Nei til KRLE!


Gjest

/ #347

2013-10-03 19:20

Det er to viktige feiloppfatninger som brukes av tilhengerne av kristendom i skolen: 1. "Det er foreldrene mer enn barna som reagerer på kristendom i skolen." Jeg har selv erfart at mine barn har hatt det vanskelig på skolen på grunn av lærernes oppslutning til kristendommen og at kristendommen ble gjort til en norm slik at det ble vanskelig for barn som ikke delte kristentroen å føle seg likeverdig.
2. "Kristendomsundervisningen er uansett ikke forkynnende." Det er nettopp fordi kristne lærere og skoleledere ikke alltid er i stand til(eller villig til) å innse hva som oppleves som forkynnende overfor de som ikke deler troen deres at kristendomsundervisning i skolen blir et problem. Hadde det virkelig vært slik at ingen barn opplevde skolehverdagen som vanskelig fordi skolen representerer en sterk kristentro og at alle lærere hadde god forståelse for skillet mellom undervisning OM og ikke forkynning av, så hadde det selvsagt ikke vært så mange som reagerer. Jeg tror også at det er på mindre steder der lokalsamfunnet har et sterkt grep om den lokale skolen slike problemer kan få sterkest utfall for elevene. Og foreldre flest vil da at barna deres skal trives på skolen!