Bemanningstetthet i barnehagen
I morgen skal kommunestyret ta stilling til om kommunen skal beholde dagens bemanningsnorm på 5 barn per voksen på storbarnsavdeling i barnehagene, eller gå tilbake til 6 barn per voksen – som er den nasjonale normen. Kommunen har de siste årene valgt å satse på bedre bemanning med 5 barn per voksen. Dette var et vedtak som ble gjort politisk tidligere, og nå foreslås det å gå bort fra ordningen for å spare penger.
I praksis betyr dette at en barnegruppe på 18 barn kan gå fra å ha 4 voksne til kun 3 voksne tilgjengelig. Det er en betydelig reduksjon i voksentettheten rundt barna. Kommunen snakker ofte om tidlig innsats, men ønsker samtidig å kutte i ressursene som er tettest på barna våre. Både barnehage og skole står i stadig mer krevende situasjoner, og vi vet at kommunen over tid har hatt utfordringer knyttet til ungt utenforskap. Det å ha nok trygge voksne tett på barn og unge er en av de viktigste byggesteinene for å forebygge utfordringer senere i livet og bidra til at flere opplever mestring, inkludering og tilhørighet. Dersom du mener kommunen bør beholde dagens bemanning med 5 barn per voksen og ikke redusere den til 6 barn per voksen, oppfordrer jeg deg til å signere før morgendagens møte.
Kontakt forfatteren