Stopp brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Stopp brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen-oppropet.


Gjest

#26

2014-12-17 16:04

Vi trenger mer åpenhet om eldreomsorgen, spesielt om demens. Og mer press på de sentrale politikere.
Det er en skam at Norge ikke har klart å tilby mer aktivitet til den enkelte beboer på heldøgnsinstitusjoner for eldre

Gjest

#27

2014-12-17 17:40

Av og til må vi rydde opp i våre egne brudd på grunnleggende rettigheter.

Gjest

#28

2014-12-17 17:51

han Stoltenberg å co kan slutte å kjøpe gamle murhus i utlandet og bruke pengene på de gamle i NORGE

Gjest

#29

2014-12-17 17:52

Det Norske helsevesenet er blitt en stor skam i dette landet.De gamle som bygde opp dette landet har regjeringa dytta bakerst i køen og går for lut og kaldt vann.Noen blir mishandlet på "hjemmene",overlatt til seg selv,selv om de ikke kommer ut av senga ved hjelp må noen ligge i sin egen urin og avføring.Ville regjerinsfolka godtatt at de eldre i sin egen familie har blitt behandlet sånn?? ånei da,de har sikret seg at de selv lever i luksus med VÅRE penger.Og jeg unner dem ikke en krone,for de har ikke fortjent det.....

Gjest

#30

2014-12-17 18:13

Veldig trist at man ikke tar seg råd til en forsvarlig eldreomsorg i dette landet. Jeg har erfart at alvorlig underernæring blir neglisjert og at det er smurt uforsvarlig tynnt utover med legetjenester i eldreomsorgen. Eldre med demens har problemer med å si fra og de kan lide mye vondt uten at det blir oppdaget.

Gjest

#31

2014-12-17 19:39

Godt at noen tar et sårt trengt initiativ. TAKK!

Gjest

#32

2014-12-17 19:49

At eldre mennesker skal ha det trygt og godt er en selfølgelighet. Derfor underskriver jeg med den største selvfølgelighet dette oppropet her! Og anmoder alle å dele dette videre. Og også oppfordre andre til å skrive under!

Gjest

#33

2014-12-17 19:50

Det er skammelig at årene går uten at noe blir gjort.

Gjest

#34

2014-12-17 19:59

Dette er veldig bra tiltak! De fleste som jobber i eldreomsorgen gjør en god jobb. Men jeg ser at mer fokus på holdninger kan vøre nyttig i feks internundervisning. Florece Nightingale sa at sykepleie er å forstå hvordan det er å være syk mens man selv er frisk. "Syk" kan erstattes med "gammel". De få private eiedelene er i et skap eller en kommode. Tenker vi over det når vi skal hente kammen i nattbordskuffen. Ville ikke vi selv reagert om noen dro ut skuffene i vårt hjem uten å spørre først? Det høres banalt ut, men jeg synes slike detaljer er viktig. Rutiner er bra, men de må ikke styre arbeidet slik at det enkelte mennesket ikke blir sett for sine spesielle behov. Dessuten må det flere kvalifiserte hender inn i eldreomsorgen. Kommunene må ikke legge ned tilbud før altetnativet er på plass.

Gjest

#35

2014-12-17 20:59

Bemanning i sykehjem og hjemmesykepleie må styrkes. Se på bemanning til funksjonshemmede, den er langt høyere. Gamle pleietrengende har like mye behov for hjelp til aktiviteter, hjelp ved måltider og tid til pleie. Døende skal ikke dø alene. Kommunikasjon med pårørende er viktig .

Gjest

#36

2014-12-17 21:56

Som pensjonert geriater, medlem av eldreråd og Pensjonistforbundet (fylkesstyre og helseutvalg) og demensforening er eg sterkt engasjert og oppteken av denne problemstillinga.

Gjest

#37

2014-12-17 22:08

Kjemper for de eldre, demente, de trenger mer omsorg i det daglige. Hvordan har dette landet blitt, gremmes

Gjest

#38

2014-12-17 22:13

De ansatte gjør en som regel en super innsats, men ressursene er marginale. Øk budsjettene til helse og sosial, så må noe annet lide. festlighetene til de på toppen for eksempel.

Gjest

#39

2014-12-18 00:27

Vis de eldre den respekten de fortjener. Nå!

Gjest

#40

2014-12-18 00:39

Vis respekt for de som har gått veien før oss og bygget det landet vi har i dag. En verdig eldreomsorg klarer vi å få til - om vi vil !

Gjest

#41 Menneskerettigheter

2014-12-18 09:03

Tilbudet til eldre som trenger pleie, må ikke bli forringet, men bli bedre. Det skal ikke skje brudd på menneskerettigheter på norske sykehjem.
Vi som jobber i helsesektoren blir selv skadelidende når vi ser at de eldre ikke får den behandlingen de trenger. Dette er et leder ansvar, som starter fra makttoppen og til kommunene. Vi trenger flere pleiere på vakt, slik at de eldre får den behandling/ pleie, mat, aktivitet og hvile de trenger.


Gjest

#42

2014-12-18 09:48

Det er lett å fokusere på pasienter i sykehjem - og bra er det! Men glem for all del ikke hjemmesykepleien/hjemmebaserte tjenester! Bruddene på grunnleggende menneskerettigheter skjer i MINST like stor grad der, men det er nesten usynlig for andre enn oss som jobber der, for de pasientene det gjelder og for pårørende (for dem som er heldige nok til å ha noen). Stadig større krav til insparinger i kommunene fører til marginal og til tider utslitt bemanning. Begreper som "Økt terskel for vedtak om hjemmetjenester" blir legitime og aksepterte.Og igjen er det sårbare pasienter som sitter igjen med Svarte-Per. For mange av dem fortoner det å få plass på et sykehjem seg som selve himmelen på jord.

Gjest

#43

2014-12-18 10:15

Dette oppropet er det letteste jeg har signert noen gang. Det er skammelig at våre politikere ikke tar vare på de aller svakeste i samfunnet. Et land som Norge som skal være så humant utad, så behandles forsvarsløse syke mennesker på en så nedrig måte. FY SKAM til ledelsen.

Gjest

#44

2014-12-18 10:50

Syntes brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen er skammelig!

Gjest

#45 Re:

2014-12-18 10:54

#1: -  

 Enig..kjempe bra.. at noen tar tak i dette,for de eldre har krav på en verdig alderdom,håper at dette nytter og at de gjør noe med eldreomsorgen..så dette støtter jeg og signerer på :-)


Gjest

#46

2014-12-18 11:03

Alle våre gamle har rett på en verdig alderdom. Politikere (samme hvilken parti der gjelder) har et stort ansvar for at alle våre eldre får den verdigheteb og at de ikke blir stuet bort (til en annen kommune) for at kommune skal spare penger. Jeg utfordrer alle politikere til å gjøre noe og ikke bare prater og prater.

Gjest

#47

2014-12-18 11:48

Signert og delt

Gjest

#48

2014-12-18 11:51

Det er en skam ossen politikere og byråkrater favoriserer og lønner seg selv ,mens syke ,gamle, barn,ungdom og de fattige går for lut og kaldt vann.

Gjest

#49

2014-12-18 13:15

Flott at dere tar tak i dette! Tusen takk!

Jeg er ikke overrasket over det som kommer fram.
Flere eldreombud? Sterkere kontroll? Noen må tale dere sak!

Gjest

#50

2014-12-18 13:29

Dette signerer jeg gjerne på!