konsum innen 2020. Nå ligger vi rundt 1%. Enten får politikerne lempe på krava til bygningene, eller aller helst - de bevilger de pengene som skolen trenger for å bygge om slik at skolen tilfredstiller kravene. Jeg vet at mange konvensjonelle bønder i Norge tror at verdens mest brukte ugressmiddel - Roundup - er noe av det minst farlige kjemikaliet de benytter. Dessverre er det en grell kontrast mellom det tror om disse kjemikaliene og hva uavheng forskning forteller oss. For meg ser det ut som at våre regulative myndigheter tar for mye hensyn til produsenter av kjemikalier. Dagens risikovurderinger av kjemikalier benyttet i landbruket baseres konsekvent på produsentens egne studier. Hvilken produsent ville legge frem data til regulatorer som viser at deres produkter utgjør en for stor fare for helse og miljø? Meg bekjent finnes den produsenten ikke. Disse produsentene gjør hva som helst for at deres produkter skal bli godkjent. Derfor trenger vi et helt nytt system for risikovurderinger, hvor man baserer seg på mye lengre studier, og hvor de som utfører studiene ikke har tilknytning til produsentene. 

Les denne avslørende artikkelen av Niels Christian Geelmuyden 
DET MATTILSYNET IKKE FORTELLER

Les også om resultatene fra en av de mest grundige studiene på bla. Roundup. Og se bilder av rottene med de enorme kreftsvulstene:  

Ny studie viser at GMO og Roundup kan resultere i kreft - nyre og lever problemer


Og hvorfor i alle dager jobber våre regulative myndigheter så iherdig for å få disse Genmodifiserte plantene godkjent, når uavhengig forskning viser oss at flere av disse resulterer i alvorlig nedsatt helse hos laboratoriedyr? 
Mer om dette bla. her:

GMO NYHETER

GMO VIDEOER og FOREDRAG