Call for academic boycott of Israel at the University of Bergen

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Utvekslingsavtalen med Tel Aviv er avsluttet

2024-03-24 01:07:45

Den 18. Mars avsluttet UiB endelig utvekslingsavtalen med Tel Aviv University på etisk grunnlag.

Universitetet støtter folkemordet i Gaza på forskjellige måter. TAU står bak utviklingen av Dahiya-Doktrinen, som omhandler bruk av disproporsjonell og vilkårlig bombing. Videre samarbeider TAU med selskapet Elbit Systems, et teknologi- og våpenselskap som har bidratt til teknologi som brukes på barrieren rundt Vestbredden, og har produsert våpen som gjentatte ganger har blitt brukt til drap av sivile Palestinere. IDF-tjenestegjørende studenter på TAU mottar ekstra stipend. Til domstolen i Haag, hvor Sør-Afrika la frem en sak mot israel om mulig folkemord på Gazastripen, stilte TAU på eget initiativ opp med egne advokater for å forsvare israel.

Avslutningen av avtalen mellom UiB og TAU er et stort skritt i rett retning. Det skal være vårt interesse å ikke samarbeide med institusjoner som bidrar til folkemord, og i akademisk sammenheng å frata et helt folk sin akademisk frihet slik Palestinere opplever.

Vi står på og krever at UiB slutter seg til BDS, og gjennomgår samarbeids- og handelsavtaler som bidrar til å opprettholde apartheid.

200 underskrifter!

2024-01-15 13:24:50

Vi har idag nådd over 200 signaturer på oppropet og takker alle som gav sin stemme til krav om akademisk boikott hittil!

Jeg vil kjapt minne på at oppropet er *åpent* opprop, som vil si at det er åpent å skrive under på for studenter, ansatte - og alle som bryr seg om hvor skattepengene sine går til. Universitetet i Bergen er en offentlig og skatte-finansiert institusjon. Derfor har alle rett å kreve akademisk boikott av israel, hvem sitt folkemord har passert 100 dager nå uten at UiB har tatt noe form for handling.
Fortsett gjerne å del videre oppropet!

Oppropet er planlagt til å ligge ute i til sammen rundt 3-4 uker før vi presenterer det for styret.

En annen gledelig nyhet er at en del ansatte på UiB har signert oppropet, som vi synes er stas å sjå.

Michel Schafstädt, Bergen4Palestine

Plassert Reklame

2024-01-13 20:22:47

Vi er blitt oppmerksom på at MIFF ("med israel for fred") har plassert reklame på oppropet. Følgende har vi oppdatert samtykke-innstillinger slik at den skal slutte å vise på oppropet. Vi takker alle som henvendte seg til oss med dette.

Det MIFF står for er vi sterkt imot, og vi beklager eventuelle usikkerheter rundt oppropet dette har forårsaka.

Vi ber dere som krever akademisk boikott av israel til å signere oppropet og dele det videre, spesielt nå som oppropet muligvis blir motarbeidet.

Michel Schafstädt, Bergen4Palestine

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.