Bruk 1 % av Oljefondet til et Klimafond

Naturødeleggelser og katastrofer forårsaket av menneskelig aktivitet medfører enorme konsekvenser og er med på å true livsgrunnlaget og livet på jorden.

Skal vi få verden og klimaet på rett kjøl igjen trenger vi å mobilisere som aldri før. Hvis ikke vi forebygger nå vil vi komme til å måtte bruke enorme summer i fremtiden på å reparere skader vi kunne forhindret i dag.

Norge er enormt rik og har råd til å dele. I flere tiår har vi pumpet opp enorme olje- og gassmengder som tilfeldigvis har ligget utenfor vår egen stuedør. Dette har gitt kortsiktig gevinst for oss, men langsiktig negative konsekvenser for verden. Vi har bokstavelig talt bygget vår formue på global oppvarming.

Vi mener det er på tide å gi noe som monner tilbake til verdenssamfunnet.

Å gi 1 % av Oljefondets avkastning hvert år til et klimafond har vi råd til og vil gi et kraftig signal til verdenssamfunnet om at vi tar klimaproblemene på alvor. Samtidig vil et slik fond inspirere og akselerere utviklingen fra fossil- til fornybaralderen, noe vi alle vil tjene på.

Hensynet til mennesket og naturen må gå foran alt annet. Vår verden er bare til låns og vårt mål må være at den skal videreføres pent og pyntelig også til kommende generasjoner.

Les mer på nettsiden www.klimafondet.org om hvorfor Norge bør opprette et klimafond og hva det kan brukes til.

KlimafondetNY.jpg

Ved å signere godkjenner jeg at Klimafondet kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.