MdDS -en sjelden yrkessykdom som må på Yrkessykdomslista.

IMG_3315.jpegIMG_00103.jpeg
Oppropet støttes av:

✅ Lederne

✅ Yrkesskaddes Forbund -YF

✅ Arbeidsmiljøskaddes Landsforening -ALF

✅ SAFE

✅ Landsforeningen for Vestibulære Sykdommer - LFVS

✅ MdDS Skandinavia

✅ Kvantumklinikken

MdDS -Mal de Débarquement Syndrome, Landgangssyndrom er en sjelden sykdom som må inn på Yrkessykdomslista. Sykdommen er enkelt forklart en balansesykdom(se video scan QR-code), som oppstår akutt. Vansker med hukommelse, tale, orientering og balanse er innledende del av sykdommen. Jeg fikk selv MdDS etter et opphold på Kristin-plattformen i nov-21, og har etter det vært avhengig av bevegelseshjelpemidler i
varierende grad for å mestre hverdagen. Offshorelivet er over, det samme er yrkeslivet. Til tross for at alle legene, legespessialistene, rådgivende lege NAV og forsikringsselskapet erkjenner at sykdommen oppstod pga oppholdet på Kristin, så annerkjennes ikke sykdommen som en yrkessykdom, verken etter yrkessykdomslista eller etter yrkesforsikringen. Årsaken? -den er sjelden. Årsaksammenhengen er dog klinkende klar, ingen betviler det. Sykdommen er invalidiserende, og det finnes ingen behandling i det offentlige helsevesenet. Vi trenger mer fokus på sjeldne sykdommer. Det får vi ved å anerkjenne de, og få de inn på Yrkessykdomslista.

Signaturene skal leveres til Arbeids og inkluderingsminister Tonje Brenna,

Signér for å få MdDS inn på Yrkessykdomslista.

Ved å signere godtar jeg at John Garvik vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: