Sooninger mot utbygging av Ørajordet

foto: Kjetil Næss - Amedia

Redd Ørajordet nå!

* Redigert 10.1.2024:

Takk til alle som støtter kampanjen for bevaring av Ørajordet. Slaget er absolutt ikke tapt, det arbeides aktivt på flere hold. Her kommer en kort oppsummering:

Til stor glede vant ´vi` dvs aksjonsgruppen + dere, en delvis seier 28 august. Som mange vet ga ikkepolitikerne, ved PLM-utvalget, utbyggerne av jordet (Signaturhagen a/s) umiddelbart grønt lys for fremdriften, de ble derimot pålagt å utrede grundigere 3 usikkerhetsmomenter omkring byggeprosjektet.

Punktene var:

- Sikkerheten for kommende beboere

- Oppgradert prognose med hensyn til økt trafikk

- Pålitelig vurdering av hvordan den dyrkbare jorda skal håndteres

I mellomtiden ble de nyvalgte medlemmene i PLM-utvalget informert om vårt arbeid for bevaring av Ørajordet.

8. januar i år ankom ny dokumentasjon fra utbyggerne, og  disse blir om kort tid tilgjengelig for alle og enhver fra kommunens postliste. (Gå inn på kommunens hjemmeside eller spør på servicekontoret).

Aksjonsgruppen vil snarest mulig arrangere et møte med aktuelle politikere og vil deretter, hvis nødvendig, sende skriftlig kommentar for sitt syn på Signaturhagens siste innspill.

Tidligst 5.februar 2024 vil PLM kunne fremlegge sin redegjørelse, men kanskje ikke før møtet den 11. mars, har vi fått opplyst. Saken skal jo innom flere instanser.

Tiden som har gått siden 28. august har, slik vi ser det, arbeidet til aksjonens fordel. Stormen ´Hans` var en alvorlig vekker som skapte store ras- og flomskader, og det på steder som tidligere ikke var rasutsatt.

Hva kan skje over tid med kvikkleira langs SÅNA?

Det går knapt én dag nå uten at eksperter bruker ord som natur- og miljøkrise om landet vårt, det skjer i både i riksmediene, NRK, og andre kanaler. I vår nærhet og i friskt i minne har vi lest om saken omkring Delijordet (Ikeajordet). Kommunal- og distriktsdepartementet tok grep overfor kommunen og la ned bygge- og deleforbud for Deli-jordet. Dette skjedde selv om kommunene rundt om i landet er delegert lokalt ansvar i slike saker.

Men på denne måten, bit for bit og i økende fart bygges den sårbare naturen umerkelig ned. ( les ødelegges for alltid). I Norge skjer det ifølge fagfolk, med en størrelse på en fotballbane pr time, HVER DAG.

I denne sammenhengen kunne vårt bidrag være å redde Ørajordet, hva synes dere?

FØLG MED!

for aksjonsgruppa
Rsgnhild Wang

* oppropet:

Son ødelegges bit for bit. Nå vil Vestby kommune bygge 100 nye boliger på en kornåker et steinkast fra Son sentrum. Dette bryter tvert med hva de fleste politikerne har uttalt og vedtatt tidligere. Her er det ulike krefter i sving og sterke interesser som står mot hverandre. Vi som bor og er glad i Son, og som ønsker å bevare byens og miljøets særpreg, kjemper imot for å stoppe den planlagte utbyggingen på Ørajordet.

Derfor er det viktig at flere engasjerer seg:

· Son er mer enn Storgata og små hvitmalte hus. Son er en del av et kulturhistorisk og landskapsmessig miljø som må bevares. En utbygging av Ørajordet bryter med det politikerne tidligere har vedtatt i kommunale planer, hvor Son inngår som et viktig bevaringsområde.

· Det bygges jevnt og trutt i Son, og fortettingen av boliger har allerede overskredet det kommunen selv har vedtatt i egen regionalplan. En utbygging av Ørajordet vil bidra til ytterligere fortetting og gjøre det svært vanskelig for politikerne å oppfylle det de selv har vedtatt.

· I tillegg til å produsere mat er Ørajordet et viktig habitat for insekter, fugler, fisk og dyr som trues av utryddelse flere steder. En utbygging av Ørajordet vil rasere både matjord, natur og artsmangfold. Dette bryter tvert med det norske myndigheter har forpliktet seg til gjennom FNs naturavtale om vern av 30 prosent av naturen. Dersom våre kommunale politikere tar dette på alvor, må de ta Ørajordet ut av den vedtatte reguleringsplanen og tilbakeføre området til et landbruks-, natur- og friluftsområde.

· Sammen med andre utbygginger nord for Sonsbrua vil utbygging på Ørajordet føre til langt flere biler over brua og gjennom Son sentrum. Noe som vil føre til trafikkaos og store miljøproblemer i en by som ikke er dimensjonert for dette. Sonsbrua har kun en kjørebane. Beregninger som utbygger og kommunen har gjort viser at de planlagte utbyggingene kan føre til kødannelser, som planlegges løst med trafikklys over broa.

· Geotekniske rapporter viser generelt risikable avsetninger med kvikkleire langs Sånaelva, men på ulogisk måte er Ørajordet vist som en risikofri «øy» mellom høyrisikoområder. Dette kan tyde på manglende omfang av grunnundersøkelser og manglende helhetsvurdering.

Informasjon om grunnforhold langs elvebredder og i elveleie er svært mangelfull. Omfattende heving av terreng i utbyggingsområdet vil gi et innsnevret flomløp og ødelegge Ørajordets funksjon som flomslette ved ekstremvær og stormflo. En konsekvens vil kunne være ødeleggende erosjon, som igjen forårsaker utrasinger. Ved prognoser utført av FNs klimapanel understrekes at det er store usikkerheter knyttet til fremtidig ekstremvær. Det kan ikke utelukkes at i situasjoner med ekstremvær vil det kunne være langt større havnivåstigning enn hva som er lagt til grunn ved planlegging av utbyggingen på Ørajordet.   Mer detaljert informasjon og analyse er påkrevet for å kunne garantere at Ørautbyggingen ikke vil medføre kvikkleireskred og tap av menneskeliv.

· Soon og Omegns Vel, Elveveien Veilag og en rekke privatpersoner har i sine høringsinnspill vist til de samme argumentene og advart mot og bedt kommunen avstå fra utbygging av Ørajordet. Mange med oss føler at vi ikke blir hørt og at innbyggerne i Son blir overkjørt av lokalpolitikerne.

28. august 2023 skal Vestby kommune avgjøre Ørajordets skjebne. Derfor haster det med å si klart og tydelig ifra hva vi mener.

Sooninger mot utbygging av Ørajordet

(redigert 10.1.2024 - 10.8.2023 - 4.9.2023 - 1.10.2023)

PLM_045.jpg

Sooninger for bevaring av Ørajordet i Son    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Sooninger for bevaring av Ørajordet i Son fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.