Opprop mot utbygging av Ørajordet - åpent for alle!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ørajordet 2024

2024-01-12 11:11:45

Takk til alle som støtter kampanjen for bevaring av Ørajordet. Slaget er absolutt ikke tapt, det arbeides aktivt på flere hold. Her kommer en kort oppsummering:

Til stor glede vant ´vi` dvs aksjonsgruppen + dere, en delvis seier 28 august. Som mange vet ga ikkepolitikerne, ved PLM-utvalget, utbyggerne av jordet (Signaturhagen a/s) umiddelbart grønt lys for fremdriften, de ble derimot pålagt å utrede grundigere 3 usikkerhetsmomenter omkring byggeprosjektet.

Punktene var:

- Sikkerheten for kommende beboere

- Oppgradert prognose med hensyn til økt trafikk

- Pålitelig vurdering av hvordan den dyrkbare jorda skal håndteres

I mellomtiden ble de nyvalgte medlemmene i PLM-utvalget informert om vårt arbeid for bevaring av Ørajordet.

8. januar i år ankom ny dokumentasjon fra utbyggerne, og  disse blir om kort tid tilgjengelig for alle og enhver fra kommunens postliste. (Gå inn på kommunens hjemmeside eller spør på servicekontoret).

Aksjonsgruppen vil snarest mulig arrangere et lukket møte med aktuelle politikere og vil deretter, hvis nødvendig, sende skriftlig kommentar for sitt syn på Signaturhagens siste innspill.

Tidligst 5.februar 2024 vil PLM kunne fremlegge sin redegjørelse, men kanskje ikke før møtet den 11. mars, har vi fått opplyst. Saken skal jo innom flere instanser.

Tiden som har gått siden 28. august har, slik vi ser det, arbeidet til aksjonens fordel. Stormen ´Hans` var en alvorlig vekker som skapte store ras- og flomskader, og det på steder som tidligere ikke var rasutsatt.

Hva kan skje over tid med kvikkleira langs SÅNA?

Det går knapt én dag nå uten at eksperter bruker ord som natur- og miljøkrise om landet vårt, det skjer i både i riksmediene, NRK, og andre kanaler. I vår nærhet og i friskt i minne har vi lest om saken omkring Delijordet (Ikeajordet). Kommunal- og distriktsdepartementet tok grep overfor kommunen og la ned bygge- og deleforbud for Deli-jordet. Dette skjedde selv om kommunene rundt om i landet er delegert lokalt ansvar i slike saker.

Men på denne måten, bit for bit og i økende fart bygges den sårbare naturen umerkelig ned. ( les ødelegges for alltid). I Norge skjer det ifølge fagfolk, med en størrelse på en fotballbane pr time, HVER DAG.

I denne sammenhengen kunne vårt bidrag være å redde Ørajordet, hva synes dere?

FØLG MED!

for aksjonsgruppa