Bedre arbeidstidsordning for barnehagelærere

Vetnåikkejeg

/ #3 Jaha

2013-09-11 15:58

I mellomtiden er det vi andre som jobber i barnehagen (barne-og ungdomsarbeidere, assistenter) som er med barna. Jeg skjønner veldig godt at barnehagelærerne trenger planleggingstid, men jeg synes allerede at 4 timer (ca) borte fra avdelingen er mye. Hvis det skal økes til 6 timer kommer det etter hvert til å bli uansvarlig. Da skal plutselig 2 fagarb/ass være med 14 barn da(om det er småbarn)? Eller enda verre....2 fagarb/ass på 19-noenogtjue storbarn??

Jeg er også fullstendig klar over at den tiden dere har nå ikke holder til alt dere skal gjøre, og at mye gjøres hjemme utenfor arbtid. Men jeg skulle ønske det fantes andre måter å gjøre dette på. Det hadde vært ti ganger bedre om dere ble kjøpt fri en hel dag, mens gruppa fikk vikar. DET hadde vært det beste. Eller at dere ble fratatt litt ansvar, evt delegerte litt (som betyr at kanskje andre på gruppa - ja, f.eks meg som er fagarb - også fikk litt mer arbtid i uka).

Nå har jeg sikkert tråkka på noen tær, men er ikke enig i at det bare er å øke plantida deres UTEN at det blir konsekvenser for resten av gruppa og spesielt barna. Da blir det også kun oppbevaring til tider.