Stopp brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Stopp brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen-oppropet.


Gjest

#1

2014-12-01 09:41

Vi må alle prøve og snakke for dei som ikkje blir høyrde...Vi kan kanskje ikkje gjere so mykje,men me kan signere og vere med slik.

Gjest

#2

2014-12-01 11:15

På tide at folk blir oppmerksomme på hva som skjer når alt handler om innsparing.

Gjest

#3

2014-12-01 18:27

Endelig noen som griper fatt i problemet. Taushetsplikten og munnkurv tar knekken på helsevesnet. Ha ryggrad å få vekk dårlige ledere. Nå er nok nok.

Gjest

#4

2014-12-01 23:06

Støtt opp om våre eldre pleietrengende, de som har vært med å bygge opp den velferden som dagens generasjon nyter godt av

Gjest

#6

2014-12-02 07:38

Verdens rikeste land - på penger! En av Verdens fattigste på omsorg! Det er en skam, og det er flaut at vi verdsetter disse eldre, som har gjort oss så rike, på denne fatteslige og nedverdigende måten.

Gjest

#7 Re:

2014-12-02 07:45

#3: -  

 Hvor lenge har ikke dette vært ett problem?? I maaange år. Hver ny regjering lover bot og bedring, men i n g e n t i n g skjer! Sist lovet Jens S. masse hender i eldreomsorgen, Har det skjedd noe? Alle lover hver gang media griper saken, når media "lukker" glemmer politikerene! DESVERRE.


Gjest

#8

2014-12-02 08:38

Vi kommer alle dit en gang.

Gjest

#9

2014-12-02 10:29


Dette med aldersdiskriminering går igjen i mange sammenheng ifb med helse for eldre. Dess eldre du blir, dess dårligere blir prioriteringen i helsekøen og de fleste dør antagelig før de får en diagnose, pga manglende utredning i tide. Jeg har selv opplevd flere ganger å ikke bli prioritert pga alder, både for utredning hos lege og radiologi og MR. Hvis du ikke gar hatt hjerteinfarkt, kommer du aller nederst på prioriteringslista!

Egenanddelene vokser og vokser.... Siste MR måtte jeg selv betale med kr 3.000,- til Curato, hvis jeg ikke gjorde det, kom jeg aller nederst på prioriteringslista. Egendeler for legetjenester og behandling hos fysioterapeut (som mange eldre trenger) stiger, og er nå nesten oppe i 5.000kr pr år. Og frikortet er snart en vits, da man hos spesialister må betale for bruk av legemidler og andre hjelpemidler ifb med en undersøkelse.

Gjest

#10

2014-12-03 11:27

Gi de eldre det dem fortjener på sine eldre dager.

Gjest

#11

2014-12-03 12:35

Flott at det blir grepet fatt i dette. Vi vet at god pleie og omsorg får mange,men dessverre ikke alle. Kompetansen må opp.

Gjest

#12

2014-12-03 13:41

Må gå klart fram av oppropet hvem som står bak!

Gjest

#13

2014-12-03 15:07

Eldre på sykehjem lider! Sitter i samme bleie hele dagen, sitter alene og gråter, har smerter som blir oversett, de ansatte har ikke tid og ikkke faglig kompetanse. FORFERDELIG!

Gjest

#14

2014-12-03 23:25

Det er tragisk at vi må gå til ett sånt skritt for å få oppmerksomhet om de gamle i samfunnet. De la grunnlaget for at vi skulle få det bedre, de regnet ikke med å bli gjemt og glemt.

Gjest

#15

2014-12-04 04:35

Med tanke på alternativet,vi vil alle bli eldre til slutt

Gjest

#16 Re: Nok er nok

2014-12-04 09:47

#15: -  

 Vi må aksjonere mot politikerne mangelende handlekraft. Uansett hvilket parti det dreier seg om, kommer de med løfter i eldreomsorgen. Utredninger på utredninger. Selv en dom for brunn på menneskerettigher gjør at de tar tak. Nå er det nok. Hvordan kan vi starte en aksjon som gjør at de må innfri sine løfter?


Gjest

#17

2014-12-04 12:59

manglende bemaning,går ut over beboere..Gjør noe med det..snarest.

Gjest

#18

2014-12-08 12:16

Jeg føler at jeg må være veldig oppegående for å få riktig hjelp enten det er fastlege elle andre spesialister.Pårørende får ingen informasjon fra event.
sykehjem om medesinbruk for pasienter. Min mor fikk beroligende piller og satt derfor å sov hele dagen. en person som var meget rolig i våken tilstand men hadde
demens. Havnet på sykehjem etter et lårhalsbrudd og
hadde veldig vondt etter operasjonen. Kom seg aldri opp av rullestolen. Tok medesinbruk opp med avdelingen på sykehjemmet og medesineringen av beroligende piller ble fjernet og hun våknet på dagen. Hun døde 1996. Jeg har flere eksempel fra familien. Det er en skam hvordan eldre på sykehjem blir behandlet.
Det er akkurat disse som har bygget landet etter krigen.
Jeg har flere eksempler i min familie.
Jeg er 72 år og min største skrekk er å havne på sykehjem. Det er hjerteproblemer og Alzhaimer/demens
i massevis på begge sider i familien.
Det finnes ingen tilbud hos fastlegen eller andre instanser for sjekk av Alzhaimer/demens. Dette må man
forlange selv og da skal man være meget oppegående.
Et kvarter hos fastlegen. det er ikke mere tid enn at
han har lest gjennom journalen og så er det
¨"takk for idag".Personlig merker jeg veldig godt forskjell
dagens besøk hos div. leger enn for noen år siden da jeg var yngre og i jobb. Nå er jeg såkalt aktiv pensjonist.

Hvis du ikke spør, får du heller ikke vite noe.
Alt dreier seg om tilbud og etterspørsel også hos legen. Skal du vite diagnosen eller hva som kan
gjøres med event. problemet, må du forlange svar og
videre behandling. Du får ingenting servert på sølv-
fat. Ikke vær beskjeden. Still krav i helsevesenet
uansett hva det dreier seg om enten det gjelder deg eller andre i familien.
'¨Lykke til.












Gjest

#19

2014-12-10 09:52

Hva med de som bor hjemme og dere nærmeste! Jeg synes tilbud er lite kreative. Hvorfor samarbeider ikke bydeler om tilbud. Hjemmeboende demente burde ha brukerstyrt assistanse!!! Lovhjemmel for dagsenter, lovhjemmel spesifikt for demente. De trenger en spesiell sosial setting, dette også for å skjerme andre!

Gjest

#20

2014-12-17 11:52

Likt og delt !

Gjest

#21

2014-12-17 12:52

dette er mennesker som ikke kan stå opp for seg selv.Hvor langt skal det måtte gå før dette blir tatt på alvor av våre politikere....Har dem glemt at de blir gamle en gang dem også !!!!

Gjest

#22

2014-12-17 13:52

flott tiltak! spørsmålet er om det kommer noe vei.. synes situasjonen for eldre og demente på uttalige sykehjem i Oslo er ufattelig trist - hvertfall midt i byen - som på grunerløkka etc. Det er så ufattelig trist at man ved å gå inn der å ser alle pasienter som blir dopet ned fordi de ikke har kapasitet til å stimulere pasientene pga nedbemmaning, mange av de ansatte kan ikke norsk og har ikke utdanning innenfor feltet eller tidligere jobberfaringer for eksempel. De vet ikke hvordan de skal hanskes med verken pasienter eller pårørende. Jeg tror dette gjelder uttallige sykehjem i Norge, og for våre kjære eldre så skal det kuttes ned og kuttes ned på økonomien hele tiden til det ikke er noe igjen. Er dette den respekten vi skal ha for våre eldre som bygget opp dette landet? Alle mennesker er likeverdige og har verdi - jeg vil tørre å påstå at mange av våre eldre (spesielt de uten pårørende!!!) blir behandlet som dyr i bur, som ikke får kommet seg ut, eller noe stimulering i det hele tatt. Jeg frykter den dag jeg skal bli gammel, og jeg frykter for min yngre mor når hun skal flytte fra det fantastiske sykehjemmet for yngre demente på villa enerhaugen når hun ikke kan lenger rettgjøre seg av tilbudet de har der.. Behandlingen av våre eldre er en skam! Og for de av dere som lurer så snakker jeg med erfaring - jeg har besøkt mange sykehjem i Oslos by - og jeg skulle ønske jeg kunne tatt med meg et skjult kamera og filmet hvordan pasientene blir behandlet der hvor det ikke er nok bemanning til å ikke engang passe på at pasientene får på seg klær, ikke får gått på toallettet i løpet av en hel dag/hel natt dersom de trenger hjelp til dette, der hvor personalet ikke har oversikt over hvor pasientene er, der pasienter ikke får gått ut i friluft på over 3 måneder fordi sykehjemmet ikke har kapasitet til dette. uff - jeg blir så opprørt over dette at tårene renner hver gang jeg ser ett innlegg i avisen om økonomiske kutt i eldreomsorgen - uansett hva som blir sagt hører ikke regjeringen oss. De bryr seg ikke - da de ikke har sine egne foreldre eller besteforeldre på kommunale sykehjem!!!

Gjest

#23

2014-12-17 15:23

Håper dette hjelper og er glad noen står på for de eldre

Gjest

#24

2014-12-17 15:53

Jeg er med

Gjest

#25

2014-12-17 16:00

Vi kan ikke kaste skam over oss selv og landet vårt ved ikke å behandle våre eldre på en god og riktig måte. Vi kaster bort penger på så mye unødvendig tøv, vi har råd til å gi de svake i samfunnet den pleien de har behod for, pluss et godt og verdig liv. Det er de som har bygget opp den velferden og overfloden vi nyter godt av i dag!