NEI til nedleggelse av avdeling ved Kaiskuru nærmiljøsenter (barnehagen)

Jeg kom for å levere min datter i barnehagen der et skriv hang på veggen som formidlet at det ville legges ned en avdeling i barnehagen. Grunnen? Økonomisk situasjon i Alta kommune tilsier at de må legge ned barnehager og skoler.

Men Kaiskuru har fulle avdelinger - OG ventelister. Dette tar de ikke hensyn til. Konsekvens? De vil ikke kunne tilby nye plasser til barnefamiler med barn i 0-3 års alderen. Så da vil jo problemet forplante seg - familier som trenger barnehageplass til yngre søsken vil da måtte levere i 2 barnehager eller i værste fall ta ut ett barn så man kan levere i 1 barnehage. Slike ting medfører stress for barn, stress for barnefamilier, stress i forhold til levering i en barnehage som potensielt er store omveier fra jobb etc.

Både eldreomsorg og barn/unge er de som opplever kutt og nedleggelser av tjenester/tilbud som kommunen står for. Det er de mest sårbare og hjelpesløse gruppene av et samfunn.

Vår stemme betyr noe, og vi har krav å bli hørt men da må man stå sammen. Kanskje trenger ikke du barnehagen, kanskje berører ikke dette deg. Dette vil ikke berører meg personlig heller men jeg ser hva det gjør med lokalsamfunnet. Men det vil garantert komme en dag der du, noen i din familie, venner, eller bekjente vil komme i en situasjon som dette. enten det gjelder barnehage, skole eller eldreomsorg. Jeg er bare en vanlig mamma, en samfunnsborger som ikke ønsker å se at tilbud som dette taes i fra oss litt etter litt - og gammel skal du også bli, og da er det for sent å gjøre noe med det når du sitter der trykt inn på et rom med en du ikke kjenner fordi kommunen ikke har råd til verdig pensjonist tid. Samme gjelder barnehagen/skolen. Barna vil bli berørt av dette. Hvis det er slik at Barnetallene  i kommunen går ned så er ikke dette tiltak som promoterer for at barnefamilier ønsker å være her. Så bruk din stemme, legg igjen en signatur - ikke vær passiv til noe ting som styres over oss om du er uenig. Vi kan utgjøre en forskjell om vi står sammen.

Det er kommunestyremøte 17 desember 2019 - da skal dette vedtas. Antall underskrifter leveres til kommunen før den datoen. Klarte ikke finne ut hvor mange underskrifter man trenger for å gå under "krav å bli hørt" - Men kanskje noen andre her vet.

Ved å signere gir jeg Liss Beate Hansen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.