styrk retten til avlastning og krav til kvalitet på tjenesten


Gjest

#1

2016-11-04 16:10

Har to voksne sterkt psykisk utviklingshemmede gutter som bor hjemme og benytter avl,tilbud. Og den trenger virkelig å styrkes:-)

Gjest

#2

2016-11-04 17:22

Har selv hatt behovet og vet viktigheten av tilbudet. Kvaliteten burde skjerpes på mange plasser.

Gjest

#3

2016-11-04 17:39

Har selv barn med funskjonshemming og har brukt tiden da han har vært på avlastning til å jobbe for et bedre tilpasset tilbud på samme avlastning. Begynner å falle på plass. Samtidig kan ikke en avlastningsbolig nødvendigvis dekke alle behovene som forskjellige brukere har. BPA kan dekke noen av disse - og muligens gi større og bedre deltakelse og fleksibilitet for brukere og familiene deres. Ja takk - begge deler. Men definitivt styrket avlastning.

Gjest

#4

2016-11-04 18:53

Jeg er mor for to barn med autisme vil gjerne vet hvilken rettigheter og muligheter som kan jeg få eller barne mine tusen takk Hilsen Hind

Gjest

#5

2016-11-05 10:31

Fordi dette er en meget viktig sak for de det gjelder. Både for den som trenger et tilbud og for familien rundt

Gjest

#6

2016-11-05 12:51

Ni som bestämmer över funktions hindrade barn vät inte vad ni dömer över Gå och praktisera 7 dagar i veckan att få hum om vad ni dömer sov över under veckan 24 timmar på arbete prova får ni rösta då att ni vill inte ha hjälp!!!
Bjarne Kjeldsen

#7 Re:

2016-11-09 07:37

#1: -  

 Tusen takk for tilbakemelding og underskrift! Vi skal sørge for at dette blir formildet videre


Gjest

#8

2016-11-09 08:52

Jeg jobber i privat helse- og omsorgs sektor hvor vi har mange barn på avlastning. Det er helt klart at tilbudet må tilrettelegges den enkelte familie, og at BPA styrt tjeneste ikke passer for alle. Blir litt forundret over uttalelsen til Uloba hvor de refererer til BPA- Institusjon = frihet eller fengsel, kjenner jeg blir meget provosert når jeg tenker på det arbeidet vi legger ned i avlastning med både barn/unge og voksne med ulike utfordringer i livet og ser hvordan vi kan bidra med bedre livskvalitet både for den som er på avlastning og pårørende..... Når det gjelder kvalitet hos oss bygger den på akkurat de samme kvalitetskrav som vi har til heldøgns omsorg. Vi driver med målrettet miljøarbeid, og dokumenterer vår tjeneste deretter for å levere en faglig og etisk forsvarlig tjeneste.

Gjest

#9

2016-11-09 11:16

Et viktig engasjement. Alt er ikke til for alle. Nødvendig at vi kan ha et bredt bilde av behov og stor grad av fleksibilitet knyttet til tilbud.

Gjest

#10

2016-11-09 15:44

Viktig at fagpersoner støtter dette oppropet. Ja til individuelle ordninger og faglig kompetanse i avlastningstiltak!

Gjest

#11

2016-11-09 17:33

Er en pårørende...
Km

#12

2016-11-09 17:57

Jeg jobber i avlastning. Jeg ser behovet for at denne tjenesten styrkes og at man får et bredere tilbud og mer fagkompetanse i enhetene! Støtter absolutt dette oppropet! 

Bjarne Kjeldsen

#13

2016-11-09 18:19

Dette har vært en super dag! Takk for alle signaturer og tilbakemeldinger

 

mvh

Bjarne Kjeldsen


Gjest

#14

2016-11-09 18:34

Jeg er vernepleier med jobb innen privat sektor som har både avlastning/BPA og fulltids omsorgstjenester. Jeg støtter dette oppropet helt og fullt for jeg kjenner både faglige og pårørendes behov. Jeg vil tro at målet med BPA er å gi disse tjenestene til de som ønsker det, ikke erstatte vanlige avlastningstjenester.

Gjest

#15

2016-11-09 19:14

Mor til funksjonshemmet datter. Hun har avlastningstilbud på et sted med nesten bare ufaglærte og mye ungdom, og med et veldig begrenset innhold i tilbudet. Kun en buss som få kan kjøre, de kan ikke følge på aktiviteter, bursdager, etc. selv om hun har 1-1 bemanning. Nattevakt er alene selv om det er 5-7 barn og ungdom på avlastning. Det positive er samvær med skolekamerater, og at hun syns det er "kult" med alle ungdommene som jobber der.

BPA vil for oss komme som et tillegg - f.eks etter skoletidsordning når hun starter videregående, for da er det ikke tilbud etter 14.00. 


Jobber selv som miljøterapeut i et annet fylke. Der er det alltid flere med 3-årig utdanning på jobb, 2 nattevakter, faglig fokus og jevnlig internopplæring/ NAFO, etc.


Det er helt tilfeldig hvilket tilbud som gis og hvilket innhold det har fra sted til sted. Det burde være en nasjonal standard med større fleksibilitet tilpasset barnet og familiens behov.

Bjarne Kjeldsen

#16 Re:

2016-11-09 19:29

#15: -  

 Sånn skal det bare ikke være! Men slik er det for mange plasser. Det må fram og det må endres på! Takk for postingen din!!!


Gjest

#17

2016-11-09 23:20

En god tilrettelagt avlastningsbolig i min kommune har nylig blitt lagt ned og brukere har fått oppsigelse og mistet det gode kvalitetssikrede tilbudet. Dette rammer pårørende, som står uten avlastningstilbud for sine barn med tyngende omsorgsbehov. En avlastningsfamilie har gjerne ikke samme faglige kompetanse på området, og forutsigbarhet med faste rutiner som barnet trenger i dagliglivet. Et avlastningstilbud i bolig med likestilte der faste rammer med forutsigbarhet, trygg personalgruppe og god kompetanse er å foretrekke. Kjente trygge omgivelser skaper trygg tilknytning med omsorgspersoner som ivaretar barnas integritet og kontinuitet. Har forstått det slik at det er strengere krav til både kompetanse og arbeidstidsordninger som kan gjør det vanskelig for kommunene å opprettholde avlastningstilbud. Dette skaper en veldig uttrygg og vanskelig situasjon for de familier som rammes. Med dette oppropet vil jeg styrke retten for avlastning og kvalitet på tjenesten. Dette er noe barna og familiene som rammes trenger for økt mestring av dagliglivet. Disse familiene er i en sårbar situasjon fra før og det blir ekstra vanskelig å stå uten avlastningstilbud.

Gjest

#18

2016-11-10 12:49

Det handler om menneskeverd og grunnleggende trygghet for både brukerne og pårørende, burde være urokkelige verdier å sørge for å sikre at de svakeste er omgitt og fulgt opp av folk som har både nok godhet og nok kunnskap

Gjest

#19

2016-11-11 06:27

For at foreldre med barn med spesielle behov skal få mulighet til å puste innimellom og vite at barnet har det bra!