Nei til sammenslåing av ungdomskolene i Fræna

Dette oppropet er laget av Aksjonskomiteen mot nedleggelse av ungdomskolene i Ytre Fræna.

Aksjonskomitéen er opptatt av at ungdomskoletrinnene i Bud og Hustad ikke skal flyttes til Fræna Unngdomskole.
Det presiseres at vi er i mot sammenslåing på bakgrunn av konsekvensene for elever, samfunnsmessige og økonomiske forhold. Så lenge det eneste argumentet for å flytte er syltynne økonomiske argumenter og de massive negative konsekvensene veier tungt på vektskålen, så kjemper vi i mot.
Vi mener at alle tre skolekretsene (Hustad, Bud og Fræna) blir rammet av dette forslaget ved at rådmannen ønsker å samle alle kretsene til et minimum ønsket klasseparalelltall og dermed en klassestørrelse på 30+.
Vi er overbevist om at en redusering i lærertetthet vil redusere kvaliteten på læringen for alle involverte parter.
Vi oppfordrer i utgangspunktet alle som er i mot endring av skolestruktur til å signere oppropet.
Dette er det største forsøket på overgrep mot småsamfunnene i kommunen etter avfolkingen av Bjørnsund på 60- og 70-tallet. Også den gang massive økonomiske argumenter fra kommunens side, samt bruk av listige metoder. I ettertiden ble kostnadene overskredet med flere hundre prosent. Uten videre sammenligning, er det meningen at kommunenes innbyggere skal godta et slikt alvorlig politisk vedtak blir vedtatt uten at vi er sikre på de faktiske konsekvenser og synergieffekter dette måtte medføre?

Andre argumenter vi mener er viktige:

• Barnas beste - Mange barn vil få sin fritid og familietid redusert ved betraktelig økt transporttid. Andre konsekvenser kan være økt mobbing, økt skoletrøtthet og en svinnende tilgang til lokale sosiale aktiviteter.
    Vi referer til sunn fornuft, FN's barnekonvesjon og departementets skolepolitikk.

• Økonomi - Skolestrukturendringene er absolutt avhengig av å opprette et klasseantall på 30+ for å være økonomisk bærekraftig. Samtidig stiller vi spørsmål  ved økte transportutgifter, løpende vedlikeholdskostnader på tomme bygningsmasser og prisantydning for en påkrevd utbygging ved Fræna Ungdomskole. Er alle faktorer med i rådmannens regnestykke, og er tallene beregnet med sansynlige merkostanader?

• Økonomisk vekst og økte inntektskilder - Er sentraliseringspolitikken til kommunen en sunn utvikling? Vi stiller spørsmål ved å gjøre våre ytre distrikt mindre attraktive for den oppvoksende generasjon og for tilflyttende innbyggere. Bør ikke kommunen, som skilter med å være mulighetenes kommune, legge til rette for at det skal være muligheter for å etablere seg i hele kommunen? Vi opplever økt turisme i ytre, mens mulighetene for å drive virksomhet innskrenkes indirekte og direkte av kommunens politikk. Turismen handler ikke bare om natur, men også om kulturlandskap og samfunnskultur. Et økt inntektsgrunnlag gir økt befolkningsgrunnlag og økte skatteinntekter.

• Samfunn og samhold - For å være attraktiv og opprettholde muligheter for kommunen så er vi ikke tjent med å kvele distriktet ved å øke sentraliseringen. Vi i ytre har levende og sterke lag og foreninger, og dugnadsånden i og rundt disse er veldig fremtredende. Vi ønsker at vår kommune skal kunne støtte oss i å opprettholde vårt rike mangfold av lag og foreninger og deres virksomhet. I vår tid står vi overfor et økt skille mellom et voksende sentrum og distriktene, der vi ser at mange søker og etablerer seg i sentrale strøk samtidig som det vokser frem en gruppe med økt bevissthet på kvalitetene et liv i distriktet bringer med seg. Det er økt interesse for å drive med lokal og uavhengig næringsvirksomhet. Ønsker ikke kommunens ledelse å høste så mye frukt som mulig? Vi mener kommunen må kunne sko seg for fremtiden ved å tilby muligheter for mange og ikke de få.