Nei til KRLE!

hfloten@gmail.com

/ #5 Re: Til Allan Madsen, Sokneprest i Hemsedal

2013-10-03 09:25

#3: -

Allan Madsen. I kraft av ditt virke som sokneprest, sjelesørger og livsynsveileder, underskriver du din kommentar, hvori du gir uttrykk for at du ikke bifaller dette oppropet; og, videre, du stiller spørsmål ved personen som laget dette oppropet sin menneskelighet - i seg selv ikke særlig kristent. Du hensetter deg og dine meningsfeller på en moralsk pidestall som du kaller "kristendommens etikk". Det er uhyre dømmende og fornedrende - i seg selv ikke særlig kristent.

Du sier i begynnelsen av din kommentar at "Det er jo ingen som blir tvunget til å ha kristendom i skolen - man man kan si ja til å bli undevist i det!" Dette er enten en logisk feilslutning som beviser at du ikke har satt deg inn i saken, men derimot utkjemper ditt eget moderne kristne virtuelle korstog, eller at du farer med løgn og disinformasjon - i seg selv ikke særlig kristent.

Til slutt vil jeg si to ting til deg, og jeg håper at du leser dette, kontemplerer over det, og tar det inn over deg: den norske kirke er IKKE et tankepoliti som taler for 80% av Norges befolkning, og KrF er IKKE dennes politiske eller byråkratiske arm. Selv om 80% av Norges befolkning er medlem av et kristent trossamfunn, inkludert meg selv siden jeg ble ufrivillig innrullert i et ved fødselen, betyr ikke dette at 80% av Norges befolkning er troende/utøvende kristne. I så fall ville dette bety at KrF hadde fått 80% oppslutning ved stortingsvalget - det gjorde de ikke. De fikk 5,6%. Jeg vil, derimot, tørre å påstå at over halvparten av Norges befolkning er sekulære ateister og agnostikere. Mange er interessert i religion og livssyn, men, kristendommen bør ikke få forrang i skolen. Mange barn er lettpåvirkelige i ung alder; noe kirken skruppelløst har utnyttet siden dens unnfangelse. DET er realiteten - IKKE det du påstår med dine uklare og feilaktige påstander.

 

Takk for meg. Håper du og alle andre prester og kristne lobbyister i Norge leser dette.

 

Med vennlig hilsen og med ønsker om et langt og lykkelig liv for deg og din familie,

 

Håvard Floten